Foto iFokus

Foto

Etikett: vilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 1984 ggr
Anfa
0

Kritik från Lycksele :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hoppas att dt är ok att jag lägger upp lite bilder som ligger ute på djurfoto här också.. :)

Anfa
0

Bild nr 2 :)

Anfa
0

Och sista, nr 3 som jag naturligtvis lyckade kapa huvudet på Skrikandes

Dodat
0

1. Dålig skärpa på motivet, men en urgullig get :D

2. Fin skärpa, bara ljuset, fixa det i Ps, och du får en jättefin bild!

3. Häftig bild, synd att inte hela kom med :(

// Dodat :)

Anfa
0

#3 Tack så mkt för kritik Glad

MonisN
0

Moderator edit: Ännu en tråd som inte följer våra kritikregler, så den är flyttas till lämplig grupp. /MonisN

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Bluesummer
0

Skärpan ligger helt fel på alla bilderna få till fokuset på rätt ställe alltså mitt iögat på djuren så har du dom perfekta bilderna.

Men nu måste jag tyvärr säga att dom inte var allt för bra.

men ta det inte något negatift Det är bara att träna på att foto så kommer det bli bra :)

/Mikael

Anfa
0

#6 Tack för kritik :] Nä, måste träna på fokus…. men jag kör med manuell fokus men de blir ändå inte rätt, finns det något mer att göra?

Geronim0
0

Använd AF, sikta på ögonen och se till att ha tillräckligt kort slutartid. Krama avtryckaren vid exponering, inte trycka av bilden.

Håll kameran stadigt med ena handen under objektivet och armarna intill kroppen eller ta stöd mot något föremål. Andas sakta ut medans du kramar avtryckarn vid exponering.

Anfa
0

Men med AF måste amn väl ha LV ? :P

Inkanyezi
0

Nej, autofokus kan funka på flera olika sätt, och vid LV används på de flesta kameror samma typ av mätning som på kompaktkameror, kontrastmätning, medan spegelreflexkameror i regel har skärpemätningen genom sökaren, via skift av fas i delar av ytan. Den metoden är oftast snabbare, eftersom optiken har en processor inbyggd som skickar data till kameran och skärpan bara behöver passeras en gång för att optiken ska hamna rätt, förutsatt att systemet är riktigt injusterat. Det är också skälet till att det ibland kan bli fel på skärpeinställningen med ett visst objektiv, så att det måste justeras.

Så det är autofokus också när man inte har "Live View"=direktvisning.

Sony är ett undantag när det gäller skärpeinställningen vid direktvisning; där ställs skärpan via sökaren, och direktvisningen visar sökarbilden, och inte bilden från sensorn.