Kamerainställningar, hjälp? D90
Hej!
Jag har en Nikon D90 som jag inte förstår mig på. Jag är inte ute efter att ta vrålfoton, men någon inställning måste ha gått fel den senaste tiden. När jag ska fota utan blixt, tex utomhus osv, då blir bilden nästan alltid suddig. Från det att man trycker ner knappen till det att kameran tar en bild är jättekort. Precis som att inte kameran får in tillärckligt med ljus eller så?
Jag skulle fota månen häromkvällen…utan blixt. Tog på mitt zoomobjektiv och där i LCDskärmen var månen klockren och perfekt, men när jag tryckt av bilden så var den suddig och inte alls bra. I Lcdskärmen ser man månens alla mörka mönster, men på bilden är månen suddig, förstår ni? Likadant när jag fotar blommor, förr fick jag en fantastisk skärpa, men nu är den inte alls lika bra. Detta är alltså utomhusbilder utan blixt. Kan det ha att göra med slutartid och bländartid? Jag har ändå allt på auto..
Det låter som att du har för lång slutartid, kan man kanske få ett exempel på vilken du brukar ha?
Det finns en tumregel med slutartiderna, för att få skarpa bilder handhållet så måste slutaren vara minst lika kort som objektivet är zoomat. Så om du har ett 70-300mm och du zoomar fullt ut, så måste du ha en slutare på 1/300 (gärna ännu snabbare) men om du skulle kanske ha ett 50mm så skulle du kunna ha en slutare på 1/50.
Självklart stämmeer inte detta för alla, men man kan ha det som hjälp. Vissa objektiv har bildstabelisator, vissa har stadigare hand eller andra saker som kan göra skillnad (:
//Nikita.S
Through the camera, I see the world in a whole new way... www.NS-photo.weebly.com - www.fotosmurf.webblogg.se

Att slutartiden är lång är så klart ett skäl till att det blir oskarpt på fri hand om man inte håller kameran mycket stilla. Det finns en komplikation till, om du fotograferar månen eller om du till exempel tar en vit blomma mot en mörkare bakgrund, och det är att kameran försöker få hela bilden till en medelton när den är inställd på automatik.
När bakgrunden är mörk, så blir bilden i regel överexponerad om man inte kompenserar, så man måste kompensera mot minus för att få rätt exponering på månen om himlen är mörk. Hur mycket man måste kompensera beror dels på hur mörk himlen är, dels vilket objektiv man använder, eftersom månens storlek på bilden också inverkar på mätningen.
Om man tar med lång brännvidd, med ett teleobjektiv, kan månen bli ganska stor på bilden, men det är i stort sett omöjligt att få den skarp om man inte har stativ eller ett annat stöd.
Du måste lära dig de elementära sakerna som gäller exponeringen, och det finns inte någon genväg dit, utan du måste förstå de detaljerna för att kunna luska ut varför det blir på ena eller andra sättet när du tar bilder, och hur du ska kunna göra för att det ska bli bra. Det finns en artikel om ISO, slutare och bländare bland artiklarna på Foto i Fokus. Den är en introduktion som förklarar hur de sakerna fungerar, men för att man ska förstå det måste man också prova sig fram och själv se vad olika inställningar ger för resultat. Och det finns ett samspel mellan de tre sakerna och ljuset, som gör att det inte är särskilt enkelt. När det är mörkt kan man ofta inte ta med kort tid, och om det är mycket ljust kan man kanske inte ta med stor bländare även om man skulle vilja. För det senare finns knep, men själva grunden måste man förstå för att få mer nytta och glädje av sin utrustning. Kameran du har är en av de allra bästa man kan få tag på, och den klarar mer än nästan alla andra, exempelvis när man vill ta bilder av månen. Men för att få ut det bästa av det den kan erbjuda krävs att man vet vad man sysslar med.
