Kritik "A step in to the light"
Jisses vad det känns som om många lägger in kattbilder nu så här till våren, jag är inte heller ett undantag 
Bilden föreställer min kisse, Sarah, på årets första vårpromenad, jag tror hon mådde ganska gott av att få komma ut lite efter att ha varit inomhus hela vintern.
Blev kontrasten mellan skugga och där ljuset ligger för stor? Är skärpedjupet för kort?
Kom med allt ni har att säga!

Väldigt bra bild, men fånig rubrik som dessutom innehåller ett språkfel.
Och vad har rubriken med det tekniska och känslan i bilden att göra? Tyckte att det var ganska onödigt att kommentera det. Dessutom var det inte så givande kritik.
(Personligen tycker jag också att rubriken är ganska barnslig, men att den passar riktigt bra till den här bilden då hon just är påväg från skuggan till där solen ligger.)
Jag skulle också bvilja veta vart språkfelet ligger, namnet på bilden är taget från en låttitel.
Tycker inte att det var för stor kontrast mellan mörker och ljus, vet dock inte vad jag tycker om ögonen. Å ena sidan störs jag av att de tittar rakt in i solen vilket får dem att se lite konstiga ut och men å andra sidan är det samtidigt lite häftigt. Samtidigt är det kanske lite svårt att säga åt katten hur den ska titta:P tycker även att den hade kunnat ha varit lite längre ut så den hade hamnat lite mer i solen. Men jag gillar den verkligen, den känns himla vårig:)
Och ang. rubriken så var den väl inte alls fånig? Den var snarare stämmande eftersom katten faktiskt tar "a step in to the light" ;)
/Isa

Rubriken är din presentation av fotot, och den ser tafflig ut genom felet. Bilden blir ju inte sämre av det, men det ser väldigt dumt ut, och även om den görs korrekt så kräver det ju en förklaring varför man använder engelska. Men att använda engelska utan att kunna tillräckligt mycket för att se vad som är fel gör ju inte saken bättre. Kolla upp låttiteln så kanske du förstår vad som är fel.
Du får nog räkna med att även rubriken kan kritiseras.
När det gäller bilden har jag inget mer att säga. Den är bra; jag tycker inte att det finns någonting att anmärka på den, vare sig tekniskt eller bildmässigt. Jag tycker att det är en välkomponerad bild med bra skärpa, kontrast och tonomfång.
Om jag skulle peta i den, skulle jag beskära den till ett något mindre avlångt format, så att den diagonala skugglinjen träffar i hörnet nertill till höger. Men det förändrar inte helhetsintrycket mycket. Bilden är fin som den är.
#3 Haha, tack så jättemycket =) Ja det här är ju inte direkt "Top Model" att man ska kunna berätta för modellen hur den ska posa, hehe. Dock så gör inte en förminskningen av bilden den rättvisa för henne pupiller är mycket tydligare när den är högupplöst.
#4 "In to" och "Into" har samma betydelse, den sistnämnda är dock bara en sammansättning. Det är inget fel i det.
Jag lägger ut bilder för att få kritik på dem, inte på rubriken.
Tycker inte din kommentar "Väldigt bra bild" var så givande och ganska onödig (även om jag tyckte att det var ganska roligt att du tyckte det).

Det blir ju inte bättre av att du förnekar det som är alldeles uppenbart. Vore nog bättre om du kunde ta till dig kritiken och lära dig att det inte alls heter "in to" på engelska. Prepositionen är "into", och såvitt jag vet heter låten "Step into the light".
#6 En fråga bara..vad är det för kritik i att jag ska lära mig ett ord på engelska? Jag är ute efter att kunna lära mig vad jag kan förbättra inom foto.

#7 Och någonting som du kan förbättra är rubriksättningen. Det är inte särskilt bra att göra fel i rubriken när man presenterar sitt verk. Det kan vara bättre att hålla sig till svenska om man inte kan engelska. Presentationen av bilden är en del av ditt framförande, och den tar tyvärr ner intrycket. Den kan du förbättra.
Först frågar jag mig varför rubriken är på engelska, jag är kanske gammalmodig 68 år.
Sarah är fint fångad, men enligt mitt tycke något för centrerad. Det finns mycket mörkt ovanför Sarah, och bilden skulle vinna på att beskäras hårdare. Men det är vad jag tycker, det jag tycker är ingen lag
Det är ett fint fångat ögonblick av Sarahs liv!
Mvh
Assar
#8 Nu var det ju inte direkt det jag var ute efter, detta var en forumsrubrik, inte en rubrik på själva bilden.
Det är bilden jag vill ha kritik på, inget annat, och det har jag försökt uttrycka mig ganska tydligt flera gånger.
Att säga att jag inte kan engelska på grund av ett mellanslag tycker jag är ganska elakt då jag är riktigt duktig i språket i övrigt.
#9 Det är för att det var titeln på en låt som jag tyckte var ganska passande till den här bilden just för att tar ett steg in mot det ljusa 
Tack så mycket för övrigt, vi får se vad jag tänker göra med bilden i framtiden =)
Jag vill påpeka att bilden ligger i en kritiktråd och att forumet har ganska tydliga regler för kritik. Dessa går att läsa här.
Dessutom bör vi hålla oss ifrån att kritisera varandra som personer utan istället framställningen av foto. För min del tycker jag man kan ha synpunkter på rubriker också för det utgör för mig en del av helhelten.
Men kritiken skall vara saklig, och det gäller både foto och rubriker om man nu tycker att de har med foto att göra.
mvh Martin
#13 Äntligen fick vi se hur det ser ut med nylonstrumpan! Riktigt fint.

