Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 5492 ggr
Anna
1

Börja fota analogt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en liten samling antika kameror som jag mest köpt för att de är fina att titta på, men i takt med att samlingen har utökats har även mitt intresse för att börja fotografera analogt vuxit. Det skulle vara jättekul att se om någon av mina kameror fungerar!

I min samling finns

• Kodak no 1 Eastman (1920-tal, fungerar ej)
  • Kodak Six-20 Brownie E
  • Argus C3 
  • Agfamatic 100
  • Kodak Instamatic 133
  • Kodak Instamatic 100
  • Kodak Instamatic 50
  • Agfa Iso-Rapid I

Jag har inte fotograferat analogt sedan barnsben och minns inte alls hur man går till väga. Är det någon som kan något om dessa kameror och som kan rekommendera vilken/vilka som kan vara lämpliga att använda? Vilken film behöver jag? När jag var i Kalifornien förra året provade jag C3:an (Argus), men fick ut en blank filmrulle - mycket troligt att jag gjort fel då den verkar fungera. Alla tips är välkomna 

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[PeterWem]
1

Se till att starta med en som har en ljusmätare, om du inte har en ljusmätare liggandes. Hade en Canon 7 för två år sedan. På en filmrulle blev två bilder välexponerade. Ljusmätaren rörde sig som en geigermätare i Tjernobyl.

bamse6311
1

På tal om den där första kameran Kodak no1 Eastman så på den tiden bytte man inte filrmulle själv utan lämnade in den till en fotoaffär och så tog dom ut den gamla rullen för framkallning och satte in en ny.

Kodak Eastmans slogan var "You press the button, We do the rest".

På tal om vilka kameror du kan använda så om du kan få tag i film till Instamatic kamerorna så funkar dom säkert fortfarande precis som de gjorde tidigare.

Filmen till Instamatic heter 126.

Agfa Iso Rapid bör också fortfarande fungera om du nu kan hitta film till den och filmen heter helt enkelt "Rapid" och som sagt så var det bara Agfa som tillverkade den filmen.

Bälgkameran bör vara för 120 eller 220 film.

Lådkameran näst längst till höger är troligen för 120 film men kan också vara för 220.

Vad det gäller skillnaden mellan 120 och 220-film så har jag för mig att 120 var för kameror med negativstorlek 6X6 cm och 220 film för negativstorlek 6X9 cm

Kameran längst till höger ser nästan ut att vara för vanlig 135 film.

Nåväl, har du en bra fotoaffär med personlig betjäning där du bor så gå till dem så kanske de kan hjälpa dig med de här olika kamerorna.

Angående Instamatic så var det den första kameran som jag fick en gång då jag var 8 år och jag tog väldigt många bilder både i svartvitt och färg med den.

Bästa hälsningar,
Bertil

Inkanyezi
1

Den som ligger bäst till om det är en av de här som du vill använda är nog din Argus, som är det amerikanska svaret på Leica. Amerikansk formgivning av högsta klass, ungefär som en cigarrlåda. Men den ska kunna ta vanliga kassetter.

Nu är ju en sån här tämligen gammal, och det skulle inte förvåna mig om den har fått beväxning i sökaren, så att det kan vara svårt att se sökarbilden eller avståndsmätaren. Den har avståndsmätare där man ser dubbelbild om avståndet är fel inställt. Om avståndsmätaren är ren och fri från beväxning, så funkar den väldigt bra. Rattens rörelse förs över till objektivet med kugghjul.

Det är lätt att kolla om kameran fungerar som den ska. Med baksidan öppen drar man fram och trycker av. Ratten för slutartider sitter frampå till vänster, dvs höger om objektivet när man ser den framifrån. Man kan använda tabellen "Sunny 16" om man inte har en ljusmätare. När slutaren fungerar som den ska, så ser man att den öppnas en kort stund och stängs när man trycker av och tittar genom kameran bakifrån. När man ställer en lång tid ska den stå öppen lite längre och på kort tid blinkar det bara till. Ljusmätare kan man ofta hitta på Myrorna och andra andrahandsaffärer.

Slutarens placering, bakom objektivet, gör att den vinjetterar lite grann på den kortaste tiden, 1/300, men på 1/100 och längre lär man inte kunna se någon vinjettering.