Utöver exponeringstiden kan också tekniken när man trycker av påverka skärpan. Det gäller att trycka av utan att kameran rubbas när man trycker ner knappen. Det finns en tråd om det också på forumet.
Man lär sig aldrig hantera en kamera i autolägena. I autolägena kan du ju inte ens välja var fokusen ska ligga, än mindre påverka exponeringen. Läs manualen så lär du dig vad du kan göra med kameran, och experimentera på sidan om med inställningarna.
Ett tips för att komma igång med hel- och halvmanuella inställningar är följande: Ställ kameran i läge P, och rikta kameran mot nånting (var gärna nånstans där det är ljust) och knäpp en bild. Notera exponeringsvärdena (bländare, slutartid och isotal), de ser du också om du trycker uppåt en gång på multiväljarknappen när du är i bildvisningsläget. Gör sedan så att du håller ner exponeringskompensationsknappen ovantill på kameran, och ratta in värdet -1, ta en bild, och sedan +1 och ta en bild till. Gå sen tillbaka och jämför bilderna och exponeringsvärdena. De kommer att ha ändrat. Notera hur mycket.
Sedan kan du ratta över till M-läget. Börja med att ställa in exakt samma exponeringsvärden som du fick i första bilden du tog tidigare. Justera sen utifrån det en parameter i taget och ta bilder där emellan. Se hur bilderna ändras av det. I M-läget har inte exponeringskompensationen nån betydelse, förutom om auto-iso är påslaget. Se till att det är avslaget när du gör det här.
Sist kan du prova A, det läget jag själv använder absolut mest. I det väljer man bländare och kameran ställer in en slutartid som ger bra exponering. Eventuellt höjs också isotalet om man har autoiso på. Genom att justera exponeringskompensationen styr man bildens ljushet, precis som i P-läget.
S-läget är det i min mening minst användbara halvmanuella läget. Då väljer man en slutartid och kameran en bländare som ger bra exponering. Eventuellt höjs också isotalet om man har autoiso på. Problemet är att man kanske ställer in en för optimistisk slutartid vilket antingen gör att bilden ohjälpligen blir för mörk (maxbländare och högsta iso till trots) eller tvärtom blir bilden för ljus (inte ens med minsta bländare lyckas kameran begränsa ljusflödet tillräckligt för att få till en bra bild. Det finns också ett annat problem med S som jag ändå inte orkar gå in på nu.
Det här tipsen ger jag för att du borde försöka ta dig ur autoträsket. Först då kan du ta kontrollen över hur bilderna blir. När du lärt dig hur bländare och slutartid och isotal fungerar är det mycket lättare att ta bra bilder.
Sen finns det också olika ljusmätningsfunktioner, fokuseringsmetoder och vitbalansinställningar som man "måste" lära sig hantera, det är nästa steg. Sen när du kan allt det här så märker du nog vilket kraftpaket din D90 egentligen är. :-) Lycka till!
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
D u har inte råkat trycka om till manuell fokus då? :)
Du har fått många bra tips av #2 och #3 men ett till får du av mig. Om du har möjlighet så ställ in kameran så att den tar 3 bilder med olika exponering på samma gång och jämför sen dessa bilder i datorn och se till att du har ditt bildvisningsprogram så inställt att du alltid ser EXIF-data. På så vis kan du rätt snabbt läsa dig till vilka manuella inställningar som passar i dina olika fotosituationer. Lycka till och visa gärna några bilder 
/Désirée
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En fundering, eftersom jag har en D90 oxå
Använder man LCDskärmen upplever jag att autofokusen både är "slö" och har lätt att fokusera på det jag inte vill ha fokus på.
Har du provar att stänga av LCDn? (liten knapp till höger om skärmen) och istället använda den lilla sökaren?
Eller är det rent av så att du är för snabb med avtryckarfingret?
Det kan ju ta en liten stund för kameran att fokusera innan det är dags att knäppa bilden…