Vad är fel på min kamera?
Hej!
Jag har fotat med samma kamera och objektiv i över ett år och fått väldigt bra bilder enligt mig själv med bra skärpa och färger och kontrast, men i sen i förrgår har det hänt något. Bilderna blir oskarpa, skrikiga färger och skrikig kontrast, inne som ute, med eller utan blixt.
Känns också som att fokuseringen blivit riktigt långsam.
Har provat o återställa fotografalternativen eller vad det heter, men det blev inte bättre, har inte ändrat någon konstig inställning innan detta heller har alltid haft samma då jag bara använder mig av sport eller P. Har försökt googla fram hur man gör en nollställning av kameran, min man påstår iaf att det ska gå att han gjort det förra året, genom att trycka in 2 knappar, men inte hittat något. Kan objektivet vara paj?
Jag har inte tappat den eller något. Det gäller en Nikon D3100 och Nikkor AF-S 55-200 …
Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se
Skicka med en bild så det går att se hur det ser ut, enklare att hjälpa till då.
För att återställa en D3100, gör man enligt sidan http://bit.ly/UQWjwM så här (text på engelska tyvärr):
Hur ser frontlinsen ut? Fingeravtryck eller annat skit på den? Det kan påverka resultatet och förvånansvärt många som missar det faktiskt.
Och fokuseringen kan ju bero på att kameran/objektivet fått sig en liten smäll som du kanske inte tänkt på? Men prova att ta av objektivet och sätt tillbaka det igen, vet inte om det spelar ngn roll, men det skadar inte att prova.
Ska absolut visa bilder :) ska bara förminska dom.
Tack för dina tips, kan hända att att objektivet fått en liten smäll när jag stängde ytterdörren lite för snabbt i början på veckan :/ Hoppas verkligen att det bara är objektivet
Återkommer med bilder om en stund
Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se
Det finns två sätt att nollställa, och det du ska använda (om något i det här fallet) är att hålla in två knappar som är markerade med en grön prick. I menyerna kan man göra en total återställning av kameran, men då ryker precis alla anpassade inställningar som man gjort.
Kan du visa upp ett eller ett par exempel på de misslyckade bilderna som du talar om?
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus