Tilt-shift
Har förvisso förbrukat min fotobudget med råge för i år. Men, har börjat fundera på ett Tilt-shift till Canon. Förefaller finnas en v ll ute. Någon med erfarenheter?
Kan tillägga att det antagligen blir beg om man inte har tur att hitta ett demoex igen
ingen?

Jag som har jobbat med foto i många år för längesen har nog tiltat och skiftat en hel del emellanåt, och jag har ju tilt till min systemkamera nu och använder det rätt flitigt. Det finns några trådar om det på forumet.
Det finns i stort sett två förhållningssätt när det gäller tiltning, där det ena är att selektivt få skärpa bara över ett ganska smalt band i bilden, vilket görs genom att lägga skärpeplanet tvärs emot det plan som sträcker ut sig i bilden, och det andra går ut på att lägga skärpan utefter ett plan i bilden.
Man kan alltså använda tilt för att få "oändligt skärpedjup", och man kan använda det för att få skärpa bara på ett mycket kort avsnitt i djupled på det man fotograferar. Jag använder det företrädesvis för att få stort skärpedjup, att få skärpa från strax framför tårna till oändligt. Men när man tittar på "tilt/shifteffekt" på nätet hittar man bara bilder av den andra sorten.
Jag tycker att det är ett väldigt dyrt sätt att få Oskarpa bilder? om man siktar mot att använda det för att göra miniatyrer av folk på torget genom att ha mycket litet skärpedjup. Det går att simulera den effekten i bildbehandlingen till mycket lägre kostnad och med bättre kontroll av hur det blir.
Om man däremot har det för att få skärpa över ett plan som man själv bestämmer, så finns det inget annat sätt att åstadkomma det, och då är det ju givet att man ska använda ett tiltat objektiv.
Skift är en metod att räta upp linjer som dras ihop av perspektivet, som när man tar byggnader och riktar kameran uppåt. I stället för att peka uppåt med kameran, skiftar man objektivet uppåt, och då kommer vertikala linjer att vara vertikala på bilden.
Canons tilt och skiftobjektiv är mycket bra, och de är främst avsedda för fullformat, alltså inte APS-C. De som är mest lämpliga för APS-C är 17 och 24 mm. Lite beror det på hur man tänker sig att använda det. Kanske en längre brännvidd kan vara bra om man bara tänker ta falska miniatyrer, men då kan man spara pengarna och lära sig hur man gör det med bildbehandlingsprogrammet i stället.
Tråden Tilt för skärpedjup säger en del om vad det handlar om.
Tack för det! Tror nog att jag väljer bildbehandlingsspåret i detta läget. Verkar vara billigaste sättet att vidga kunskapen på. :-)