De där kamerorna är byggda som en stridsvagn och det är väldigt osannolikt att den inte skulle funka. Du ser det i alla händelser om du tittar igenom när du trycker av. Det ska blinka till av ljus när du tittar genom objektivet bakifrån kameran, och det ska vara ganska tydligt när den står på 1/10 sekund att den öppnar en kort stund innan den stänger.

Inkanyezi
2

Och nej bamse 6311. Lådkameran var ju en Brownie för 620-film. Och 220 har inte med bildformatet att göra, utan 220 är en dubbelt så lång film utan papper på baksidan, med samma spole som 120, men som kräver en kamera som är särskilt gjord för att ta 220.

Rullen 620 tillverkas inte längre. Man kan ladda över 120-film på 620-spole, men det är krångligt och blir lätt fel, eftersom man måste rulla ut filmen och rulla tillbaka den för att ladda till en annan spole.

Rapid kan man ladda med vanlig småbildsfilm i mörker, genom att skjuta in den i Rapid- eller Karatkassett i lagom längd, och då måste man ha minst två kassetter, eftersom kameran laddas med en kassett som har film och en som är tom.

Den enda av de här som tar film som finns att köpa är Argus.

Anna
1

Tusen tack för bra svar!

Det är nog min C3 som jag helst fotar med, passande nog. Den känns mest robust och har dessutom tillhörande läderväska som förenklar fotograferandet en hel del. Vi köpte en rulle 35mm film till den i USA och satte in för att prova, men fick det inte att funka. Nu hittade jag den här pdf-guiden och ser att man måste dra ut änden på filmen och fästa på den vänstra spolen - något jag tror vi missade sist när vi provade… Dock, filmrullen jag har (35mm / 24 exponeringar / ISO 400 / color print) är "stängd" och det finns ingen filmände att dra i, så att säga. Behöver jag annan film eller är jag bara dum? :)

I övrigt ser C3an ut att fungera enligt allt det ni nämnt!

annaattlid.se

Inkanyezi
0

Det var nog en ände som stack ut från början, men den har råkat bli indragen. Om man är skicklig på sånt så kan man pilla fram den med lämpligt hjälpmedel, eller i mörkrum om det går att öppna kassetten och stänga den igen. Det kan du prova, i absolut mörker, att trycka spolens utskjutande del mot bordet och hålla i kassettens mantel när du trycker neråt.

Då om kassetten öppnar sig så ramlar det övre locket av, och då kan man ta ur spolen med filmen, dra ut en liten bit och sätta tillbaka den igen med filmen ut genom öppningen. Så trycker man på locket igen, så kan man ladda den.

När man har laddat, så drar man fram tre rutor innan man börjar fotografera, och sedan, när man har tagit alla bilderna, så ska man frigöra tandhjulet och dra tillbaka filmen in i kassetten innan man öppnar kameran för att ta ur filmen.

Anna
0

Återigen tack för snabbt svar! Det ska jag testa, annars köper jag en ny rulle.

Angående att hantera film - ska det alltid göras i mörker? Hur känslig är film för ljus, förstörs den helt?

annaattlid.se

Inkanyezi
1

Filmen förstörs mycket fort om den får ljus på sig. Den ska alltid hanteras i mörker. Men inne i kassetten är det ju mörkt, så när filmen ligger i kassetten tål den att hanteras i vanlig rumsbelysning under rimlig tid.

bamse6311
1

Visst skall det finnas en liten flik i början på filmrullen som du drar över till andra sidan och fäster på den vänstra spolen.

Förstår dock inte vad det är för film som du köpt och visar på bilden.

Det skall vara vanlig "småbildsfilm" 135 för 24 eller 36 exponeringar och sådana finns väl i de flesta fotobutiker.

Cyberphoto säljer även sådana.

#4 Inaknyezi, tackar så väldigt mycket.

Bästa hälsningar,
Bertil

Anna
0

#8 Tack, då vet jag!

