Månadsbrev december 2009
Då var första månaden avklarad med mig som Sajtvärd.
Den tråkiga stämning som rådde när jag tog över har försvunnit. Några enstaka påhopp har förekommit. Dessa personer har kontaktats och med morot istället för piska har tråkigheterna upphört.
Jag väntade mig en tuff tid med mycket modereringar, men ni har varit så snälla att vi i stort varit sysslolösa på det området och kunnat ägna tid åt sidans utveckling.
Nyheter
Foto i fokus fotoskola har visat sig vara ett populärt inslag. Vi kommer att fortsätta med nya avsnitt allt eftersom tiden räcker till.
Nya regler för kritikbilder har tillkommit. De förändringar som tillkommit är mycket på grund av medlemmars önskemål.
Ett par nya grupper för bilder utan kritik samt diskussioner har tillkommit. Art&Abstract, fyrverkerier samt Okategoriserade bilder. Vi var tvungna att lägga upp dessa kategorier, framför allt för flytt av kritiktrådar som inte uppfyller reglerna. Vi ser gärna en ökad aktivitet i alla "ej kritik"-grupper.
MonisN har blivit Medarbetare och har axlat manteln med bravur. Jag är verkligen glad för Monas engagemang och insatser på Foto i fokus.
Vi har tillströmmning av medlemmar var dag och när du läser detta bör vi ha passerat 5000 medlemmar på Foto i fokus. Nu är detta bara siffror och många är inaktiva, så du som skriver på andra fotoforum, länka gärna till våra trådar och artiklar på Foto i fokus.
Brister
Den första bristen vill jag tillskriva mig själv. Jag har svårt att besvara tekniska frågor som ej rör Nikon. Därför har vi beslutat att få spridning av kameramärken bland kommande Medarbetare.
Den andra bristen tillskriver jag iFokus. Forummotorn är inte optimal för en fotosajt. Att inte kunna posta en bild direkt i ett inlägg utan att ha iFokus plus ser jag som en brist. Är du aktiv på Foto i fokus, rekommenderar jag kostnaden för iFokus plus, framför allt för att få en bättre tydlighet när du postar bilder.
Medarbetare
Vi behöver fler Medarbetare till Foto i fokus. Vi har beslutat att ha en spridning i ålder, kön och kamerainnehav. Det är lämpligt att komma i gång så snart som möjligt, så man är varm i kläderna när fotosäsongen kommer i gång och aktiviteten ökar på sajten.
Vi söker nu framför allt ägare av Olympus, Pentax och Sony som kan tänka sig att vara Medarbetare.
Kompetens går naturligtvis före kamerainnehav, så skicka gärna ett PM till mig om du är intresserad.
Personlig sida och EXIF
Det är bra om du beskriver ditt kamerainnehav på din personliga sida. Då kan vi lättare besvara frågor om du glömmer att presentera din kamera i ett inlägg.
Jag kan inte påminna ofta nog hur viktigt det är att exif-datan finns i bilden för att vi skall kunna ge rättvis kritik och hjälp med inställningar.
Till sist vill värd och medisar önska er alla en riktigt GOD JUL och Gott nytt År
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning

Som Martin säger söker vi Medarbetare. Alla med erfarenhet med alla märken än Nikon är välkomna (Du kan ha haft flera men inte bara Nikon). Gärna lång fotoerfarenhet också. Vi söker folk i blandad ålder, Vi som redan finns här som Sajtvärd & Medarbetare söker vi inte i ålder då vi behöver mer blandat. En Medarbetare runt 20 år och en runt 35 år sökes då vi vill ha blandad skara åldrar. Sajtadmistrationserfarenhet är ett plus i kanten.
Ser fram emot en fortsättning på nyhetsbreven - vet inte om det är mer än jag som uppskattar dem men det är alltid kul att läsa vad som är på gång osv. Bra också med länkar till olika saker, som fotoskolan osv. Är det någon väsentlig artikel eller liknande man missat under månaden så får man här möjligheten att hitta dit.
mvh Martin
Martins idé med månadsbrevet är helt klart en förbättring av sajten. Nu känns det att det finns ett engagemang och intresse bakom bakom kulisserna. Att även utse veckans bild är en toppenidé av Martin. Martin besitter stora kunskaper som vi alla kan ta del av på ett positivt sätt.

Jag tycker att nyhetsbreven är super! Det känns så fräsht med uppdateringar från värden, och då vet man också att du verkligen har koll på vad som händer.
Jag håller verkligen med #4