Patetiskt
Eftersom Foto iFokus är ett åsiktsforum har jag rätt att säga exakt vad jag tycker, och om ni raderar/låser tråden bevisar ni att ni är fega och inte lyssnat på åsikter utan vill ha ert lilla imperie.
Martins mål från början var att få en amatörsajt att dom skulle kunna känna sig hemma här. Dock har han misslyckats eftersom alla känner sig inte hemma med hans team av äldre Medarbetare. Flera av medlemmarna har jag fått höra i PM tycker dom är "läskiga" givetvis är medlemmarna yngre, runt 10-15 år gamla.
För att få en balans och ett bra forum så ska man inte försöka skapa drama och ändra för på mycket saker, det har tyvärr hänt.
Medlemmarna lämnar sajten och drar ialla fall dom som inte är så erfarna och aktiviteten går i botten. Sedan det här med svar på trådar. Ett svar: Använd sökfunktionen och blablablabla.. är inte ett snäsigt svar. Det är ett utmärkt svar, då infon redan finns.
Sedan det här med att jag snäst mot medlemmarna, varit otrevlig, haft dålig aktivitet, osv.. Det mesta är inte sant min aktivitet var bra på forumet kommenterade dock inga bilder då jag var inne i en fotosvacka. Har aldrig varit otrevlig mot medlemmarna eller nya sättet på forumet har även hjälpt medlemmar i pm.
Jag har också lärt upp dig från grunden, Martin till allt du är på forumet idag nästan. Utan min hjälp skulle du bara kunna skriva inlägg. Det är ju ett stort tack att avskeda mig då tackevare en fotosvacka? Jag bryr mig inte direkt om denna sajten längre, men jag kan mycket mer än detta i sajtadmistration tydligen. Eftersom inte sajtvärden Martin svarar i PM tar jag det publikt i forumet.
Och jag tycker faktiskt medlemmarna ska få veta hur ni bakom sajten håller på.. Er vision om ett proffsimperie kommer sluta i samma ända som fotosidan, bara proffs.
Visst jag kanske inte är världens bästa fotograf men jag kan mycket mycket mycket mer än vad man tror både i livserfarenhet trots min ålder och i foto och är nog mer mogen än att sitta och gömma mig bakom en fasad som en viss som inte svarar på PM gör.
Många av medlemmarna tycker om mig, om ni inte gör det så fine men jag vill ha en riktig anledning och inte en massa bullshit.
Blocka mig från sajten, gör vad ni vill. Men det kommer alltid komma någon som kommer protestera emot ert betende, tro inte ni är bäst. För det finns så många mycket bättre.
Diskussionsforum - dags att diskutera pojkar & flickor! 
**
Åh ja, jag är kaxig och en drama queen, men jag gillar inte folk som säger falska saker.**
Det här kommer att bli en intressant tråd 
Bravo Isabelle!
95:orna går till attack.

#1 Det får vi väl se..
#2 Haha, vad var det där då? Nu ska det faktiskt bli andra tider innan jag blir sur! 
#3 Jag bara kände för att skriva det 
Dijete; du var mycket duktig när du faktiskt skötte sajten ensam.
Den andra tråden låstes på direkten. Så nu passar jag på att ställa en rak fråga till dig Dijete. Blev du avskedad som Medarbetare???
Det var intressant att få veta lite mera om hur det går till bakom kulisserna.
Men det är tråkig läsning.
Utan att veta så mycket om orsakerna måste jag säga om man behöver två månader för att utse en vinnare i en nyårstävling så bör man nog inte avskeda någon på grund av för liten aktivitet. Det är inte rimligt.
Men just nu verkar dijete ha råkat ut för vad som brukar kallas "osynliggörande" . Ett vanligt knep om inte får tyst på någon på annat sätt. Och möjligen har hon också blivit lurad på "makten".
För att foto.ifokus inte skall bli ett nytt gubbdagis i stället för "den vänliga sajten" som det sägs så behövs det öppenhet om vilken inriktning forumet skall ha och också öppenhet och diskussion om vilka åtgärder som tas för att nå dit.
Och om det innebär att man inte svarar på seriösa frågor från unga tjejer t.ex? Finns det överhuvudtaget plats för 15-åringar här?
Eller vill man helst bara ha diskussioner som exempelvis dagens nalle-tråd?
Ett förtydligande från moderatorgruppen behövs nog.

#5 Tack så mycket. Japp, jag blev avskedad.
#6 Jag håller med dig totalt.

Och där höjdes även ribban för omogenhet..
#9 Jadu, jag är nyfiken jag också :D
hmpf, tur att detta bara är en hemsida annars är jag nog rätt död just nu.
Jaha ….. Dijete är kränkt över hur hon blivit behandlad o tydligen väljer man att inte bemöta o istället frysa ut henne. Visst att inte tvätta sitt byk offentligt är väl sin sak, men eftersom enligt vad dijete skriver - att det inte heller svaras på PM är ju en helt annan sak.
Hur man uttrycker sig är i mycket en generationsfråga o man lär sig med åren att inte svara så direkt utan mer "baka in" sina svar, men innebär det att det inte skulle kunna finnas plats för ungdomar o deras sätt o vara o uttrycka sig här på foto iFokus? Snarare är det väl så att det dels bör finnas de kunniga äldre som kan komma med svar på frågor o tips o råd (utan att de tar totalt över o driver sajten mot alltmer tekniska höjder där många känner att de inte längre får "plats") o en ungdomsgrupp som mer kan balansera de frågor o ett annat sätt o uttrycka sig på o som kan tillvarata o svara på de frågor som ungdomar har.
Att utesluta ungdomar från "ledningsgruppen" är inte rätt väg att gå, utan snarare är problemet att dijete var ensam representant för denna gruppen o att det skulle behövts fler för att kunna göra sin röst hörd. Det är inte så att jag inte anser att den nuvarande ledningen vara kompetent för det är den i högsta grad, men var försiktiga mot vart det går eller så gör man som med tidningen foto som grävde sin egen grav o jag tror att tillräckligt många härinne har den åldern inne att de vet vad jag menar då jag skriver så.
Det viktiga är att vara en sajt av sin tid o väldigt många ungdomar fotograferar idag o tekniskt kunnande kan de som har mer erfarenhet bistå med, men det enda sättet att motvikta en teknikisering o föråldring är genom att låta där finnas också ungdomsröster. Inte bara en enda, för då blir denna enda någon som slåss i motvind. Att utesluta en av ungdomsrösterna är inte rätt väg att gå - snarare att det hade behövts flera o att ni sedan mer i "interna diskussioner" hade övervägt deras sätt o se på frågorna ni brottas med i "ledningsgruppen".
#12 Bra skriver!!
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Vi i medisgruppen har valt en annan väg än dijete att lösa interna frågor. Vill man inte respektera de regler som även finns för Medarbetare finns det nog inget annat sätt att göra på än vad som gjorts. dijete körde i mångt och mycket sitt eget race vilket är väldigt märkligt och ohållbart när man är ett team. Det finns saker i det dijete skriver som är rena lögner, men detta är inget som gagnar sajten att diskutera i öppna trådar. Interna problem löser man internt, inte i öppna trådar.
Ungdomar är lika välkomna som äldre, men samma regler gäller även för ungdomar. Vi strävar verkligen inte efter att göra sajten föråldrad. Tvärtom tycker vi det är roligt när ungdomar visar intresse och vill vara med i forumet. Men det betyder inte att man får göra som man vill. dijete är inte utesluten pga sin ålder utan för sitt uppförande och låga aktivitet. Att sedan spy sin galla och sina spydigheter över främst Martin visar, tycker jag, dijetes omogenhet. Martin har många års erfarenhet av både svenska och internationella sajter, så att dijete skulle lärt upp honom det han kan är rent nonsens.
Tja det är just det där med att dels förstå när någon är kränkt o då förstå åldern som kanske borde göra att man bemöter annorlunda än när man basar av en vuxen som spelar störst roll. Jag tog inte upp någonting av det som användes i attackerna av den enkla anledningen att jag inte har hört båda sidors versioner o inte har en aning om var sanningen ligger, men erfarenhetsmässigt ligger sanningen någonstans mitt i mellan två kontrahenter o sällan har någon helt rätt eller helt fel.
Sajten har gått mot ett mycket större kunnande o har duktigt folk som modererar, men samtidigt håller man då på att förlora ungdomsgruppen o jag vidhåller att det hade varit mycket bättre o ta in fler ungdomar istället för att göra sig av med den enda representanten för denna stora grupp. Låt inte Foto iFokus gå mot samma expertstatus som sitt namne till tidning för då kommer sajten så småningom dö ut av sig själv eftersom den tidningen inte heller klarade att möta tidens krav på förnyelse o ungdomlighet. Klart att samma regler gäller för alla men det handlar lika mycket om hur man bemöter dem som kraven på deras uppförande.
Utan att dra all intern problematik kan man nog säga att dijete fryste ut sig själv genom att inte vara närvarande, varken på sajten eller i vår egen interna tråd. Att alla kan ha en svacka är fullt acceptabelt, men att inte delta och prata med oss andra är inte acceptabelt.
Svårt att bilda sig en uppfattning om detta då man helt säkert inte vet allt som förekommit bakom kulisserna.
Men jag har svårt att tro att man håller på att förlora ungdomarna bara för att man tar in lite äldre folk som moderatorer. Flyr ungdomarna så beror det på något annat.
Jag trivs bra här och har lärt mig en hel del om foto sen jag började titta in här. Måste passa på att säga att ni som jobbar/jobbat här gör ett bra jobb.
En anna grej också..varför kan inte Martin också berätta sin side of the story?
Han var inloggad hela kvällen igår och har inte sagt ett ord om det här, bara skickat PM till mig och klagat på att jag uttryckte mig negativt i presentationstråden av DesK samt att jag hade uttryckt mitt missnöje publikt.
Martin må vara en duktig och erfaren fotograf och jag respekterar han för det, men det känns verkligen som om han utnyttjar ledarrollen alldeles för mycket.

#16 Det du säger nu är fan förjävligt, jag har deltagit i alla diskussioner, osv.. läst alla som skrivits också. Ursäkta svordomen, men annars så kanske inte du förstår när du ljuger som du gör..
Jag hålller med NikkieNikon
#17 Tack tror jag :)

#17 Tillägg: Dom flesta ungdomarna upplever dom äldre modertorerna i forumet som "läskiga".
#20 Då tycker jag att dom som tycker att de äldre moderatorerna är "läskiga" skickar ett pm till vederbörande och inleder en diskussion så visar det nog sig att dom inte är speciellt farliga utan rätt trevliga. :D
#16 dijete, i er ålder är nog de flesta vuxna läskiga
Jag tänker inte gå i någon polimik med dig och påbörja någon barnsliga pajkastningen, men en sak är då säker att du har inte deltagit i vår medistråd de sista veckorna, så snacka inte skit. Sista gången du deltog är exakt en månad sedan, den 10 februari, och då var du ganska så otrevlig. Vill du föra vidare diskussioner med oss går det bra via pm. Du har tidigare flera gånger offentligt uttalat dig om att alla måste följa sajtens skrivregler, kanske dags att du också börjar göra det. Jag ursäktar inte din svordom.
#22 Haha, "I er ålder är nog de flesta vuxna läskiga"… Det stämmer verkligen inte! 
#22 Så..det är ni som är Medarbetare på sajten som inte vill ha kvar Isabelle.
Har ni tänkt en aning på medlemarna då?
Dessutom..att vi i vår ålder skulle tycka att de flesta vuxna är mer eller mindre läskiga - det var nog det dummaste jag hört på länge.
Jag känner mer trygghet när jag pratar med vuxna, dock är för det mesta foto iFokus ett undantag.
Jag håller med #0.
-' Rebecca Johansson
#24 Om du läser igenom tråden sakta ord för ord så kanske du hittar en del av svaret VARFÖR det blev som det blev.
#26 Det känns som att ni som är äldre anser att vi yngre är helt blåsta.
-' Rebecca Johansson
#26 redan gjort.
#27 Du tog mina ord! Håller med dig till 100%
#28 Så bra, då har du hittat och kanske förstått varför
#30 hittat, men kan som sagt inte förstå.
Det går bara att tolka på ett vis, och det är att detta forum är helt fritt från demokrati numera.
#30 Varför vara så nedlåtande?
-' Rebecca Johansson
Jag kan tyvärr bara hålla med. Sen förändringar gjorts känns det som nybörjarna "hamnat åt sidan" och ersatts av proffs. Om vi jämför med djurfoto iFokus är stämningen bättre där och alla känns mer välkommna
#33 Vad jag sett så har de flesta fått duktiga svar på sina frågor dom haft här. En del äldre medlemmar med gedigen kunskap har dessutom mer ingående förkarat svåra saker speciellt för nybörjare. Ska man då gå till dijete så var hennes standardsvar ofta att man ska använda sökfunktionen. Så ditt påstående stämmer inte riktigt med verkligheten. Det ni gör nu är bara att försvara dijete som känner sig kränkt trots att hon själv har bidragit till den här situtationen. Det är lätt att bli blind när man vill försvara en kompis, men försök se till vad som egentligen har hänt. Ingen är emot er som ungdomlig grupp, men man måste vara rättvis och ärlig om man ska diskutera.
#34 Vem har sagt att jag försvarar henne? Jag sa min åsikt. Nu var det ju du som utgick ifrån det ;)
#34 Du verkar vara emot ungdomar! Vi är enligt dig kaxiga, rädda för vuxna, för du verkar tro att vi är rädda för allt och alla och inte kan ett enda skit

Jag måste säga att jag tycker forumet har förändrats ganska mycket! jag håller med #33 fullständigt. jag tänker inte bry mig om detta mer utan fortsätta vara på denna sajt..
#34 Försvarar henne? Jag har också upplevt att ni särbehandlar yngre, särskilt du. Vi har samma åsikt, och senast jag kollade så betyder inte det att man försvarar någon.
-' Rebecca Johansson

