Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1152 ggr
evelinabieber
0

Fotografera en resa

hej alla :) förlåt om jag postar många trådar, men jag får så mycket hjälp här. I slutet på mars ska vi åka ut på en resa till Kreta, och jag ska vara fotografen under resan, vi ska besöka massa hem för hemlösa hundar, en åsnefarm och lite allt möjligt, mamma älskar att hjälpa djur.. Men iallafall, vad för grejer borde jag ha med mig? Jag har en Canon 1000d med kitobjektivet (tror jag det heter, det man fick med från början) ett teleobjektiv 70-200, ett stativ och ett UV filter. Tror jag ska ta med mig allt, men borde jag köpa något filter eller liknande? Jag är bara 14, så jag kan helst inte beställa, och det ska vara ganska låga priser ;) Och vad borde jag tänka på när jag är där? Tack på förhand :)

fia-mia
0

Varför inte ta med all utrustning så du kan välja på plats?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

evelinabieber
0

Ja det ska JG nog göra, men jag undrar om jag borde köpa något filter eller liknande :)

Moalinn
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag var i Spanien med klassen tog jag med mig all min utrustning jag hade då, dvs. Nikon D7000, 18-105, 70-300, 8gb minneskort x2 och ett 4gb. Hade även med mig två batteri, ett extra om något skulle ta slut när man var ute och inte hade tillgång till laddare och det var nog det bästa jag gjort. Även om ett batteri håller ett tag så tar det lätt slut efter en hel dags fotograferande med över 1000 bilder, inte för att något av batterien tog slut helt men det kändes ändå skönt känna att om det skulle ta slut spelade det ingen roll eftersom att jag ändå hade ett till.

Jag kan säga att mitt 70-300 mest bodde i skåpet på hotellet eftersom att min rygg, seriöst, gick av. Gick från kanske 10 på morgonen till 10 på kvällen. Det är smart att välja hur du vill göra, det går inte alltid att ha med all utrustning. Sen kanske du måste ha med allt eftersom att du ska fotografera djur, ett 70-300 fungerar bättre till djur om dom är lite längre bort. Och det är där man ska ta hjälp av föräldrar och kompisar, får man för ont i rygg och axlar så är det smart att kanske be någon annan bära den en stund. Jag "utnyttjade" killar i klassen för det jobbet, haha (a)

Nu kunde jag inte alla inställningar och allt eftersom att jag bara hade haft kameran i några månader, och det ångrar jag nu när jag ser bilderna för dom är verkligen inte bra. Men det är väl så det är, man lär sig ju av sina misstag.

Jag vet inte om man egentligen ska tänka på något, det är som att fotografera var som helst. Däremot vet jag inte vad kreta har för lagar och sånt, det är något du borde kolla upp/någon som säger det här för det blir jobbigt om du fotograferar något du inte får :)

Som du ser, bilderna blev inte direkt jättebra. Men tillräckligt för att bevara ett minne!

Lycka till!

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Inkanyezi
3

Att fotografera handlar mer om att se än att ha mycket prylar.

Jag antar att du kan komma nära de flesta djur du kommer i kontakt med och vill fotografera. Då behöver du inte något långt tele, och kanske inte heller något stativ. För att kunna hålla kameran stadigt när man tar med lång tid, kan en bönpåse vara bra, men för en resa skulle jag lämna stativet hemma, kanske teleobjektivet också, om jag inte har någon särskild idé om vad jag ska göra med det.

Ofta när man tar bilder i miljö av mindre djur, kan man få med mer information om man använder vidvinkel, och då måste man krypa ganska nära sitt huvudmotiv, så att det tar upp tillräckligt stor del av bilden. Det liknar gatufotografi på det sättet, där tas de bästa bilderna ofta på mycket nära håll. För att lära sig jobba kreativt med vidvinkel kan det vara bra att öva in hur man flyttar fokuspunkten i kameran, så att man kan ha kaninen lite åt sidan i bilden men ändå lägga fokus där.

Så grundtipset jag vill ge är att se till att komma nära, hellre än att försöka lösa problemen med prylar. Kitobjektivet är för det mesta det enda som behövs. Ju fler prylar man har att plocka med, desto villrådigare blir man, och då hinner man inte ta så många bilder, när man funderar över vilka grejer man ska sätta ihop. Enklare då att inte ha hela arsenalen med, utan vara tvungen att klara sig med enkla medel och sin kreativitet. Tipset är: ta inte med för många grejer, gå nära, och gå ner på kaninens nivå för att ta riktiga kaninbilder.

MonisN
1

Du skriver inte vilket kitobjektiv du har, men till dom djurställen du kommer att besöka så skulle jag tro att du kan komma ganska nära djuren och då borde kitet räcka. För vanlig gatufotografering räcker det säkert också.

Om du behöver ett tele beror helt på vad du mer tänker att fotografera förutom dom här djuren du nämner, men i dom vanligaste "semestersituationer" så brukar ett tele inte vara så användbart. Om du vill fotografera med långa slutartider, t ex kvällsbilder på landskapet så är ett stativ bra att ha, men en bönpåse och en fjärrutlösare kan också funka om du lägger kameran på något stabilt.

Du får helt enkelt fundera på vilka bilder du vill ta och anpassa utrustningen därefter. Ett polarisationsfiler kan vara användbart om du fotograferar t ex vatten i starkt solljus, men för att få nytta av effekten av filtret så ska du tänka på vilken vinkel du fotograferar. En vinkel på 45º ger bästa resultat. Filtret skruvas fast på objektivet och så vrider man på det tills man får den effekt man önskar. Himmel och vatten blir blåare och vackrare, och molnen vitare med ett sådant filter. Dom finns i olika prisklasser och kvaliteer.

