Objektiv för inomhusljus
Hejsan.
Jag är ju inte så duktig på det där med objektiv och blixtar, men jag behöver ett objektiv för kunna få lite skarpare bilder i dåligt ljus.
Jag har en Nikon D3100, och ett Nikon AF-s 55-200 zoomobjektiv, som ger väldigt bra resultat ute, men väldigt dåligt inne. Jag har tänk att ha det andra objektivet till att fota smådjur, med blixt. Eller är det en extern blixt man behöver? och hur funkar dessa?
Det får inte vara för dyrt, max 1500, hellre bättre beg än dåligt nytt.
Macro-objektiv vore kanske något?
Hoppas någon har funderingar
Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se
Har du alltså bara en telezoom och inget annat? I så fall tycker jag absolut du ska köpa en normalzoom först innan du kompletterar med fler objektiv. Mitt förslag är att du skaffar ett begagnat AF-S DX 18-55/3,5-5,6 VR kitobjektiv samt en SB-400 blixt (den interna ger inget kul resultat alls då man inte kan studsa den via tak och väggar vilket är nyckeln till ett trevligt blixtljus). Dessa två saker borde du kunna hitta för sammanlagt 1500kr begagnat.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Jag sålde mitt kit-objektiv i våras när jag köpte detta då det var ännu sämre ljus på det i inomhusmiljö, och ute behöver jag bara telezoom.
Nikon DX AF-S NIKKOR 18-55mm 1:3 5-5.6GII ED hade jag då.
Jag har läst mig till idag att jag behöver större bländare? Vilket är ett lägre siffertal än 4-5.6 som är på det jag har nu?
Jag funderar på ett 50mm 1.8G objektiv, eller 35mm 1.8 objektiv, men det sistnämnda fanns inte alls mycket att välja på beg.
Det med blixtar har jag aldrig provat och vet inget om det, vad står SB-400 för?
SB-400 är en av nikons blixtmodeller. Den billigaste, men räcker ändå väldigt långt. Varför jag föreslog blixt+kitobjektiv var för att det räcker din budget till och är det mångsidigaste valet. Ett ljusstarkt objektiv är kul, men det kan inte vara speciellt kul att fota hamstrar inomhus med t.ex. f/1,8, skärpedjupet blir minimalt på nära håll och troligtvis får du trots den höga ljusstyrkan ändå höja iso rejält. Det är iaf min erfarenhet. Med blixt kan du friare välja skärpedjup via bländaren utan att behöva bry dig lika mycket om ljusinsläppet. Blixten portionerar ut den mängd ljus som behövs.
Okej men då kan jag ju lika gärna köpa blixt till det objektivet jag har?
Kanske komplettera med nåt mer, vad tror du om
Nikon AF 28-80 3.5-5.6? lite ljusstarkare än kitet och det jag har?
Här är en bild på hamster tagen ute i solljus utan blixt med mörk bakgrund:
http://vallmo.weebly.com/uploads/1/1/6/3/11636575/3163128_orig.jpg
Här är samma hamster inomhus vit bakgrund och intern blixt:
http://vallmo.weebly.com/uploads/1/1/6/3/11636575/1649317_orig.jpg
Tack så mkt för din hjälp btw :)
#4 - Det objektivet är det nog inte värt att satsa på om du inte får det väldigt billigt. Det är precis lika ljusstarkt/-svagt som en vanlig kitzoom, och dessutom är det gjort som normalzoom för småbildsformatet (fullformat, 35mm film) vilket gör det ganska olämpligt som normalzoom på aps-c. Man får ingen vidvinkel alls, och dessutom saknar det stabilisator. Ett modernt kitobjektiv ger säkert bättre resultat. Men största orsaken att låta bli det är att det saknar autofokusmotor (heter bara AF, inte AF-S) som du behöver för att inte behöva fokusera helt manuellt, för det är inte nåt kul på an kamera som d3100 som inte är anpassad för det. Men visst, om du inte ser det som problematiskt att bara ha telebrännvidder så behöcer du i princip inget mer än en blixt.