Gamla bilder
Jag har ett jättestort projekt på gång. För många år sedan så fick jag min pappas gamla negativ. Han knäppte åtskilliga bilder på 40- och 50-talet. Negativformatet är i storlek 6*9 cm så det går inte att göra bilder i en vanlig förstoringsapparat, men däremot utmärkt att scanna in dem. Men det tar tid. Nu fyller min pappa 80 år i sommar och som present hade jag tänkt att göra kopior av alla hans gamla negativ (dom som är skarpa nog). Han har några album hemma, men många är nog spridda för vinden.
När jag nu tar fram dessa gamla filmer så slår det mig. Kommer mina digitala bilder att finnas kvar om 60 år? Kommer det att vara lika lätt att trolla fram bilder av dessa som kanske legat gömda på en DVD i 50 år. Så länge som man själv jobbar med sina bilder och uppdaterar alla program och brännare är det ingen sak men sedan…..
Jag bifogar en bild från slutet av 40-talet. Min pappa är längst till höger och en av hans bröder längst till vänster

Tyvärr tror jag framtiden kommer vara väldigt tom på gamla bilder. Folk förstår inte hur lätt det är att bli av med dom. För långtidsförvaring räcker det inte att bränna bilderna på DVD. Den kommer vara förstörd och oläslig långt innan den blir bortglömd.

Tuffa killar.
Jag skulle tro att man i framtiden kommer att flytta sina bilder tidigare till andra lagringsmedia än vad man gjorde tidigare. När det är dags att slänga ut sin DVD-brännare/spelare för någonting annat så flyttar man säkert över datan till det nya mediat.
Hälsningar
Robert

#1 De stämmer ,jag tex har en hel massa bilder på disketter men dom är oläsliga nu fast jag har ju papperskopierna men idag så har man ju inte papperskopier längre inte jag i alla fall utan allt på dvd så de e mkt möjligt att de går förlorat om man inte kan lagrar dom bättre .
Hur länge håller en dvd om man låter den vara orörd sas?
mvh/bjorsa

Enligt Uppsala Teknik så ska en DVD eller CD skiva i bättre kvalité hålla i 100 år.
Hälsningar
Robert

om den inte repas, det är det som är den största förstöraren av optiska medier =/

Det är väl ingen större risk när jag är i livet, men när jag lämnat in, så kanske skivorna hamnar i någon låda och efter 40 år när ens barnbarn hittar lådan och knappt vet vad det är och inte lyckas få ut någon information, så slängs nog det som skräp!!!