Foto iFokus

Foto

Etikettvilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 2470 ggr
Alvathiiger
0

Kommentarer sökes!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, laddar upp några bilder jag fotat och vill gärna ha kommentarer om vad som är bra med bilden och vad jag kunnat göra bättre. Skulle vara kul om alla som läser det här lämnar en kommentar. ^^

På bilden ser ni Svea en socker söt norrbotten spets.

Moderator edit: Tråden uppfyller inte vår kritikregler och flyttas därmed.

//MartinO

Alvathiiger
0
Alvathiiger
0
Alvathiiger
0

En urtjusig jämthunds kille.

Alvathiiger
0

Två fluffar på promenad.

Alvathiiger
0

Lilla Milou.

Alvathiiger
0

Min underbara sheltie tjej igen.

Alvathiiger
0

Så söta!

Alvathiiger
0

Avslutar med en bild på min morfars norrbotten spets.

Kom igen och lämna lite feedback till mig nu! :D

/ A

Inkanyezi
0

När det gäller redigeringen finns en hel del att önska, men det finns en annan sak också som du borde fixa för bilder att lägga upp på webben. Du har använt aRGB färgrymd, vilket kan vara bra om man har en kontrollerad färgprocess hela vägen, men som är rent förödande om man inte har det. Antagligen har du inte heller helt bra färg på din bildskärm, eftersom de flesta av dina bilder har en nästan sjukt orangeaktig ton. (Bilden på Milou har bra färg.)

Det här är inte bra exempel på vad din kamera kan prestera, och om det inte är något fel på den, så finns det en hel del du borde lära dig innan du funderar på att uppgradera till någonting annat, som du har frågat om i ett annat inlägg.

Alla objektiv som du har funkar lika bra med alla andra kameror i DX-format från Nikon, så det går bra att använda dem på en D7000, men om det är så här du presterar med din D40, tycker jag att det är bortkastade pengar att skaffa en D7000.

Jag kan inte säga precis varför dina bilder har blivit illa exponerade och fått dålig färg. Till stor del beror den dåliga färgen säkert på bildbehandlingen. Men över lag saknar bilderna god teckning och skärpa; det går att göra mycket bättre.

Det första du borde göra är att ställa tillbaka alla grundinställningar i din kamera och sedan lära dig jobba på att få bästa möjliga skärpa och teckning i bilderna och fina färger utan redigering. Du behöver säkert kalibrera skärmen för att kunna bedöma färg också, så om det är någonting som skulle kunna lyfta ditt bildskapande är det att skaffa en puck för att kalibrera skärmen.

Alvathiiger
0

Oj, det låter inte bra. Vilken av bilderna tycker du har mest orangeton? :'o

Inkanyezi
0

Den med tjej och jämte och den med vägen och två hundar.

Men kolla om din kamera är inställd på aRGB, eller om det är bildbehandlingen som den har konverterats i. Ställ in kameran på sRGB, och om du har haft vanligt ljus ska du inte behöva göra några färgkorrigeringar när vitbalansen är rätt. På Auto blir den rätt för det mesta när man tar utomhus.

När det är knepigt ljus kan det vara bra att spara bilderna i RAW för att ha mer utrymme för korrigering av färger och toner, men du måste absolut ha skärmen kalibrerad för såna jobb.

Alvathiiger
0

Okej, men jag har använt rätt så mycket actions på bilden med jämten och min vän. Jag gillar den effekten. Men det kan också vara så att jag gjort för mycket på den utan att jag ser det. Då jag inte har den bästa skärmen. ;)

Bilden när hundarna är på vägen är för orange håller jag med om. Får ta och fixa det. :)

Mimmi
0

Jag tror att det är efterbehandlingen främst som gör att dina bilder ser ut som de gör. Ser många amatörfotografer som redigerar sina bilder på det här sättet. Jag tror det är mycket av en smaksak, om man gillar det eller inte. Jag kan tycka att den blå-orangea tonen kan vara snygg ibland och ibland inte. Det viktigaste tror jag är att inte överdriva, vilket jag tycker att du har gjort på vissa bilder.

Om du tycker att bilderna blir snygga med den här färgtonen, fortsätt så. Det är ju trots allt dina bilder. Men ta det lite lugnare och överdriv inte. Låt dina lager ha lägre opacitet, dra inte alla reglage till 100%, så tror jag att det kan bli mycket bättre.