Dom försvarar mig inte? Dom kanske säger sin åsikt? Då kanske du försvarar Martin eftersom han är knäpptyst?
#34 Där vill jag inte alls hålla med dig. Detta är inte för att försvara Isabelle på något sätt över huvud taget (vad sjutton har du fått det ifrån? Nu råkar faktiskt de flesta veta vad som har hänt och håller helt enkelt bara med henne) - MEN sökfunktionen är ett riktigt bra alternativ för frågor som dyker upp om och om igen.
Håller med Nikkienikon, det är väl onödigt att skriva 2 A4 papper för att svara på en fråga som redan ställts 183 gånger?
hahaha #39
#33 precis som du sa så äre att nybörjare har "hamnat åt sidan" det kan jag hålla med om.. för jag har lagt in två inlägg för att få kritik på mina bilder men det är bara folk som går in och sen ur men kan ej ge kritik.. men om ett "proffs" lägger in sin bild då kommer ju nästan alla dit och kritiserar bilden och då jag som är nybörjare inom fotovärlden känner sig "utfryst" från dom andra.. Också dom nybörjare som har fått kritik får alltid mindre än dom som är mer "populära" här på foto.ifokus och det är ju inte så roligt!
Också att om man tänker så att vi nybörjare blir utfryst så får vi ju mer hjälp inom fotovärlden, vi kanske vill bli fotografer som äldre? Om man tänker som tex om en kompis ska kritisera bilden kanske inte den kompisen säger till sin andra kompis att bilden är för dålig eftersom hon/han som ska ge kritik vill inte att kompisen ska bli sur på en.. Så då är de ju därför andra går hit till foto.ifokus men här får man ju ej kritik så hur ska man göra med fotovärlden? Ska man bara lägga av med det eller fortsätta? Sånna fråger brukar jag ofta få i mitt huvud, man vill ju ha kritik utav dom som vet mer om foto…
Det här är min åsikt.
#36 Jag är inte det minsta emot ungdomar, men om jag ska respektera er måste även ni respektera mig och mina åsikter.
#39 Jag försvarar inte MartinO för att han är Martin, utan för att dina påhopp och lögner inte gillas av mig. Påhopp är som du vet inte tillåtet i det här foumet. Du om någon borde veta bättre än att göra sådana uttalanden som du har gjort. När du var Medarbetare låste du trådar för mindre. Glöm inte det.
#40 "Nu råkar faktiskt de flesta veta vad som har hänt och håller helt enkelt bara med henne"
Hur kan ni veta vad som har hänt? Har ni varit med bakom kulisserna? Ni har väl bara hört en sida plus det jag har skrivit här, vilket ni inte bryr er om det minsta, eftersom ni håller med dijete rakt av.
#44 Vi märker väl om vi anser att vi blir sämre behandlade eller?
-' Rebecca Johansson

Mona, tydligen vet du inte allt. För det han skrivit i PM. Och det översta är faktiskt hel sanning. Du har alltid varit emot mig, varför vet jag inte men om du är inte gillar mig, jag bryr mig inte om en liten Mona's åsikt för i mina ögon så är du inte mycket mer äldre än mig - ialla fall på sättet. Jag har inte gjort några påhopp - jag berättade i forumet då han ignorerade PM. Tro inte du vet allt bäst för det gör du inte..
#44 Jag tror ungdomarna inte respekterar er eftersom vi har kommit åt sidan
#46 Jag vet och har sett tillräckligt mycket för att bilda mig en bra bild av hela händelsen. Att jag har varit emot dig hela tiden är inte sant. Jag har faktiskt flera gånger tagit dig i försvar när du varit ute i blåsväder på forumet. Och ditt uttalande nu är otroligt barnsligt.
Tror verkligen ingen av medlemmar som passerat 20-årsgränsen ignorerat er under 20 för att ni just är ungdomar. Släpp den tanken för den är inte rätt.
#44 Jag har respekterat dig och jag respekterar dina åsikter, men jag håller inte med dem.
Respekten för dig förlorade jag alldeles nyss, för att vara vuxen så tycker jag att du beter dig ganska barnsligt.
Nu tycker jag att MartinO kan ta och skriva SIN version!
Han har inte ens öppnat käften i den här tråden, han kanske borde göra det snart.
#43 Både jag och många andra "äldre" har lagt ut bilder för kritik men inte fått någon respons. Detta är inget som drabbar bara ungdomar, det drabbar alla. Ingen är tvingad att ge kritik, det är bara en önskan man kan ha och hoppas att någon vill göra det. Jag tycker vi ska sluta diskutera i formen vi och dom. Det är vad vi gör som räknas, inte hur gamla vi är.

Det jag säger i sanning och fler och fler håller med om eran dåliga respekt emot medlemmarna isåfall försök inte skjuta problemet till mig, ni skapade röran nu får ni ta hand om den.
För att få respekt måste du ha respekt mot medlemmarna, och Mona, jag har alltid haft respekt mot dom och jag har respekt från dom.
Dom kollar nog inte bara på vad jag skriver, ni har ju högre position isåfall skulle dom bara stå och skratta eller och hålla med er? Nej juste. Dom skriver sina egna åsikter och tankar, dock startade jag diskussionen då den behövs - och det märks mycket, mycket tydligt!
#51 jag har inte sagt om äldre osv, jag har sagt om nybörjare nu, så du tycker alltså att nybörjare är ungdomar? Så man kan inte vara ny i fotovärlden om man ej är ungdom?
Det enda som märks just nu är att ni lider av svår skrivklåda.
#51 Det upplever vi medlemmar inte stämmer. Titta igenom arkivet så ser du stor skillnad mellan vilka som får mest kritik. Skillnaden är väl att de yngre ofta ber om lätt kritik och ni ber om svårare. Uppenbarligen är dte roligare för er att briljera med era kunskaper där ni får berätta om alla konstiga siffror nybörjarna inte förstår.

#54 Tror du menar dig själv nu 
dijete, hur många gånger har det inte påpekats att det vi gör gör vi för medlemmarnas och forumets bästa? NU FÅR DU GE DIG MED DINA LÖGNER.
#53 Jag utgick från att du med nybörjare menade ungdomar. Om jag missuppfattade det och drog förhastade slutsatser så ber jag om ursäkt.
#52 Så du vill påstå att jag/vi inte har respekt för medlemmarna?
#57 Och ändå så är så pass många medlemmar missnöjda?
#57 Det verkar ju uppenbarligen som att många av oss inte håller med dig.
-' Rebecca Johansson
..och vad är det exakt dijete har ljugit om? Jag har inte uppfattat det än.
MonisN: Att förneka ett problem skapar ännu större problem o det är detta ni skapar nu!
#62 Jag förnekar ingenting, men de personer som skrivit i den här tråden vägrar se anledningen till dijetes slut. Det har blivit en höna av en fjäder. Härmed är denna diskussion slut för min del.
#63 Haha , jag vägrar inte se någon anledning! Jag har bara inte fått höra Martins story, väntar på den fortfarande.
#63 ..på grund av att ingen direkt har berättat anledningen till dijetes slut.