#9 Filmen är köpt i USA, det är 35mms film som ska passa. Det är dock mycket möjligt att vi hanterat den felaktigt så att den blivit oanvändbar, sedan har den bara legat och skräpat sedan i somras/höstas. Jag köper ett par nya rullar här i Sverige och provar igen helt enkelt, nu när jag har mer kött på benen. :)

Tack igen för alla svar, nu känns det som om jag har lite bättre koll! Jag återkommer med hur det går!

annaattlid.se

Inkanyezi
0

Till och med min vanliga livsmedelsbutik och kiosken vid tunnelbanan har den där filmen, och kassetten är en 135, bara att tungan här inte sticker ut, förmodligen för att den drogs in innan den togs ur kameran, vilket man alltid brukar göra innan man öppnar bakstycket.

Om det finns att välja på, så ta hellre ISO 200/24 än 400/27 och använd tabellen Sunny 16 efter 100 ASA nu vintertid. Det bör kunna fungera. Ett steg mindre bländare (högre siffra) om det är helt och hållet snömotiv, annars efter tabellen.

Bländaren sitter framtill på objektivet. Man petar med de små knopparna, och det finns ett index att ställa emot.

Inkanyezi
0

Den här kameran har ju i stort sett inget automatiskt, så man måste spänna slutaren varje gång med en särskild spak, på höger sida under avståndshjulet på framsidan. Det är mycket viktigt att man inte håller några fingrar där när man trycker av.

Rutinen är alltså att alltid dra fram film när man har tagit en bild och sedan spänna slutaren, så att man kan trycka av igen. För att dra fram filmen måste man trycka in en liten spak på baksidan innan man börjar dra fram, och sedan släppa den och fortsätta dra till att det stoppar.

bamse6311
1

Väldigt bra bilder du har på bloggen och inte minst alla hästbilder men även som sagt var de andra.

Bästa hälsningar,
Bertil

bamse6311
1

Ja just det, den som har spolat tillbaka filmen har ju spolat den helt tillbaka så det är därför inte fliken är där på bilden.

Brukade också gör så och sedan i mörkrummet så var det bara att knacka den "spetsiga eller vad man nu skal kalla den" sidan i bordet så var det bara att ta ur filmen när man skulle framkalla filmen.

Är helt obekant med just den där kameran men nu när jag tänker på det så har jag också haft en sådan där kamera en gång i tiden där man måste spänna slutaren innan man var "fit for fight" *s*.

Bästa hälsningar,
Bertil

Anna
0

Inkanyezi, tack för alla dina bra tips, ska tänka på allt detta. Jag märkte själv när jag provade kameran (utan film i) att det är lätt att fingrarna hamnar på spaken på framsidan och "hindrar" slutaren, så ska försöka hålla fingrarna borta därifrån! 

#13 Vad glad jag blir, tack så mycket!

--

Vad tror ni förresten om Tudorcolor (Fuji) 35mm XLX 200, 36 exponeringar? Något som duger? 

Ska man förresten passa sig för utgången film? Denna som jag kikat på håller fram tills 2014.

annaattlid.se

bamse6311
1

Vad det gäller Fujicolor så körde jag den mycket när jag plåtade negativ färgfilm.

Vad det gäller utgången film så är det egentligen inte så farligt INNAN du har exponerat den.

Förvara den i kylen eller till och med frysen så håller den länge.

Efter att du däremot tagit dina bilder så skall en utgången film framkallas så fort som möjligt.

Har själv btw ett antal exponerade APS filmer liggande i kylen men troligtvis ingen idé att skicka dem för framkallning och kopiering.

länkade tidigare till mitt blogginlägg där jag skriver lite om mitt fotointresse i unga år och gör det HÄR en till gång.

Bästa hälsningar,
Bertil

MagArne
1

Ilford XP-2 400 är annars en rolig film till 35mm kameror.

Det är en svartvit film som framkallas i vanligt C-41 färgfotolabb.

papa-bear
1

luckan där man sätter in rullen skall aldrig öppnas annat än för att byta ut rullen, och då skall den vara tillbakavevad in i den blåa, som finns som exempel i #5. när man sätter i filmen, skall det vara en flik som sticker ut ur behållaren, lite smalare än själva filmen. den sätter man fast i axeln som går ner från spaken som man drar fram filmen med. det brukar även kunna vara kuggar som man sätter fast filmen med.

på dessa gamla kameror finns en spak på samma sida som avtryckaren, och den skall man använda till att dra fram filmen till en ny ruta som skall exponeras. gör man inte det, finns risken att filmen blir dubbelexponerad, två eller fler bilder på samma ruta. 

när man har tagit sina 24 eller 36 bilder, skall filmen, fortfarande innesluten i kameran, vevas tillbaka in i sin behållare, vilket det också finns en vevliknande spak på samma sida som behållaren. när det är gjort, kan man ta ur filmen, aldrig innan.

