Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-nybörjare
Läst 1340 ggr
[Noctifer]
0

(N) Kritik blomma

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

HIttade denna ros igår kväll så blev lite fort fotograferad med min canon ixus 130.

[Noctifer]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tillbilld som jag själv är ganska nöjd med

EmelieJolly
0

Enligt mig är den andra bäst, men ingen av dem är bra tycker jag. Alldelles för hårt ljus och bakgrunden är rörig. Bilderna blir oftast bättre om man inte använder blixt.

[Noctifer]
0

Bakgrunden kan jag hålla med om är väldigt rörig, och blixten blev tyvärr en nödlösning, då de utan blev väldigt suddiga, och det var inte direkt ljust ute när dem togs, därav blixt istället för att ändra inställningarna på kamera.

[Noctifer]
0

Någon mer som har något tips på vad jag kan tänka på att göra annorlunda eller vad som kunnat förbättras.

Känns som jag aldrig rikitgt kommer förstå mig på den där kameran har nu haft den i ett eller två år. Lyckas aldrig få någon direkt jämn kvalitet på bilderna. (sen att knappen man använder till att bläddra i menyerna inte är omtyckt av mig är en annan sak)

Inkanyezi
0

Om det går att ställa in exponeringskompensation när du tar med blixt och det funkar för att minska exponeringen vid närbilder, skulle du kunna få bättre färg på rosen och mer teckning.

Bilden är överexponerad, och det kanske man inte se så lätt om man är ovan, men det har gjort att blommans färger har tvättats ur och den röda har fått nästan bara en ton. Det är inte stor del av bilden som har "petats över kanten", men den röda och den blå kanalen har många pixlar som når högsta värdet.

Om blixten inte kan brinna så kort tid på nära håll att exponeringen blir rätt, kan man hålla till exempel en liten bit tunt vitt papper bredvid objektivet framför blixten för att dämpa den. Då kan närbilder få bättre teckning.

Det är faktiskt rätt knepigt att få bra bilder på blommor, bland annat för att de har så mättade färger, så att man ofta måste minska exponeringen för att de ska återges bra. När man tar i naturligt ljus kan man minska med hjälp av exponeringskompensation om det behövs, men med blixt kan det vara svårare, eftersom den kanske inte fungerar bra på så nära håll.

Det är bara att försöka igen och se till att bilden blir lite mörkare från kameran. Det är lätt att göra den ljusare om den blir en aning mörk, men när någon färgkanal har mättats kan man inte få tillbaka några nyanser där.

I tråden Miniros visar jag hur kamerans ljusmätare luras av den mörka grönskan till att exponera den röda rosen för kraftigt, så att exponeringen måste minskas för att man ska kunna se alla röda nyanser.

http://migrated.ifokus.se/uploads/e97/e97c91ee9cec899d8138eec590d6f5c1/miniros.jpg

[Noctifer]
0

Tackar för tipsen, ska testa och leka lite med exponeringen nästa gång jag använder canon:en nästa gång.