Som den mest mogna medlemmen här avslutar jag denna diskution med en brakskit..

Jag har medvetet varit avvaktande för att se hur tråden utvecklar sig och känner att det är dags att slå hål på felaktigheter och rena lögner. Samtidigt som jag vill redogöra för foto iFokus utveckling och målsättning.
Vi börjar med själva sajten och målsättningen.
Det finns ett antal fotoforum i Sverige. Det som kännetecknar dem är att nybörjare i de flesta fall är åsidosatta. det är något som irriterar mig och mig veterligen är det ingen som fötts med en kamera i handen. Vi har alla varit nybörjare och vi som har lite mer erfarenhet, tycker jag skall hjälpa de som inte har så stor erfarenhet.
Alla skall vara välkomna på foto iFokus oavsett förkunskap, så länge man kan visa vett och hyfs samt följa de enkla regler vi har.
Jag har idag ägnat lång tid att gå igenom min inkorg och där finns inte ett enda obesvarat meddelande till dijete. Dessutom finns hon på min MSN-lista för omedelbar kommunikation, så att jag inte besvarat PM eller varit okontaktbar är en ren lögn. Däremot svarade dijete inte på PM när jag ifrågasatte medarbetarskapet första gången. Först vid påminnelse fick jag svar.
Långt innan internet fanns satt jag med i diskussionsgrupper via BBS och fidonet. Senare var det Usenet. Jag har också mångårig erfarenhet att driva forum, både nationellt och internationellt. Alla forummotorer har ungefär samma verktyg, men de kan heta lite olika. Att dijete "utbildat" mig skall således tas med en nypa salt.
När jag blev värd för foto iFokus, rådde här total oreda och anarki. Jag vet att många kunniga personer lämnat forumet tidigare och nu kommit tillbaka för att delge oss sin kunskap. Dijetes kamp att driva sajten utan aktiv tidigare värd var imponerande, men också ohållbart när man inte har mandat att fatta viktiga beslut.
Till början var vårt samarbete bra. Trots toklåsning av trådar mm, såg jag mellan fingrarna och i efterhand tycker jag att jag varit för naiv. Dijete hade svårt att underkasta sig den målsättning med ett öppet och vänligt forum jag ville ha och då hon inte kunde utöva sin makt hotade att avgå som Medarbetare.
Vi har alla våra fotosvackor, men det är ingen anledning till att inte delta i våra administrativa diskussioner, eller att delta i forumet i övrigt. Tvärtom, så är det kanske en hjälp att komma upp ur svackan.
Som Administratör, eller värd som det kallas på iFokus måste jag ha Medarbetare som vill följa den givna linje som finns för forumets utveckling och Medarbetare jag kan lita på till 100%
Tyvärr, levde dijete inte upp till dessa krav och det har inget med ålder eller kön att att göra.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Om vi nu utgår från att dijete har betett sig dåligt;
Finns det några som helst planer på att ta in nya, unga Medarbetare?
Hur länge sedan var det som dijete avskedades? för jag har hittills inte sett några som helst tecken på planer på nya Medarbetare.
Det måste vara en balans. Både unga och gamla, nybörjare och proffs, tjejer och killar, "känsla-fotografer" och "regel&teknik-fotografer" osv.
Det känns inte som om denna blandning är komplett nu.
Sen är det ju uppenbart att er kommunikation brustit och att det helt enkelt inte fungerar som det ser ut/såg ut just nu/då.
Var sitter det verkliga problemet?
För problemet kan knappast vara dijete i sig själv, utan det måste ligga i ex. otydliga "regler" om hur, när, vad och vilka trådar som ska låsas, hur sträng man ska vara på dessa regler osv osv.
Kan för övrigt säga att jag har varit fullkomligt nöjd med dijetes insats, även om jag tyckt att hon haft fel då och då, men hon har alltid varit tillmötesgående med vad man tyckt varit fel och betett sig vänligt. Baserat på mina upplevelser då givetvis.
Sen vet jag precis som alla andra som inte är direkt inblandade ingenting om övriga omständigheter som inte nämnts här, var vänlig att ta detta med i beräkningen.
MvH Alina
#68 Då jag inte varit Medarbetare länge så uttalar jag mig inte om när sajtens samarbete med Dijete avbröts eller turerna runt det då jag inte har en helhetsbild av det. Dock var det ganska nyligen som det blev officiellt verkar det som i alla fall.
Däremot kan jag uttala mig om det andra du frågar efter.
7/3 utsågs jag som Medarbetare --> Presentationstråd
9/3 utsågs DesK som Medarbetare --> Presentationstråd
Jag ser inget självändamål i ett ha det jämställt med kön/ålder - för mig är det viktigare att sajten står för en bra blandning av olika inriktningar osv (precis som du är inne på). Nu råkar det förvisso vara en ganska jämn blandning av manligt och kvinnligt (3 vs 2). Det är också en viss spridning på märkesfördelningen av kameror även om det väl (tyvärr) är centrerat till de två stora, Canon och Nikon. Inte alla av oss har digitala systemkameror och jag kan för egen del inte i närheten av den teknik som några av medarbetarna men framförallt ett par av sajtens användare besitter.
Vad gäller känslofotograf eller regel/teknikfotograf så försöker jag för egen del mig på att vara både och, och kan definitivt inte sätta mig i ena eller andra facket då jag inte fullt ut räcker till för något av de facken. Frågan är om man kan få en komplett blandning av de olika "fotograftyper" som finns på 5 personer? Jag tror definitivt inte inte att ett forums Sajtvärd och Medarbetare kan bli kompletta och fulländade. Jag själv vill nog inte kunna säga "jag är fullärd". Den dagen man tror man är fullärd är det nog dags att göra något annat - för vad har man mer framför sig om man inte kan utvecklas?
För mig är ett Forums stora styrka dessutom att tillsammans blir man kompletta, eller så nära kompletta det går.
mvh Martin

