Annons:
Etikettkurser-och-utbildningar
Läst 4484 ggr
Inkanyezi
1/21/10, 1:48 PM

Teknik för skärpa

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hittade ingen grupp som egentligen passade för det här inlägget, så jag satte det på "Fotografera människor- Ej kritik". Det handlar om teknik, hur man kan hålla och trycka av kameran för att få bästa möjliga skärpa när man tar på fri hand. (Efterredigering: flyttat dill Kurser & Utbildningar - Bildtema & Fototeknik 3 dec 2012 /Inkanyezi)

Det sägs att bildstabiliseringen tillåter att man tar på upp till två steg längre tid än man klarar utan bildstabilisering. Min erfarenhet är att stabiliseringen klarar mycket mer än så. Bildstabiliseringen är ju igång hela tiden, och om man bara kan hålla kameran riktad på sånt sätt att man inte hamnar utanför gränserna för vad stabiliseringen klarar av, så kan man i praktiken ta på mycket lång tid på fri hand. Jag har tagit skarpa bilder på upp till 4 sekunder, men när man tar människor går det knappast att få dem att vara still så länge.

När det är ganska mörkt är det alltså risk att man får rörelseoskärpa, ävan om man lyckas hålla kameran stilla, precis som när man använder stativ.

Man kan lättare hålla still om man har ett stöd, det kan räcka att man lutar sig mot en vägg, eller att man stöder armbågarna eller underarmarna mot en möbel. Man får träna på tekniken att hålla kameran still, och när man trycker av är det mycket viktigt att man inte rubbar kameran. Därför ska man aldrig trycka med fingertoppen. Fingerdynan är bättre, så att man långsamt kan krama av slutaren utan att kameran rubbas. Bilden nedan visar hur jag håller en kamera som har ett grepp på höger sida. Jag trycker inte med fingertoppens dyna, utan med den mellersta leden. Då skakar inte kameran när jag kramar knappen ner i botten, och jag kan få den att ta skarpa bilder med flera sekunders exponeringstid.

Annons:
Inkanyezi
1/21/10, 1:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Och hur blir då bilderna?

Jag tar ett exempel från min vistelse på Kuba nyligen. Bilden är tagen utan blixt i hallen till ett kubanskt hus, och belysningen är en enda lampa som sitter i ett hörn ganska långt bort, omkring sex meter. Ljuset reflekteras av väggen intill, som är grön, varför jag har gjort manuell vitbalansering mot en tavla som hade ett fält som var "vitt" och som också tog upp samma blandning av ljus. ISO 800, 1 sekund bländare 2,8.

Det blir så klart inte väldigt skarpt, men det är faktiskt väldigt mörkt, och jag har alltså inte använt blixt. Det är så mörkt att det inte går att exempelvis läsa en tidning bekvämt, om alls, i det ljuset.

Jag tycker att digitalkameran är fantastisk. På den tiden vi använde film var det inte överhuvudtaget möjligt att få bilder av så här bra kvalité i sån belysning. Förutom att kameran hålls stadigt och högt ISO, har vitbalansen en framträdande roll för att få bra färger. Den här kameran, Canon PowerShot G7, har inte bildstabilisering.

Inkanyezi
1/21/10, 2:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag lägger in en bild till, tagen på en restaurang med mycket svagt ljus. Den här bilden är också tagen på fri hand. Det är lite starkare ljus än i hallen, tiden är ½ sekund.

Självklart blir det inte lika skarpt som när man använder stativ och motivet är helt stilla och man kan ta på hur lång tid som helst, men man kan med rätt teknik få mycket bättre skärpa än vad som förr var möjligt, och det är bildstabiliseringen som gör det stora jobbet. Med rätt teknik är den helt fantastisk, och när man har lärt sig tekniken har man nytta av den också när man tar med kortare tid och ljusförhållandena är bra. Det är mycket vanligt att bilder blir oskarpa för att man skakar om kameran precis när man trycker av. Typiskt blir det så när man använder fingertoppen för att trycka ner knappen. Man får bättre skärpa om man använder fingerdynan, eller helst fingerdynan på mellersta delen av fingret, precis samma teknik som när man skjuter.

