Foto iFokus

Foto

Läst 78 ggr
Bo§e
2025-08-02 18:48
1

Ålderstecken...?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Hej,

Jag har en digitalkamera Sony Cybershot DSC-W30, som har gjort god felfri tjänst i åtminstone 20 år, men nu har något hänt med den.
Så fort den får chansen, vill den tona alla färger mot starkt grönt (bild 1 och 2), och om det finns en himmel i motivet, blir den rosa (bild 3).

Skall jag tolka detta som att kamerans bäst-före-datum är passerat….? Är det så här en digitalkamera åldras….?

Pga dessa problem, fick jag en äldre kamera till skänks av en vänlig god vän. En Canon EOS 400D, som heller inte är purung. Den är säkert lika gammal som Sonyn….
Den har en problematik som liknar de jag beskrivit tidigare, men den försöker hela tiden dra alla ljusare färger mot rosa. Se bild 4; stenplattorna är egentligen ljusgrå. Bild 5 har en vit bakgrund, som även den blir rosa, liksom allt annat ljust…. Inga färger blir naturligt återgivna, utan allt får en "psykedelisk" touch….

Har denna kamera åldrats på samma sätt som Sonyn….?
Den gemensamma nämnaren för dessa två kameror är ju just det faktum att de är gamla….

Självklart står jag nu i begrepp att skaffa en ny kamera, men kanske någon kan stilla min nyfikenhet.
Är det så här digitalkameror åldras….?

/Bosse

"Don't Panic" (Douglas Adams)