Val av Medarbetare sker utifrån två faktorer. Kompetens för uppdraget och lojalitet. Ålder och kön är ovesäntligt.
Fotokunskapsmässigt och könsmässigt, har vi en ganska hyfsad spridning idag bland medarbetarna. Framtiden får utvisa om vi behöver fler Medarbetare. Första stycket i inlägget kommer fortfarande att gälla vid val av Medarbetare.
Sajtvärd för Foto
Tack för dina svar!
Jag ber om ursäkt för att jag helt missat dessa två "kröningarna". Får ta och skylla på en skidresa under vecka nio :p
Håller absolut med dig om att det förmodligen/säkerligen skulle sänka nivån om alla skulle anse sig själva som fullärda.
Förstår helt klart dig angånende det där att du är lite "allt möjligt" (känslo-, regel/teknikfotograf mm), ogillar själv att placera folk i fack men fann inget annat sätt att uttrycka mig. Tycker man bör sträva efter ett så varierat "innehåll" som möjligt.
Sen är jag utan tvekan för en hela tiden pågående förändring; att man tar bort och lägger till Medarbetare "på löpande band" så att det hela tiden rörs om i grytan. Att forumet är levande.
Men pga av de starka reaktioner detta specifika fall har fått tror man ju att det är något fuffens i göring…
Tror kanske det är viktigt att man inte tar avskeden alltför personligt, utan mer att det helt enkelt behövs en förändring för att få det att rulla. Eller är jag helt ute och cyklar nu?
/Alina
#71 Tror inte du är ute och cyklar. Jag har själv varit Medarbetare tidigare på den här sajten men vid något tillfälle avgått då jag inte haft tid eller dåvarande sajtvärden hade andra åsikter om hur det skulle drivas än vad jag hade. Jag tror på ständig utveckling och att inget skall vara konstant. När det börjar bli konstant så tror jag det är risk att kvaliteten sjunker.
Däremot så även om jag inte tror på konstanter så tror jag på kontinuitet, för att något skall bli riktigt bra så måste en viss sammansättning få råda under en viss tid så att saker och ting kan sätta sig och därefter ser man resultat. Stora fina ekar har ju inte växt upp under natten direkt. 
mvh Martin
#70 Bara så att jag får det helt klart för mig:
Val av Medarbetare sker utifrån lojalitet mot dig Martin och mot hur just du tycker foto.ifokus skall utvecklas?
Och kompetansen hos medarbetarna är det också du själv som värderar. Hur gör du det?
Varför kan inte foto.ifokus få vara en demokrati?
Har inte vi vanliga medlemmar någonting att säga till om längre?
Sajten måste få ledas av någon och stödjas av ett antal, resten är upp till medlemmarna, det är ingen skillnad mot en arbetsplats, samhället i stort eller vad man vill jämföra med.
Sedan om man tycker att kritik bara ges till "proffsen" och inte till nybörjare så är det mer medlemarnas fel än medarbetarna. Att skriva ihop även en kortare kritik som är vettig tar iaf. för mig rätt lång tid och är nästan svårare på en nybörjar bild då man inte alltid vet vad personen vill med bilden. Eller att det helt enkelt är en helt ok bild utan några uppenbara brister.
Gör man som medlem sitt för att hjälpa andra och göra sajten till det man vill att den skall vara så kommer det lysa igenom och du så småningom upplyftas till Medarbetare. Hallelulja. :)
/Mattias
Sajten drivs helt ideellt av personer som har samma intresse. Varför har det gått så här långt från första början, jag menar, med alla personliga påhopp som har gjorts i denna tråden?
Jag säger också som #75, denna sajten leds av MartinO och han stöttas av sina Medarbetare. Vem eller vilka som Martin väljer att ha som Medarbetare är helt upp till honom för det är han som är Sajtvärd.
jag har nu inte läst allt i tråden och jag är heller inte speciellt aktiv då jag inte känner mig välkommen här. det jag kommit fram till är
1. den Medarbetare som skrivit flest inlägg i tråden har en extremt tråkig syn på ungdomar.
2. ungdomar har en negativ syn på de äldre som styr forumet. här hör även jag till. jag tycker att ni äldre är väldigt arroganta, och så kallar ni de yngre för barnsliga??? ni själva då?
3.sajten nedvärderar nybörjare. inte genom att skriva dumma saker eller så men genom att helt ignorera dom. detta har jag själv varit med om så här kan ingen försvara sig!
4. jag har enda sedan jag först började besöka foto iFokus känt ett obehag över hur proffsfikserade alla är. ta t.ex lektrådarna som det inte längre finns något spår av. de låstes för att de va för "oseriösa"(!) vadå oseriösa????! det är ju ett jättebra sätt för nya fotografer att läggaupp sina bilder och få kritik utan att behöva starta en ny tråd hela tiden??? eller??
man borde lägga ner forumet och starta om på nytt. med en ny Sajtvärd och nya Medarbetare. säger inte att ni som styr nu har gort ett jättedåligt jobb men det är iaf inte utan brister. och bristerna är många. så en ny foto iFokus skulle vara varmt välkommen just nu. en trevlig sajt med artiklar , lekar , kritiktrådar, och framför allt så ska alla kunna känna sig välkomna!
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
#77 I vilket inlägg har jag extremt tråkig syn på ungdomar?
#75 Jag tycker nog att, om inte någon medlem ger kritik när sådan efterfrågas, så bör i alla fall Medarbetare eller Sajtvärd åstadkomma sådan. Åtminstone så länge man säger sig värna även om nybörjare och andra med mindre kunskaper.
HH

#77 Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta.
Jag hoppas alla är här för att lära sig mer om foto, ha trevligt och utvecklas.
Den lektråd du syfter på är nog "Släng upp en bild och få kritik". Kritik är något som är viktigt för att en fotograf skall kunna utvecklas. Därför har vi kritikgrupper i olika nivåer. En primär del i ett forum är sökfunktionen. Att köra "dubbelt" i kritik, eller andra grupper gör att sökningen inte blir bra.
Vi kommer att fortsätta med olika fotolekar. Macrotävlingstråden är ett exempel. Fler kommer att komma.
Sajtvärd för Foto
Utan att ta ställning i sakfrågan som inte riktigt går o ta ställning till eftersom jag inte har sett det som skrivets o skett med egna ögon, så finns det en historia om hur här såg ut på iFokus innan MartinO tog över sajten.
Dijete drev då i princip sajten själv o efter sin egen bästa förmåga. En del var nöjda andra var missnöjda o det ropades efter en ny värd. MartinO tog på sig jobbet o har utsett en rad mycket kompetenta Medarbetare. Sajten har lyfts o här har blivit mer ordning o struktur o bara sajten inte drivs i allt för långt mot att bli för teknisk så tror jag att det här kommer bli bra.
Men frågan är då om inte dijete till följd av sin egen ungdom o till följd av det arbetet hon faktiskt la ner innan MartinO tog över sajten också faktiskt hade förtjänat mer lojalitet. Visst förstår jag att saker o ting inte har sett så vackra ut bakom kulisserna o att där varit uppenbara kommunikationsproblem.
Jag tar inte ställning till vem som har rätt o vem som har fel, för det kan jag inte, men jag ser att dijete blivit kränkt o faktum är p.g.a. historiken att hon förtjänat större respekt o lojalitet än så här. Jo en Sajtvärd har rätt att själv utse sina Medarbetare o har rätt att självsvådligt bestämma reglerna både för Medarbetare o medlemmar på sin sajt. Sådana är iFokus regler. Ändå oavsett vad som har hänt o faktum är att just i lojalitetens namn så hade dijete förtjänat ett bättre avslut än uppenbart bli så här kränkt. Så i mina ögon får man först visa andra lojalitet innan man själv kan be o få det. Visar man andra respekt så brukar man själv bli respekterad.
Sedan tror jag att det är jättebra att utse Medarbetare efter kompetens o inte andra faktorer, men ändå anser jag för att på just iFokus finns det en väldigt stor ungdomsgrupp bland medlemmarna o för att få en bättre representation o för att få en bild vad som är viktigt för denna gruppen så är det viktigt att ha ett par representanter på en så stor sajt som Foto iFokusär o där många medlemmar är just ungdomar. Hur man sedan vill utforma detta är en annan fråga, men att denna stora grupp är representerad o att inte en enda sitter som ensam representant.
#77 Nu vet jag inte hur länge du har besökt det här forumet men det är inte så längesedan som MartinO tog över och de flesta andra medarbetarna är ganska nytillkomna så är du inte en ganska ny medlem här så kanske vi inte skall ta åt oss av all den kritken utan det kanske tidigare sajtvärdar och Medarbetare skall göra (och var det då längesedan du började vara här så får jag ta åt mig då jag tidigare varit Medarbetare här).
Vad gäller att nybörjare inte känt sig välkomna så kan jag förstå det när man ställer en fråga och får till svar "använd sökfunktionen". Jag har sällan använt det som svar men kan nog ha gjort det någon - ytterst enstaka gång - men oftast har jag svarat kortfattat i alla fall och därefter hänvisat till var man hittar mer info. Alla vet inte hur sökfunktionen fungerar och sajtens sökfunktion är skaplig men inte superbra eller optimal. Dock vet jag att det förr varit ganska vanligt med sådana svar; "leta omkring det finns massor av sådana trådar".
Vad du #77 skriver angående att "Sajten" nedvärderar ungdomar och att ingen kan försvara sig är ju tråkigt. Ytterst tråkigt att ingen, inte ens de ungdomar som tidigare varit sajtvärdar eller medhjälpare har hjälpt nybörjare. Jag har varit medlem här länge och varit Medarbetare förut, så även om jag bara varit det ett par dagar nu så får jag liksom alla medlemmar ta på sig din kritik eftersom du så bergsäkert säger att ingen kan försvara sig. Jag är dock ganska säker på att både jag och andra har hjälpt medlemmar, unga som gamla, med frågor. Det är så jag vill minnas det - utan att gå i försvar - för alla har vars en uppfattning och det är ju inte alltid den är samma. Vi får väl alla försöka bättra oss på det då…
mvh Martin