Som Inkanyezi skriver, så ta inte med för mycket, man får sällan användning för allt.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

HellviHumle
0

På många semesterorter försvinner bl a kameror väldigt lätt. Det är en annan orsak att inte ta med mer än nödvändigt. Ha alltid minneskorten med dig! Bilderna går inte att ersätta.

HH

[alezan]
0

Som yrkesfotograf - och därmed släpandes på en hel del kamerautrustning flera dar i veckan - skulle jag avråda från att hasa med ett 70-200 objektiv på semester.

Tror seriöst (precis som någon även sagt) inte du kommer orka släpa omkring på det i sol och värme. Det som första halvtimmen känns ganska ok blir efter fem sex timmar ganska tungt att bära på.

evelinabieber
0

Hur använder man en bönpåse?
Jag vet dock inte vad vi ska göra än, om vi ska upp i bergen ock liknande som förra gången tar jag nog med mig teleobjektivet, annars får det stanna hemma. Vi kommer ha en hyrbil under hela resan, så att ha med sig ett objektiv i kameraväskan som ligger i bilen är nog inte ett så svårt problem.

Minneskort och betteri! Självklart, det får jag inte glömma att packa med massor av, När vi var i london och gick till madame tussadues glömde jag mitt batteri hemma..

Får kolla igenom alla filter och dyl. ni har tipsat om, men det får bli imorgon, nu är det läggdags ;)

Tack så jättemycket för tipsen!

Inkanyezi
0

Bönpåsen är helt enkelt en liten kudde som man kan ställa kameran på, men den är inte alldeles mjuk, utan eftersom den är stoppad med bönor eller andra relativt hårda korn, så formar den sig efter kameran och det man ställer den på eller trycker den emot, så att kameran hålls ganska stilla.

http://migrated.ifokus.se/uploads/592/5925921daf2f5c670c5b1251d8b0e3c7/bean-bag.jpg_
Kameran står på en bönpåse som jag har sytt själv.
_

Man kan använda den på flera sätt, och genom att den formar sig kan man ofta få bra stöd mot ojämna föremål. Om man till exempel trycker den mot ett träd eller en stolpe ifrån sidan, stadgar den upp kameran så att man kan ta med lång slutartid.

Bilden här nedanför har jag tagit med ljus från ett fönster och med en enkel kompaktkamera, som jag tryckte mot väggen med en bönpåse emellan. Kameran har inte stabilisering, och slutartiden blev ganska lång. Det hade knappast funkat på fri hand.

http://migrated.ifokus.se/uploads/17f/17fcfc25aa310721332e339d34b79b77/familia-de-marta.jpg

evelinabieber
0

Men Gud vad smart :o får fråga mi moster om hon kan göra en liten påse till mig, hon är väldigt pysslig ;)

Inkanyezi
0

Man ska inte stoppa den hårt, utan den ska vara lite sladdrig när man inte har något på den. När man trycker kameran emot, så formar den sig efter både kamera och underlag, och då blir den fast, så att kameran ligger stadigt.

MonisN
0

Om du syr den i något vattentätt tyg så drar inte bönorna eller ärtorna åt sig fukt. Jag gjorde min i galon och stoppade med torkade gula ärtor. Alternativt kan du stoppa ärtorna i en fryspåse och sy ytterpåsen i ett kraftigare tyg. Jag sydde också ett handtag så den är lätt att bära med sig, hänga över armen eller hänga på väskan.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Jalking
0

Ang. bönpåse.

På de flesta turistorter finns små souvernirväskor att köpa. Ung. som en liten kudde med dragkedja på ena sidan. Motiv med orientaliska mönster, turkiska mattor, orstnamn mm. Hoppas ni förstår vad jag menar.
Köp en i storlek som en pocketbok och något att stoppa den med. Torra ärtor eller bönor t.ex. Blir inte många kronor, du har sparat jobbet att sy den och sparat vikt och plats i bagaget. Häll bort innehållet före hemresan om du vill ha hem väskan.

Inkanyezi
0

Och grov sand är ett av de bättre materialen att stoppa med. Lite tyngre än bönor, men väldigt stabilt och billigt. Nackdelen med alltför fin sand är att den är nästan omöjlig att hålla på plats. Den läcker om man har påse med blixtlås, och fin sand tränger till och med genom tyget. Men om man kan skölja bort den fina sanden och bara ha grova korn, är det bra för att stoppa påsen.

[Agilityvovven]
0

Jag skulle ha tagit med mig allt!

Gör inte som mig bara, åkte till Kreta i höstas, och på väg till Arlanda kommer jag på att kameraväskan stod kvar hemma, hade inte tid att vända och hämta den… Rynkar på näsan

Moalinn
0

Nej, usch vad tråkigt det måste ha varit! Rynkar på näsan

Medarbetare på Djurfoto

[Agilityvovven]
0

#16 Ja, det var riktigt synd…. Hade längtat i flera månader för att få åka dit och fota (var enda orsaken till att jag ville följa med först), och så glömmer man kameran hemma…. Skrikandes

evelinabieber
0

Åh vad synd.. Får packa ner det det första jag gör, vi ska "bara" vara borta i 4 dagar tror jag så väskan för bli full av fotosaker ;)

Moalinn
0

VI va bara borta i 3 dagar.. gick från 10-22 varje dag förutom den sista dagen. Men om ni ska hyra en bil är det nog inga problem, bättre att ha för mycket än för lite. :)

Medarbetare på Djurfoto

Denna kommentar har tagits bort.