Anna
0

Nu har jag fått hem 2 rullar med film, och enligt denna guide satt in en av dem på (vad jag antar är) korrekt sätt. Allting stämmer med guiden iallafall. 

Men hur vet man om den fungerar? Ska man bara chansa på att den faktiskt tar bilder och skicka in rullen när den är slut? Tänk om filmen är blank? Kan man kolla sådant? Jag tycker inte det låter som att den tar en bild… Det är ett lite metalliskt "tjing"-ljud, inte mer än så, när man trycker på avtryckaren.

annaattlid.se

bamse6311
0

Du skall kunna se att rullen fungerar och dras fram som den skall.

När du drar fram till en ny bild så skall du kunna se på den sida där filmen sitter att "ratten" där snurrar och det bör ju vara motsol som den snurrar.

Har du inte kollat redan innan du satt i filmen att slutaren fungerar som Inkanyezi tidigare förklarade hur man gör och kan då samtidigt också kolla att bländaren funkar?

Det där metalliska ljudet då hör måste vara slutaren så att den bör funka.

Dock så är det väl bäst att snabbt ta bilder med olika inställningar och sedan skicka in filmen till framkallning så får du ju se hur bilderna blir.

Bästa hälsningar,
Bertil

Anna
0

#20 Jo, jag kontrollerade innan att slutaren fungerar och det gör den, inga avvikelser där. Så jag antar att det bara är jag som är ovan vid slutarljudet, det kanske är precis såhär den ska låta! 

Det finns ingen ratt på samma sida som filmen som snurrar dock. Vet inte riktigt vilken det skulle vara isåfall. Dock verkar räknaren fungera, när jag tagit en bild och roterat "Wind"-ratten så ställer den sig på rätt antal, dvs räknar rätt. 

Jag får helt enkelt göra så, fota en rulle och skicka in och se om det blev något. Tack!

annaattlid.se

bamse6311
0

Ja, det bästa är ju att du tar en rulle bilder och skickar för framkallning och kopiering.

Du skulle också kunna göra som så att för varje bild du tar så antecknar du vilka inställningar du haft för varje bild så du kan jämföra och se hur bilderna blir med olika inställningar.

Dock så borde det finnas någon form av hjul/ratt ovanpå kameran och på den sida (vänster) där filmen sitter.

Skall bli spännande att följa fortsättningen och läsa om hur dina bilder blev.

Jag har på min blogg ett äldre inlägg som handlar om mitt kamera och fotointresse förr i tiden.

Bästa hälsningar,

Bertil

Anna
0

Såhär ser kameran ut på ovansidan.

Filmen sitter under avtryckarknappen/räknaren. Alltså ingen ratt som snurrar.

annaattlid.se

papa-bear
0

kom bara ihåg att veva tillbaka filmen innan du tar ut den, när du har knäppt slut på rullen.

Anna
0

#24 Det ska jag :)

annaattlid.se

bamse6311
0

Hej igen.

Jag menar den ratten/hjulet som heter Winding Knob och som bör snurra varje gång du drar fram filmen till en ny ruta men kan ju ha fel.

Inkanyeizi kan ju den där kameran så han svarar säkert också dig.

Hur som helst så funkar den säkert hur bra som helst och det skall bli kul att läsa hur bilderna blev när du framkallat och kopierat bilderna.

Kollade din blogg och du är ju en mycket duktig och professionell fotograf som tar enormt bra bilder.

Bästa hälsningar,
Bertil

Anna
0

#26 Winding knob är ju den ratten jag snurrar på för att dra fram filmen, och den verkar funka bra! Så jag hoppas det blir korrekta exponeringar, ska bli spännande att se.