Sajtvärd för Foto
#83 Jo jag tror nog att det kommer bli bra härinne framöver, men att jag skrev som jag gjorde i mitt förra inlägg är för att du själv betonade lojalitet o nog hade dijete också förtjänat lite av detta o avtackats på ett bättre sätt. Jag säger alltså inte vem som har rätt eller fel! Men det man själv kräver av andra måste man också själv visa andra o i kraft av det som har varit så hade hon faktiskt förtjänat det oavsett vad som har hänt.

#84 Fast MartinO gjorde ju ingen stor grej av att hon slutade som Medarbetare, han nämnde det och tackade för tiden sen var det inget mer med det. Det är ju hon själv som gjorde det till en grej.
Personligen tycker jag att sajten var super efter sajtvärdsskiften men nu känns det lite som om ni tappat gnistan. Vad hände t.ex. med veckans bild?
Om de yngre på forumet känner sig "rädda" för medarbetarna tycker jag att de verkar ha större problem att jobba på än att klaga på sajten. Läser hellre artiklar när det är riktiga fotografer som skrivit dem än om man sätter in massa småtjejer som Medarbetare som knappt kan fotografera. Och nej, jag är inte själv 40+, jag är 18 år och jag tycker ändå såhär. ^^

hej
Jag har inte varit här inne så ofta. men tycker att det verkar vara lite tråkig stämning i den här tråden. Jag vet inte vad som har hänt men Dietje verkar känna sig överkörd vilket är tråkigt. flera andra yngre? och/eller nybörjare? verkar också känna sig åsidosatta på olika sätt. Det är också tråkigt.
Sajtvärden (har inte varit Sajtvärd så länge sedan sajtvärdsbyte om jag har fattat rätt?) säger att målet med fotoifocus är att alla ska känna sig välkomna oavsett ålder, fotoutrustning och erfarenhet. Det är jätte bra.
Sajtvärden säger att han väljer ut Medarbetare efter kriterierna kunnighet och aktivitetsnivå. Också bra :) det borde resultera i en hyffsad blandning och även ibland lite byte av folk då ens tid för att surfa forum och fota och lämna kritik kan variera på grund av annat i livet.
En sak som jag har reagerat på är att det verkar som att det är något fel att be folk leta lite om de stält en fråga som har frågats tidigare. Ett sätt som jag har sett på andra forum är att man gör en tråd för vanliga frågor och svar och sätter den som fast tråd så att den alltid ligger i toppen till vänster. Kan antagligen ta ett tag att skriva ihop :) men en ideaom någon nappar på kanske.

#86 Att hänvisa till sökfunktionen är inte fel, men det har förekommit fall där man lite väl burdust hänvisat till sökfunktionen och samtidigt låst tråden. Jag har svårt att tänka mig att medlemmen känner sig välkommen då.
En så kallat FAQ, du efterfrågar är bra i många forum. Foto är komplext och jag tror det är svårt att få en vettig struktur som är lätt att läsa.
De flesta frågor rör sig om vilken kamera man skall köpa. Det är en föränderlig marknad och omöjligt att hålla i en FAQ, samtidigt som man skall försöka vara neutral.
När inte vår tid, lust och energi ödeläggs på sådana här tråkigheter, jobbar vi bland annat på vår fotoskola, som i stort skall ersätta en FAQ.
Sajtvärd för Foto

Fotoskola låter jätte bra. Och du har helt rätt vad gäller att när det gäller utrustningar är det mycket smaksak och mycket nytt som kommer upp på marknaden hela tiden.
hoppas bara att alla snart har ventilerat klart i den här tråden så vi kan fokusera på roligare grejjer

Denna tråden har tagit sig orimliga proportioner med pajkastning på sandlådenivå där Dijete och hennes fanclub frenetsikt försökt piska upp stämmningen mot oss Medarbetare.
Dijete hade kunnat lämna medarbetarskapet med högburet huvud men valde själv att skämma ut sig på det sätt hon gjort i tråden.
Det ligger mycket mer bakom än inaktivitet. vad det är väljer vi att inte gå ut offentligt med då vi inte har för avsikt att hänga ut någon.
Gilla läget och gå ut och fotografera i stället.
Ett forum av den här storleken kan aldrig bli en 100%ig demokrati, det skulle bli kaotiskt utan att några beslut kan fattas öht.
Vad gäller veckans bild som någon undrade över utses den när det finns någon bild att utse. Den bild som blir veckans bild måste sticka ut från mängden annars är det ingen ära i utmärkelsen.
Och jag undrar lite stillsamt - har ni moderatorer läst lagarna och förordningarna om förtal?
Här har vi fyra vuxna personer - moderatorer till och med - som förtalar och förolämpar en 15-årig tjej? På ett öppet forum. Där alla kan läsa.
Vad säger iFokus VD om det? Det är väl han som riskerar böter eller fängelsestraff ifall dijete får medhåll i en eventuell rättsak?

