Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1761 ggr
bummsan
0

Komma närmare

Jag skulle vilja komma närmare mina motiv ibland, men vill inte köpa ett nytt objektiv.

Har hört att de ska finnas nått man sätter på objektivet så dublerar den zoomen. Har jag rätt?

Va heter detta i så fall?

Bra tips var man kan hitta ett sånt till rimligt pris?

Tack

[WX5]
0

Jo jag har hört talas om detta men jag kommer inte på vad den heter. Hoppas du får svar från någon annan.

Gips
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det finns konverters som ökar brännvidden, vissa till de dubbla. De fungerar inte till alla objektiv, Nikons i varje fall. Och de ger bara bra resultat på värstingobjektiv från 50.000:- och uppåt enligt min mening

Inget zoomobjektiv ger bra bilder med konverter tycker jag, (skärpeförlust)

uffelarsen
0

Du får nog titta på ett nytt objektiv i allafallRynkar på näsan. Man rekommenderar inte att använda telekonverters på objektiv som har högre bländartal än f2.8 för  bla autofocusens skull. Du "förlorar" ljus med konvertern, tex ett objektiv som har f2.8 blir ett f5.6, om du använder ett 2ggr konverter blir autofokusen väldigt långsam och du får mycket sämre tillgång till högre slutartider pga ljusförlusten. det ligger lite i vad Gips säger, lite löst kan man säga att en konverter förstärker ett objektivs "dåliga" egenskaper och då krävs det väldigt bra optik från början. Canon 70-200f 2.8 eller Nikons 70-200 f2.8 är objektiv som fungerar bra med konverters men det är också berooende på vilken version av objektiv/konverter man har, tex Nikons gamla version av 2ggr (Tc-20)konverter passar bäst som brevpress, i mina ögon totalt oanvändbar, däremot deras nya (Tc.20III) är superbra i kombination med deras nya 70-200 f2.8  Då talar vi om ca 25000:- Jag använder den kombon mycket och merparten av mina fågelbilder är tagna med Nikkor 70-200 G f2.8 vrII  + tc-20 III så där får man mycket för pengarna.

/uffe

www.ulfendorfen.com

Inkanyezi
0

WX5 har en Avatar som visar tillbehöret man kommer närmre med.

[WX5]
0

#4 Skrattande

uffelarsen
0

# 4 Den var bra!  Och visst är det så i dom flesta fallen.

Lynxx
0

Konverter passar inte till alla Nikons zoomar.

De säger att de inte går att anv. pga att linserna "krockar" :-/

Lista på nikongluggar som funkar med konverter:

http://imaging.nikon.com/lineup/lens/teleconverters/af-s_tc-20e_3/index.htm

Vissa av dessa funkar inte AF på.

/L

Inkanyezi
0

Ibland när jag vill komma riktigt nära, kan jag ställa mig på knä, eller rentav lägga mig ner med hakan i backen, för att komma precis så nära som jag vil.Till exempel när jag vill ta en bild på en blomma som är stor som svavlet på en tändsticka och sticker upp ungefär två centimeter från marken. När jag vill komma riktigt nära sätter jag ofta på mellanringar för att kunna få skärpa på riktigt nära håll. Objektivet som jag använder då har fast brännvidd. Den här lilla blomman är tagen med ett 55 mm fast objektiv och mellanringar på mycket nära håll.

http://uploads.ifokus.se/uploads/85e/85ef4fde053c9e852abfc7cb75028f9a/humlelucern-003.jpg

Humlelucern

Men för att återgå till den första frågan:

Bummsan använder troligen begreppet zoom på ettt tokigt sätt som är svårt att förstå, då hon kanske egentligen menar objektivets brännvidd., och då handlar det ju inte om att komma närmre, utan att kunna stå längre bort och ändå få sitt motiv att täcka större del av bilden.

Tillbehöret som kan användas för att öka objektivets brännvidd kallas förlängare, eller teleförlängare. Ibland kallas teleförlängaren konverter, men det är bara ett annat ord som är lite svårare att förstå vad det betyder, men de fungerar alla precis likadant, som en Barlow-lins. (OBS! Den engelska artikeln på Wikpedia är korrekt, men den svenska är felaktig och stämmer inte alls med verkligheten). Barlowlinsen är ett negativt optiskt system som sätts in i strålgången bakom primärobjektivet och förstorar bilden som hamnar på sensorn. En bra förlängare sänker inte kvalitén nämnvärt, men eftersom bilden är förstorad, blir det primära objektivets svagheter i skärpa och Upplösning mer påtagliga. Dessutom är det samma mängd ljus som ska täcka en större yta, och därför minskar den effektiva bländaren, så att om man har en två gångers förlängare blir ljusstyrkan bara fjärdedelen av den ursprungliga.

Om man alltså sätter ett objektiv med ljusstyrka 5,6 på en förlängare, så minskar dess ljusstyrka till fjärdedelen, bländare 11, och den levererar vanligen bäst skärpa när man bländar ner två steg. På objektivets bländarskala står det då 11, men den verkliga bländaren är 22. Det är mycket svårt att få skarpa bilder med bländare 22 på ett långt teleobjektiv, eftersom man också får ganska lång slutartid. Därutöver fungerar inte automatskärpan tillförlitligt med en så liten öppning som 11, varför man är hänvisad till manuell inställning i många fall.

Summan av kardemumman är att man inte har mycket att vinna på att sätta på en förlängare, eftersom den förstorar objektivets fel lika mycket som själva bilden, och den genom den långa brännvidden och de korta slutartider som man behöver, också kräver att man ställer upp ISO rätt mycket. Man får i regel bättre resultat när man förstorar en mindre del av en bild som man tar utan förlängaren.

Det finns områden när en förlängare kan göra god nytta, vilket till exempel gäller makroförlängare, där man kan komma ner till extrema närblder med ganska god kvalité, eller förlängare som har gjorts speciellt för vissa objektiv, exempelvis från Nikon. Men det finns inga förlängare som är lämpliga till att förlänga brännvidden på kitobjektivet som brukar sitta på systemkameror, än mindre för att förlänga billiga telezoomobjektiv.

bummsan
0

#8 just så är det, jag vill stå på land o kunna ta fina bilder på fåglarna där ute i vattnet. tex.

Bra att du förstod va ja men trotts lite luddiga ord. Flört

Jätte tacksam för alla era inlägg,

uffelarsen
0

Säger det igen! Inkanyezi ÄR ett fototekniskt uppslagsverk med en förmåga att förklara saker på en nivå som alla förstår. Tur vi har dig här !Glad