#10 Men, kan du inte sluta nu? Den som är duktig på engelska försvarar inte ett sånt misstag som "in to" genom att säga att det betyder detsamma. Du har säkert en hel del att lära dig, och du kunde vara lite mer ödmjuk när man påpekar svagheten. Är det så himla svårt att säga "Ojdå! Jag gjorde fel." i stället för att göra upprepade angrepp på den som påpekar felet?
#12 Personligen för mig har en forumsrubrik ingenting med själva bilden och helheten att göra, men det är fritt fram att kommentera den även om jag inte riktigt håller med. Dessutom så har jag försökt vara tydlig med vilken typ av kritik jag vill ha (vilket flera av er som jobbar med sajten har rekommenderat att göra).
#13 Skitsnyggt, verkligen 
#15 Ja jag gjorde ett misstag och det var fel av mig (troligtvis för att jag har varit så insatt och säker på att man både kan skriva "into" och "in to"), men det behöver inte att ha med min engelska att göra i övrigt.
Nu vill jag veta vad det är för "upprepade angrepp" du snackar om??
Nylonstrumpor är bra, jag använder det idag också.
Men endast vid kopiering, jag är så gammalmodig så jag håller på med det ibland. Annars är det mycket digitalt, bekvämt. Men "mystiken" i mörkrummet saknas.
Tack!
#18 Så lite, så! Man kan ju få en liknande effekt genom ett simpelt reglage i Camera RAW, men ingenting går upp för den analoga känslan 
Det kanske var oförskämt av mig att lägga upp en bild i din tråd, jag tänkte mig inte för. Ber om ursäkt för detta.
Mvh
Assar
#20 Det gör inget, jag älskar katter, fotografier och analogt så vad är problemet? 

Skönt att du inte blev sur på mig!
Assar.
#1 Vad är det för fånigt med rubriken. Är det för att det är på engelska, att det är ett språkfel eller på grund av någor annat?
Katten går från mörker in i ljuset så titeln reflekterar det. Naturligtvis kan man kommentera rubriker men då kan man ju komma med konstruktiv kritik och inte bara "fånig rubrik". Språkfel förekommer hela tiden men om man ändå förstår vad meningen betyder så ser jag inte varför man skall leka språkpolis. Det finns ett forum som heter språkifokus där man kan hålla på med sådant.

#23 Det har väl redan blivit för mycket om just det i den här tråden, kanske man ska starta en egen tråd kring det, möjligen i språk i fokus?
Annars har jag väl förklarat det ganska tydligt i #4
#24 Du slog huvudet på spiken. Det här är inte språk i fokus och det är väl ungefär det jag ville komma fram till. Men jag kan hålla med om att vi inte skall fortsätta med det i den här tråden.
NikkieNikon
Det skulle vara intressant att få veta vilket objektiv du använde, och vilken bländaröppning. Det är ett rätt kort skärpedjup i bilden, men skärpan ligger exakt där den skall, mycket bra! Kontrasten är enligt min mening bra, särskilt med tanke på rubriken, för att visa att Sarah går från mörkret in i ljuset. Fina färger. Jag har tittat på bilden flera gånger, jag gillar den, trots det jag skrivit tidigare om beskärning, gäller fortfarande. En stämningsfull bild av en liten kisse på promenad. Bra jobbat!
Mvh
Assar

#26 Exif finns kvar, den säger inte vilket objektiv det är, men väl vilken brännvidd och bländaröppning. Bländarförval, 2,8 och brännvidd 46 mm. ISO 400 och 1/3200 exponeringstid.
Med tanke på den mycket korta slutartiden verkar det kanske onödigt med så högt ISO, men upp till 400 är dynamiken bra och bruset lågt på D300. Det finns förstås en viss risk för överexponering när man väljer stor öppning och högt ISO i solsken.
#26 Jag använde mitt nya Tamron 28-75/2.8 med största öppning (kanonskarpt!!).
Tackar för övrigt för kommentaren och till nästa gång ska jag förbättra komponeringen och beskärningen.
#27 Jo det stämmer, men olika objektiv är ju olika skarpt på olika öppningar :)
Jag kom precis innifrån, därav det höga ISO't (glömde och hann inte ändra), dessutom så går ju D300 ner till ända 1/8000 sek, och som tur var gjorde det ingenting i det här fallet.