Digitalkameran har ju fördelen att man kan öva utan att slösa film. Jag övar på tekniken genom att knäppa mot sånt som jag kanske inte behöver några bilder av, som till exempel bokhyllan, och det är där jag har kunnat komma till 4 sekunders exponering och fortfarande få skarpt. När man har övat på att hålla stadigt, på samma sätt som en skytt övar för att få bästa möjliga träffbild, så kan man alltså ta bilder som annars verkar omöjliga. När man tar bilder i så här svagt ljus utan att använda fokuseringsljuset och med tyst kamera, så uppfattar folk inte ens att man fotograferar, eftersom dom tror att kameran inte har lösts ut när det inte blixtrar.

Kameran som de här bilderna är tagna med är en Canon G7, alltså inte någon systemkamera, utan en bra kompaktkamera. Med systemkamera blir det mindre brus och bättre färger än med kompaktkameran, men den är inte lika diskret. Det finns också bildstabilisering i många systemkameror.

Inkanyezi
1/21/10, 7:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag slänger in en av mina övningsbilder också. Eftersom jag har betydligt mer ljus i mitt vardagsrum, så bländar jag ner ganska ordentligt för att komma till en lång slutartid. Här har jag tagit på 4 sekunder. Som man kan vänta har det inte blivit riktigt skarpt, men övningen är nyttig för att kunna ta skarpare bilder också när tiderna inte blir så långa, och det handlar om en mycket lång tid att ta på fri hand.

Jag lyckas emellanåt bättre, men jag brukar radera bilderna direkt när jag övar, så jag har inget helskarpt exempel. Jag tog den här alldeles nyss, bara för att visa att det faktiskt går. Den här bilden är tagen med längsta brännvidden på zoomen. Med vidvinkel blir inte oskärpan lika markant. Särskilt om man vill fotografera på fri hand med teleobjektiv är det bra att öva på att hålla kameran still.

DesK
1/21/10, 8:58 PM
#4

Tack för en god lektion i fotograferingsteknik!  Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Geronim0
1/21/10, 9:20 PM
#5

Mycket väl skrivit Inkanyezi, Tack!

gurin
1/21/10, 11:35 PM
#6

Okej. Då är det bara att sätta igång och öva då.

mvh/gurin

Annons:
[mingdie]
1/22/10, 2:53 AM
#7

Bra skrivit. Detta att man kramar av fotot istället för att trycka är så otroligt viktigt.

Samma som att skjuta med ett gevär. Kan du få en träffcirkel på 10cm på 200m avstånd så kan du få ett bra resultat även med ett 200mm teleobjektiv.

Övning ger färdighet.

Inkanyezi
1/22/10, 9:31 AM
#8

De riktigt långa tiderna är lättare att klara med kompaktkameran, eftersom den har en genomsiktssökare. Systemkameran är svårare, bilden försvinner ju medan den exponerar, så man har ingen riktpunkt som stöd för blicken. Jag har funderat över möjligheten att ha någon slags sikte på den för att lättare kunna hålla den riktad mot precis samma punkt.

Vid mycket långa tider, om man gör en långsam rörelse med kameran, kommer stabiliseringen inte att korrigera den, och man får oskärpa. Bildstabiliseringen kan bara reagera för relativt snabba och små rörelser, som när man darrar lite lätt. Därför gäller det att inte ändra riktpunkt medan bilden tas.

Inkanyezi
2/7/10, 5:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag slänger in ett tips till här, eftersom det stämmer med ämnet: bönpåsen. Länken pekar på en sån som finns att köpa i olika modeller, men det är också mycket lätt att göra en själv. Det är helt enkelt en liten kudde som är fylld med exempelvis bönor eller ris. Inte helt full, utan slapp och sladdrig, så att den formar sig efter underlaget och kameran. Med bönpåse kan man ställa kameran på praktiskt taget vilket fast underlag som helst och använda självutlösaren för att ta på långa tider eller med långa teleobjektiv. Man kan också hålla den mot en vägg eller stolpe, ja bara fantasin sätter gränsen.

Med bönpåse behöver man inte använda bildstabilisering. Bästa materialet för att fylla är fast, men det kan bli problem med bönor eller ris om det är fuktigt, så jag har gjort ett par med såna plastkulor som finns i en del sittmöbler. Kulorna är tyvärr rätt mjuka så att man inte får påsen riktigt fast. Däremot är de lätta och fuktsäkra. Bönor funkar bättre, särskilt när man håller kameran för att trycka den mot någon yta som inte är vågrät.

Upp till toppen
Annons: