Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 1151 ggr
[.Jylle.]
1

(M) Cupcakes

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle gärna vilja få kritik på dessa bilder:

[.Jylle.]
1

Stör mig på det svarta uppe till vänster… Jag ska se om jag skulle kunna klona bort det.

ru4real
0

Som produktbilder på bakelser är dom väl ganska bra. Håller med om att klona bort det svarta där uppe.

Tycker dock bilderna saknar ngt, som det är nu är det bara en massa bakelser i fina färger. De saknar skärpa alternativt har alldeles för kort skärpedjup, alldeles för stor bländare kanske. Kan inte se ngn EXIF-info om dem heller.

Skuggan på den översta är alldeles för hård dessutom, det hade nog hjälpt med en vit pappskiva till höger för att reflektera ljuset tillbaka på dem. Inte snyggt. Den översta skulle nog vinna på att beskäras tightare dessutom, nu ser det alldeles tomt ut runt dem. Och den understa skulle de ha varit rakare på, nu är det bara störande att det inte är exakt rakt. Och de är dessutom för mörka, prova att ljusa upp dem ett steg. Ljusa bilder funkar bättre på produktfoto än på porträtt i mina ögon.

[.Jylle.]
1

Tack för kritiken! :)
Jag brukar aldrig få till skärpan i mina bilder… Lite tråkigt.

Blev detta bättre?

DesK
0

Jag gillar bilden i #3 bäst, den i #1 hade kanske kunnat funka om du hade ställt dem exakt rakt eller mer ojämt, alltså antingen eller, hoppas du fattar vad jag menar. En liten fråga angående skärpan: Har du minskat ned bilderna själv och skärpt upp dem? En bild förlorar ju alltid lite i skärpa när man minskar ned den och skärpan blir i regel bättre än om du låter iFokus göra det.

/Désirée

[.Jylle.]
0

#4 Tack för kritiken! :) Ja, jag fattar.
Jag förstår inte?

DesK
0

Vad är det du förstår och vad inte?

/Désirée

[.Jylle.]
0

#Jag förstår det med att dom antingen ska stå rakt eller mer ojämt. Men inte de med skärpan.

LFCFredda
1

Dom menar att den första bilden när cupcakes liger i en grupp så vill man ha skärpa på allihopa. Det åstadkommer man med ett högre bländartal. Ställ kameran stadigt, alternativt på ett stativ och välj bländarprioritet på din kamera. Välj sedan bländare f11 och prova så ska du se att du får ett "längre skärpedjup". Kameran kommer då automatiskt att välja en rätt lång slutartid åt dig och det är därför kameran måste stå stilla under hela exponeringen.

Angående andra bilden så tror jag inte att folk vill ha ett längre skärpedjup på den typen av bild eftersom att fotografera en rad på det viset du gjort skapar ett djup i bilden.

En sak som jag tänker på när jag ser dina bilder är att underlaget ser lite grådaskigt ut. Kanske skulle prova ett fint fat, en fin duk eller något annat som underlag?

Men annars tycker jag det är fina bilder och jag gillar tvåan bäst.

DesK
0

Innan du lägger upp en bild här eller på andra ställen på nätet så bör du förminska bilden i din egen dator istället för att låta den sajt som du lägger in bilden på förminska bilden. Det bör du göra därför att för var gång man gör någon ändring i en bild, så blir skärpan i den sämre. Om du då själv förminskar din bild så kan du skärpa upp den det sista du gör innan du sparar den för att sedan lägga ut den på nätet. Detta gör du i ett bildbehandlingsprogram som exempelvis Gimp eller digiKam, båda dessa är gratis att ladda hem till den egna datorn.

/Désirée

Andina
1

Ja, jag håller med om att i första bilden (och den i #3) - där skulle jag ha velat ha skärpa på alla godsakerna. Det är lite "recept-bild" över bilderna - inte så 'spännande' alltså. Den 'grå' bakgrunden hjälper nog till med det.

Den andra bilden (#1) - Den gillar jag bäst. I första hand för att blicken stryrs i en riktning och det ger en känsla av "händelse". Jag kan hålla med, dock, om att linjen borde vara mer "rak" för att blicken ska kunna följa "händelseflödet" utan störningar.

Kul experiment dock! Jag lär mig för varje bild jag ser här!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

MissInAction
1

Håller också med om att första bilden borde antingen ha skärpa på alla cupcakesen - haha säger man så i plural? Skrattande
Eller, om det hade varit många fler, så hade du nog tjänat på det korta skärpedjupet för då blir det en fin effekt av det.

Andra bilden tycker jag lite som DesK, att det hade varit ännu finare om du hade ställt upp dem ännu mer ojämnt. Jag tycker absolut att de gärna kan stå ojämnt för det blir mer spännande så! Men isåfall att det är genomgående så att inte bara en eller två står lite "ur led" Glad

Cupcakes är ju väldigt tacksamma att fotografera också, så det är bara att testa olika! Kanske har du något tyg eller liknande som du kan sätta som bakgrund ifall du skulle vilja ha någon färg och lite liv i bakgrunden, utan at det stör.

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[.Jylle.]
0

Tack för all kritik.

Inkanyezi
1

Det är egentligen ogörligt att få skarpt över hela på ett motiv som inte utbreder sig parallellt med sensorn vid närbilder om man inte använder speciell teknik, som att stacka eller tilta. Tiltning är en bra metod för den här sortens motiv, om man ser till att lägga ljuset så att det faller in snett och kanske lite bakifrån, för att accentuera känslan av djup. Exempel i inlägg #12 i tråden om tilt för skärpedjup, och inlägg #12 i tråden om Vitbalans.

Samyang är på gång med ett 24 mm T/S-objektiv som aka passa de flesta systemkameror, och den lär kunna få ett hyggligt pris.

MonisN
2

Moderna matbilder i dag har många gånger väldigt kort skärpedjup, något som jag tycker är snyggt! Något du kanske kan tänka på nästa gång är att arrangera lite rekvisita t ex att lägg muffinsen på ett (tårt)fat, en snygg duk mm. Då kommer det att bli jättesnyggt med kort skärpedjup. Tänk också på hur skuggorna faller. Du kan också prova blixt för att lätta upp skuggorna, men akta så det inte blir för starkt blixtljus. Dra ev ner blixtens styrka något eller några steg. Alternativt kan du använda en reflexskärm. Har du ingen kan du prova med vanlig aluminiumfolie eller ett vitt papper.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.