Objektivsdilemma
Sitter som bäst och funderar på nästa inköp till min Canon 400D. Ska ha ett objektiv som lite kan ersätta mitt kitobjektiv (Canon 18-55mm). Ska använda det till sk "vardagsfotografering". Velar mellan dessa.

Jag föreslår att du tar en rejäl titt på bilderna som du har tagit tidigare och tittar i deras Exif vilken brännvidd du oftast använder. Det finns program som kan göra det också, och det kan vara enklare än att du går in i alla bilder och letar upp brännviddsdata. Då kan du få en graf över vilka brännvidder du brukar använda.
Om du ofta använder den kortare änden av normalzoomen, så passar säkert en 28 mm bra. Där får man zooma med fötterna, och det är mycket användbart, både ute och inne.
Om du tar mycket porträtt och knappast några översiktsbilder med större bildvinkel, så är det kanske 50 mm du ska satsa på. Den är inte lika universell som 28. eftersom vinkeln är smalare, men den har högre ljusstyrka och kan användas för att få skarpt motiv mot suddig bakgrund.
Själv har jag en känsla av att jag skulle föredra att ha båda framför att ha kitobjektivet.
När du använder kit-objektivet. Har du oftast full zoom eller ingen zoom?
Det är ju den frågan du måste ställa dig. Ett zoom 18-55 kan ju inte bytas direkt till en fast bränvidd, du måste offra det inzoomade läget eller det utan zoom.
Ta fram kameran med kit-optiken, ställ in zoomen på de olika brännvidderna så får du en upplevelse om vad som passar dig.