Tack så mycket, vad glad jag blir!

annaattlid.se

Inkanyezi
0

På undersidan av kameran, till höger, sitter ett vred för återspolning av filmen när man har tagit alla bilderna. Den vrider sig lite grann varje gång man drar fram. Men jag misstänker att räkneverket inte går och frammatningen inte stoppar om filmen inte är rätt laddad. Det ska inte låta mycket om slutaren, nästan inte alls, men den lilla armen ska gå tillbaka så att man måste spänna den igen. Om du har kollat att det blinkade till när du tittade igenom kameran från baksidan, så funkar slutaren.

Anna
2

#28 Tack! Då känns det lite bättre. Det var just faktumet att slutaren inte låter alls förutom ett litet "tjing" från själva avtryckaren som gjorde att jag trodde det inte fungerade - man lär sig något nytt varje dag. Allt det övriga verkar stämma, armen släpper, räknaren funkar och frammatningen verkar också funka enligt manualen. Jag fotar upp en rulle och skickar in helt enkelt.

annaattlid.se

bamse6311
1

Hej igen.

Har tittat på lite bilder av din Argus och det verkar vara en kul kamera.

På de 135 mm kameror som jag har haft så sätter man in filmkassetten på vänster sida och matar fram filmen med en spak på höger sida.

Det hjulet som normalt skall snurra är det hjulet/ratten som man sedan använder för att dra filmen tillbaka in i kassetten. 

Ser nu på bilderna att det är tvärtom på din Argus.

Kul med äldre kameror. Var köpte du den? Den borde ju nästan ha ett visst samlarvärde eller åtminstone få samlarvärde efterhand.

Lycka till och berätta gärna för oss på tråden hur bilderna blev.

Bästa hälsningar,

Bertil

Anna
1

Kameran köpte jag i en liten vintagebutik i Oatman, Arizona (USA) i September förra året, för ynka 12 dollar, runt 80kr. 

Det är en ganska vanlig modell som brukar vara lätt att få tag på, den är dessutom väldigt populär har jag förstått i efterhand. På eBay och liknande har jag sett samma modell gå för allt mellan 10-100 dollar.

Imorgon ska jag ta med kameran ut och försöka fylla rullen med bilder, ska kolla om det där hjulet rör sig då. Sedan skickar jag in filmrullen under nästa vecka, så får vi se hur det blir!

annaattlid.se

Inkanyezi
1

Argus är nog den kamera som har tillverkats i flest exemplar av alla. Den gjordes i ett par olika varianter, men de har alla samma växelsystem för optiken, där man måste pilla bort kugghjulet till avståndsmätaren när man skiftar optiken, och sedan ska det sättas tillbaka i rätt läge. Den är inte särskilt dyr som samlarobjekt, och det händer att man hittar den på loppis (i USA) för ännu mindre än 10 dollar. Ibland kan man hitta objektiven också för en billig peng. Smeknamnet den fick var "the brick", för formen. Den var nog den mest populära småbildskameran i USA fram till sextiotalet.

Anna
0

Idag gick jag tillbaka min första rulle! Alltså funkar kameran, vilket jag är jätteglad över. Några bilder på rullen verkar blivit förstörda för jag fick inte alla exponeringar, men de jag fick är jag absolut jättenöjd med. Dessa togs i Kalifornien förra sommaren precis efter att jag köpt kameran, och då hade jag ingen aning om hur man fokuserade eller ställde in, så några höga krav hade jag inte. Jag är väldigt positivt överraskad gällande kamerans färgåtergivning och ljushantering,och även om hälften av bilderna var ur fokus (mitt fel) så har de absolut en viss charm. 

Nu när jag vet hur kameran fungerar och hur man fokuserar ska det bli riktigt kul att se hur nästa filmrulle blir!

annaattlid.se

Anna
0

annaattlid.se

Anna
0

annaattlid.se

Anna
0

annaattlid.se

bamse6311
0

Hej.

Kul, då funkar ju kameran som den skall.
Fina bilder det där och när du nu vet hur du focuserar så blir dom ju ännu bättre.

Dock så har du bra focusering på bild nr 2 och 4.

Jättekul att se dina bilder.

(En del av bilderna i min blogg är gamla pappersbilder som jag skannat.)

Bästa hälsningar,
Bertil

bamse6311
0

Hej igen.

Om du har iPhone så läste jag HÄR hur man kan använda den som ljusmätare.

Väldigt praktiskt om man är ute och plåtar med en äldre analog kamera.

Bästa hälsningar,
Bertil