Annons:
Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 4566 ggr
Inkanyezi
1/3/11, 6:11 PM

Miniros

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag roade mig med att göra vad många har gjort före mig, duscha en blomma och ta bilder på den. Ett av skälen till den övningen var att jag har sett att de bilderna ofta har blockerade högdagrar i färg, och jag ville se hur man måste exponera för att få teckning hela vägen också i det enfärgade.

När jag exponerade utan kompensation, blev den röda kanalen rejält överexponerad. Tyvärr visar inte högdagervarningen i kameran att kronbladens röda nyanser har förlorat teckning; den visar bara när alla tre färgerna klipper. Det tycker jag är dåligt. Också i den här ganska mörka bilden, där jag har dragit upp kurvan lite i det mörkaste, klipper den röda kanalen, men inte lika mycket som om man inte kompenserar. Det är för såna här knepiga kontraster som det är bra med hög dynamik.

För att få full teckning helt igenom i det röda behövdes drygt två stegs kompensering mot minus. För att inte få alltför mycket brus och för mörk bild så stannade jag vid två steg, och då låter jag lite grann av det röda i kronbladen klippa. Rosen har en intensiv djupröd färg, och bilden stämmer rätt bra med hur den ser ut. Jag använde en lampa snett bakifrån och lättade med en skärm till vänster och en spegel lite grann snett framifrån vänster.

Annons:
DesK
1/3/11, 8:55 PM
#1

Tack för bra förklaring hur du har gjort! Glad Detta är en bra övning för oss mindre erfarna fotografer.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Inkanyezi
1/3/11, 9:04 PM
#2

Och om någon undrar efter att ha läst Exif Metadata vad jag har fotograferat med, när det står brännvidd 0 och bländare 0, så är det den här:

På min Panasonic Lumix G1 har jag satt en Fotodiox adapter för Contax, och där sitter en Vivitar Makrotelekonverter och på den Zeiss Sonnar 85 mm 2,8. Objektivet är nedbländat till 8, vilket betyder bländare 16 vid 170 mm med förlängaren.

En av de stora fördelarna med m4/3 för min del är att jag kan använda alla mina gamla objektiv. Jag har också en adapter för gamla Pentax-objektiv, och jag tänker mig att jag så småningom ska kunna hitta ett bra makroobjektiv till Pentax. En annan adapter på önskelistan är Lensbaby tiltadapter med Nikon-fattning, som jag kan sätta min 24 mm på.

Inkanyezi
1/4/11, 12:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag visar också en skärmbild från Gimp där bilden är exponerad så som kameran vill ha den när kompensationen står på noll. Här har jag tagit upp histogrammet för den röda kanalen och plockat ett värde på kanten av ett av kronbladen. Värdet är 255, och det är en betydande del av bildens yta där den röda färgen går till 255. Bilden är här obehandlad, och skuggorna är i stort sett lika djupa som på den färdiga bilden som jag lade upp först, där jag har lyft den nedre delen av kurvan för att få bättre teckning i skuggorna.

Histogrammet för rött går som synes ända ut i högerkanten med betydande höjd. Alla kanske inte störs av att det röda i kanten av de flesta av kronbladen är helt mättat, men det saknas teckning i de delarna där den röda kanalen når värdet 255. De andra två kanalerna når bara det värdet i reflexerna av lampan i dropparna. Det här är ett mycket vanligt fel på bilder av blommor som har en starkt mättad färg.

Inkanyezi
1/4/11, 12:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

På den sparade bilden utan kompensation har i stort sett alla uppåtvända kanter av kronbladen fått en enhetligt mättad röd färg utan teckning.

Det kan förefalla subtilt, men jag föredrar bilden i inledningen, där rundningen av kronbladen har fått en mjuk gradation.

Upp till toppen
Annons: