Annons:
Etikettövrigt
Läst 1534 ggr
[Jarl]
2018-01-02 16:15

Hur skapa effekter på foton?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej hur skapa effekter på foton? Har en glasskiva framför kameran och har stänkt vitt färg på glasskivan!

Men vill ha mer ideer hur man kan skapa olika effekter?

Det vart så här som bilden.

Annons:
[VSK]
2018-01-04 00:51
#1

Har inte kommit så långt i min vandring än så att jag har börjat med sånt, men smeta vaselin (eller nåt liknande) på nåt billigt UV-filter är det många som fipplat med. Du kan ju även offra ett billigt UV-filter genom att rispa det så det blir som typ ett schackbräde och sen kryssade spår. Då får du stjärneffekt om du fotar mot nån stark ljuskälla.

Du kan ju även labba med läppstift på UV-filter osv. Är nog mest fantasin som sätter gränserna. 

Ska du testa med UV-filter men inte har nåt och måste köpa, så köp ett billigt i plast. Dumt och oekonomiskt att repa ett i glas. 

Du kan ju smeta in kanterna mot filterringen-filter med fett och sen ha vatten på filtret (objektivet uppåt taket) men fördel är ju om objektivet är vädertätat, för det är ju ingen garanti att fettet inte släpper igenom vatten. 

Kanske kan det bli häftig effekt (eller inte) om du kyler ned UV-filtret med tändargas och sen fota vid rätt tillfälle. Vet inte om plastfilter pallar med detta utan att spricka. 

Är ju iaf några tips.

[Jarl]
2018-01-04 16:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tack Men vet inte hur man sätter på UV-filter finns ingen genga på objektivet.

Har en Nikon D3300. När jag köpte Uv filter så passade dom inte?

Ser ut så här

[Jarl]
2018-01-04 16:42
#3

Står

Nikon DX

AF-P NiKKor 18-55 1:3 5-5.6 G

på Objektivet

perk
2018-01-04 18:41
#4

Det finns väl en invändig gänga längst fram på objektivet, ser ut så på bilden i alla fall 🙂

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

[VSK]
2018-01-04 19:12
#5

Jarl, ditt objektiv har filtergänga. Kika lite noggrannare så ser du, men objektivet lär knappast vara vädertätat så glöm det där med vatten som jag tipsade om ovan.

[Jarl]
2018-01-04 19:34
#6

#4  Jaha tack  såg det nu!

#5 Ska man söka efter 18-55mm objektiv filter UV Lense? Vad heter filtergänga på engelska?

Annons:
Jalking
2018-01-04 19:54
#7

Det syns inte på ditt foto men jag är nästan säker på att du någonstans på ditt objektiv, troligen längs fram, hittar en uppgift om filterdiameter, t.ex. Ø 52 mm. Det är den siffra du behöver när du köper filter.
Se t.ex. Scandinavian Photos sida med filter. Scandinavian Photo är välsorterade, bra att ha att göra med och det finns fysiska butiker där man kan gå in och handla och få råd, men de är oftast inte billigast.

[Jarl]
2018-01-04 22:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#7Tack Jag ska fråga dom Tack för hjälpen

Det står så här på linsen

[VSK]
2018-01-04 22:39
#9

Då är det 55 mm diameter på det filter du skall köpa. Tänk på att inte dra åt det för hårt, för ibland så har filter en tendens till att nypa fast ordentligt. Blir det som så att du kanske alltid vill ha ett filter monterat på ditt objektiv (tex för att underlätta att tvätta bort smuts och damm) så ta för givet att då och då lossa lite på filtret och sen dra åt det försiktigt. Beroende på material så kan det ärga fast med tiden.

[Jarl]
2018-01-04 22:40
#10

#9 Tack så mycket!

[VSK]
2018-01-04 22:49
#11

🙂

JazzBass
2018-01-05 08:50
#12

Skit i UV-filtren som gör mer skada än nytta. Endast de dyraste ger inte en försämring av bildkvaliteten, inga filter förbättrar alltså den. Bättre att använda motljusskydd om man känner ett behov av att skydda frontlinsen som dock tål en hel del stryk. Mycket mer än ett tunt filter av glas. 

Effektfilter, ND-filter, polfilter mm är också lättare att använda om man inte har nåt UVfilter påskruvat som default. 

Vad gäller effekter, så har jag experimenterat en del med det som VSK nämner i #1, samt freelensing (*, förstoringsglas, att zooma under exponeringen eller skaka kameran på nåt vis, med mera. Men vad gäller effekter på bilder så brukar jag alltid komma till att jag gillar en naturlig look mest. Dock så använder jag mig mycket av vinjettering i efterbehandlingen för att framhäva det jag vill på bilderna. 

(* Fotografering med objektivet löst från kameran. Möjliggör intressanta placeringar av skärpeplan med mera, t.ex. längs med ett staket eller marken, eller miniatyreffekt. Precis som ett tiltskiftobjektiv alltså, men med lite försämrad bildkvalitet, vilket kan vara fullt önskvärt också. Det kräver dock lite specialegenskaper hos utrustningen, speciellt om man har en Nikon systemkamera, men hittar man ett begagnat mellanformatsobjektiv är det utmärkt att experimentera med då dessa har längre registeravstånd. Använder man ett vanligt FX-objektiv för Nikon löst framför kameran så får man inte fokus mer än ungefär en meter från kameran, men mellanformatsobjektiv är byggda för längre registeravstånd och funkar därför bättre. Jättekul att experimentera med sånt här tycker jag. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: