Foto iFokus

Foto

Etikettokategoriserade-bilder-ej-kritik
Läst 1448 ggr
filliponkan
2010-06-24 14:06
0

Kattunge

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är några bilder jag tog på en liten kattunge i Italien. De är än så länge helt oredigerade, men gärna mycket konstruktiv kritik då jag är ny och vill lära mig så mycket som möjligt!

filliponkan
2010-06-24 14:07
0

n° 2

filliponkan
2010-06-24 14:08
0

n° 3

Inkanyezi
2010-06-24 14:49
0

Hej och välkommen. Du borde läsa informationen om kritikbilder, för du har lagt upp en mer än vi vill ha i kritiktrådar.

Jag tycker att din första bild är jättebra; de andra sisådär.

Det jag fäster mig vid är kattens blick, som du har fångat ganska fint. Bilden har en bra balans i kompositionen, och handen som fångar kattens intresse är inte störande i bilden (som i den sista). Det är mycket fint taget, just genom att du är nere på kattens nivå.

När du lägger upp bilder kan det vara bra om du krymper dem först, så att de blir lagom stora, kortaste sidan t.ex. 800 pixlar, och med tagningsinfo (EXIF) kvar i bildfilen. Då blir det lättare att ge tips om det kanske är något som ser fel ut i en bild. När man inte har krympt bilden gör websidan det, och då tappar man informationen och den blir inte heller lika skarp som den kan bli om man själv lägger den i ett lämpligt format.

Lakrits
2010-06-24 15:00
0

Gillar bild nummer två bortsett från klassiska bakgrunds missen med en pinne som växer ur huvudet på katten. Annars framträder katten bra mot färgerna i bakgrunden och skärpan är bra. Även kanske lite mer luft framför katten så bilden inte känns så avkapad på vänstersida.

/M

Geronim0
2010-06-24 15:31
0

Jag flyttar inlägget då det inte följer iFokus kritikregler

//Geronim0

filliponkan
2010-06-24 20:05
0

Inkanyezi - Jag är inte ny här utan har varit medlem i ett x-antal år. Tyvärr visste jag inte om att det hade kommit nya regler, skyller på dålig information. Men tack för det konstruktiva, det uppskattas!