Exakt vilka meningar i vilka inlägg är att betrakta som förtal?
Om ni någon gång tröttnar på allt drama i denna tråden kan ni för omväxlings skull ta en titt på min nya portfolio/hemsida :) Annars får jag önska båda, eller alla parterna lycka till i dramadiskussionen.
Min fotoblogg och portfolio
Medarbetare på foto

Mycket bra förslag Deklol. Fina bilder!
#90 Vänligen läs igenom samtliga inlägg i tåden innan du kommenterar!
/Désirée
#90 Vet inte vilket förtal du pratar om men förutsatt att du pratar om det som finns i brottsbalken så har iFokus VD inget att oroa sig för då den som förtalar får ta konsekvenserna själv. Vidare kan man fundera på om det är något brottsligt (gentemot BrB) som begåtts överhuvudtaget här. Jag har inte helhetsbilden klart för mig så jag avstår från att ta part i den biten.
Dock finns det helt klart ett flertal felaktigheter i den här tråden, begångna av olika personer. Dels rena faktafel (nu pratar jag inte om vem som har rätt eller fel mellan MartinO eller Dijete) samt flera och upprepade brott mot användaravtalet som man som medlem på iFokus har förbundit sig att skriva under.
Dessutom finns ett avtal som alla sajtvärdar har skrivit under, och skall man följa det avtalet så fungerar det inte med att låta majoriteten (=demokrati) bestämma hur det skall se ut.
mvh Martin

Jag kan bara säga att jag saknar Dijete.
Dem gånger hon väl kommenterade mina kritik trådar kände
jag ändå att jag lärt mig något och inte kände mig " nertryckt ".
Någon i ens egen ålder gör att det blir mycket
trevligare att vara på sidan.
Medarbetare i alla åldrar som uttrycker sig olika är den bästa blandningen. Jag personligen tar i min ålder hellre emot
tips från en 14-17 åring, som inte skriver så väldigt invecklat.
Medans en äldre kvinna/man kanske föredrar en i sin ålder.
I min åsikt är då att mixat är den bästa blandningen, det är och kommer förbli så för min del.
Och som jag är en nybörjare på system, kände mig emellanåt totalt nerplöjd så att jag t.o.m inte ens orkade fota, för att jag trodde att jag sög på det, om man kan säga så. :P
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "
Jag (35 år) tar hellre tips från en 10-åring som kan förklara på ett bra sätt för mig än från en 50-åring som inte kan förklara.
Jag tar å andra sidan också hellre tips från en 50-åring som kan förklara, än av en 10-åring som inte kan förklara.
För mig har åldern ingen betydelse, inte kön heller. Eller utseende. Faktiskt inte ens ifall de är bra på att fotografera eller inte. Sålänge de kan teorin och kan förklara för mig hur jag skall göra för att lyckas, eller vad jag gjort bra, eller vad jag gjort dåligt, så nöjer jag mig med det.
mvh Martin
om man bortser från hela detta med dijete och Medarbetare och allt vad det heter;
varför känner sig så många, framförallt yngre, nertryckta/förbisedda?
Det måste ha en orsak, som måste kunna förändras.
Om detta kan göras utan otrevliga konsekvenser vet jag dock inte eftersom jag inte vet problemet.
Men målet med hela denna idella sida är ju, precis som MartinO och övriga Medarbetare har varit tydliga med att påpeka, att alla ska känna sig välkomna och att det ska vara en härlig stämning i forumet.
Vad anser ni är problemet? Var ligger haken i det hela?
Vill gärna ha svar från såväl Medarbetare, yngre och äldre.
/Alina
#96 Att det inte finns någon i din ålder som Medarbetare just nu, betyder inte att ungdomar inte kan ge kritik på dina bilder. Alla får ge kritik om dom vill. Ingenting är annorlunda nu än för några dagar sen. Att Medarbetare byts ut förändrar inte sajten. Du är välkommen att lägga upp dina bilder, och vem som helst kan kritisera dom. Precis som förut.

#98:
Jag tror, att problemet är att många Medarbetare är "proffsinriktade" dvs. att det känns, behöver inte alls betyda att dem tycker så, men att det känns för mig som nybörjare att jag inte alls bör försöka på fotografering, bara för att jag är en amatör och helt grön på ämnet.
Många gånger har jag sätt trådar jag jätte gärna vill svara i, men inte vågat för jag är rädd för att bli nedtryckt.
MVH.
Louise T

Det är användarna som formar forumet, användarna skapar och kommenterar trådar. Absolut inte självklart att en Medarbetare eller värd skall svara i varenda tråd, det är inte deras huvudsakliga uppgift.
När vi Medarbetare diskuterar i forumet eller kritiserar bilder är det i egenskap av användare vi gör det. Vi gillar också foto och delar med oss av det vi kan samt lär oss av det andra kan. Precis som alla andra här.

#99: Det vet jag, men det är bra också med lite " ungdomstankar " från medarbets sidan, om du förstår vad jag menar? :)
MVH.
Louise T
#98 Om det är många som känner sig nedtryckta vet jag inte, men det är många inlägg om det, och många med samma avsändare. Jag tror detta är svårt att diskutera i den här tråden då den fullständigt spårat ur med alla påhopp, hånskratt och brott mot skrivreglerna som de yngre har gjort och då triggat varandra. Hade läget varit så illa tror jag det hade kommit fram långt tidigare.

Eftersom förmodligen alla har bokmärkt den här tråden passar det ju bra att jag här och nu uppmanar alla som på något sätt känner sig förtryckta eller något annat negativt från oss moderatorer att skicka ett PM till någon av oss och så tydligt som möjligt förklara på vilket sätt ni upplever att vi behandlar er illa.
jag lovar, vi bits inte och det är helt ok att framföra sina synpunkter, både positiva och negativa. Vi kommer efter bästa förmåga att besvara alla PM men om det blir väldigt många kan det ta lite tid.
Liksom Mona tror jag inte att man skall diskutera vidare i en tråd som heter Patetiskt om huruvida unga medlemmar känner sig nertryckta. För det är inte patetiskt, det är något vi i så fall måste komma till rätta med. Jag är ganska säker på att jag, trots att jag är ny som Medarbetare här, talar för hela teamet bakom Foto.IFokus.se när jag säger att ingen av oss vill att någon skall känna sig nertryckt. Allra minst unga och nybörjare - det är viktigt att de också blir aktiva på sajten så att deras åsikter och tankar kommer till tals.
Det skulle också vara intressant att veta vad som gör att många verkar anse det göra att medarbetarna skulle vara "proffsinriktade". Min uppfattning är att det är främst yngre som pratar om att sälja bilder och att man sparar till nästa digitala systemkamera osv fast att man redan har en. Häromdagen tyckte t.ex. sajtvärden MartinO att kitobjektivet var ett bra startobjektiv om än kanske inte ett superbra objektiv, medan jag sett andra (ej medarbetare) som menar på att kitobjektiv är inget man skall ha då inte är bra.
Själv kan jag inte uttala mig i ovanstående fråga då jag inte ens har en digital systemkamera och de gånger jag använder dem så har det aldrig varit med kitobjektivet utan med teleobjektiv, men oftast använder jag fortfarande min snart 4 år gamla kompaktkamera.
mvh Martin
Jag är då inget proffs! Jag har lika många frågor som alla andra, så att vi skulle vara proffsinriktade är en missuppfattning. Eftersom jag inte har kunskapen att uttala mig som proffs så har jag heller aldrig gjort det. Vi har många gånger sagt att alla är välkomna med sina frågor hur "dumma" dom än är. Själv har jag ställt många "dumma" frågor, men fått väldigt många bra svar från dem som är mer kunniga än jag själv.
#82 och ni andra som kommenterat det jag skrev… jag uttrykte mej nog ganska dåligt. ber om ursäkt för det. jag har även skrivit något väldigt dumt. då syftar jag på att jag skrev att sajten borde läggas ner. det var inte sjysst alls. förlåt för det med. den borde inte läggas ner. men som sagt så har sajten väldigt många brister… den ÄR, enligt mej, väldigt proffsfikserad, den känns väldigt nybörjarfientlig (om det nu finns ett sånt ord) och jag, precis som andra skrivit i den här tråden, känner mig totalt ignorerad. inte bara av er som styr jutan av andra också. det kan ta upp till 3-4 dagar och flera puttar innan man får kritik på en bild. är det då konstigt att man känner sig ignorerad?
vill be om ursäkt igen för det jag skrev. det var jäkligt dumt och jag har inget försvar för det.
men minns att jag skrev att ni som styr sajten inte gör något dåligt jobb. jag skrev att det finns brister… och det behöver alla som jobbar med och besöker sajten jobba på. önskar det var sådan gemenskap här som på t.ex hästhoppning iFokus. den sajten känns som en "famijl" eller vad man ska säga. där finns respekt och glada människor.
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3

#107. All heder åt dig att öppet erkänna ett misstag, starkt gjort!
din ursäkt accepteras till fullo. Jag förstår givetvis att man i stridens hetta kan slänga ur sig ett eller annat som man egentligen inte menar, men att sedan stå för det tyder på mycket gott omdömme och självinsikt.
Vi vill ha en blandad "publik" av erfarna och mindre erfarna fotografer. Det betyder att vi måste hålla en viss standard på forumet annars lämnar de mer erfarna oss och ingen kan hjälpa de med mindre erfarenhet.
Vi är absolut inte ute efter ett forum endast för proffs, det kommer inte att hända så länge vi som är Medarbetare och värd nu sitter vid rodret.
Att det ibland tar lång tid att få svar på sina inlägg eller kritik på sina bilder är naturligt för vilket forum som helst, särskilt om det är många aktiva medlemmar. Trådar sjunker fort undan och kommer bort i mängden. Det drabbar oss alla, tyvärr.

#107 Ursäkten är godtagen. Alla kan vräka ur sig för mycket i vissa situationer.
Jag kan säga att jag inte hade hoppat på värdskapet för foto i fokus om jag inte vurmat för nybörjare och yngre. Då hade jag kunnat hänga på Fotosidan istället och vräkt ur mig oförskämdheter mot nybörjare.
Under den tid jag varit värd har det varit en naturlig lågsäsong för fotointresset. Det betyder mycket för svaren i kritiktrådarna. Det är ju inte bara värd och Medarbetare som skall ge kritik och i bland kanske vi avstår för att inte vara för dominanta.
Sajtvärd för Foto

Nu har jag inte idats läsa igenom hela tråden, men har ändå förstått innebörden i den.
Jag har varit med här sedan -06 och sett värdar komma och gå. Och jag måste säja att det inte är först NU det blivit mer uppstyrt och ordning och reda här. För att bli bättre i sitt fotande krävs uppriktig kritik och tips på förbättring osv. Om alla svarar "söt eller fult"… vad ger det mej? Det är bara personligt ytligt tyckande, ingen kritik.
Samma sak om det blir 150 kritiktrådar per dag… då är det ju ingen som varken hinner eller ids kommentera bilderna. Ett tag kom det in massor med foton som skulle ges kritik på varje dag… väldigt många fick inte ens att tråden han bli läst! (kanske 2år sedan) Då var det aldrig lönt att lägga in foton för kritik ens en gång. NU är det balans på det hela tycker jag. Det ramlar in lagomt många kritiktrådar och på bilder som man förstår att fotografen själv gillar. Inte bara något foto för sakens skull.
På senaste tiden har det varit intressanta trådar och fina bilder från både unga och äldre fotografer och där Exif. informationen varit synlig så man får en uppfattning om fotoförhållandena på just det fotot, vilket jag tycker är kanon.
Kanske blev litet svammligt inlägg… men jag tycker forumet är BRA nu!
Vill folk diskutera en massa ovidkommande saker som inte har med fotande att göra, utan som mer handlar om PERSONER, så gör det i PM TACK! Jag är inte intresserad av att se eller höra era privata diskussioner om vad ni tycker eller inte om varandra.

Håller med bullan
Den här tråden har nog fyllt sin eventuella funktion. Ta resten via PM ni som har saker ni känner att ni måste "reda ut" Vi andra har ändå ingen riktig aning om vad det handlar om.
Happy photo hunting :)
#110 Roligt att höra att du tycker forumet har blivit bättre. Det är bara att beklaga att den här tråden kom till öht. I fortsättningen kommer vi att moderera hårdare mot den här typen av trådar.
Jag håller med dig att om det är för många kritiktrådar på en gång så försvinner dom i mängden och resulterar i utebliven kritik. Och som du säger "söt eller ful" är ingen kritik som hjälper någon. Mer om detta finns även att läsa under info och regler.
Även jag har varit här sedan 2006, en period som Medarbetare, och jag har sett hur alla olika värdar genom åren har haft helt olika synsätt på hur forumet bör drivas.
Jag tror på att en välstrukturerad sajt som ger ett professionellt första intryck. Så har jag tyvärr aldrig upplevt den här sajten och det är därför jag inte är här inne längre.
Jag har ingen uppfattning av vilka som gjort rätt och vilka som gjort fel i detta fall men jag tycker att allt som gynnar sajten är värt att satsa på.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Ang. Mitt inlägg #104 kan jag meddela att hittils har ingen av oss Medarbetare eller värd fått ett enda PM där det påtalas att vi missgynnar eller på annat sätt negativt särbehandlar någon medlem.
Jag tolkar detta som ett bevis på att ni medlemmar anser att vi sköter modereringen av forumet på ett tillfredsställande sätt.
Jag låser nu tråden då den har spelat ut sin roll. Har någon något att tillägga ta det i PM med oss Medarbetare i stället.
Nu går vi vidare och ägnar oss åt roligare saker än pajkastning.
Fotografering och fotosnack tex!