Foto iFokus

Foto

Etikettwebbplatser
Läst 3085 ggr
Rorosjons
0

Dommän samt webbhotel?

Funderar nu starkt på om jag ska koda egen hemsida eller om jag ska göra en varsin hemsida både åt fotografering och uppfödningen.

Jag ska beställa webbhotel hos Manufrog, och dommän på Loopia.

Det jag nu undrar över, medföljer det enkla beskrivningar på hur man ska göra för att koda hemsidan eller är det anavcerat? Att publicera sin hemsida, är det svårt? Någon som har erfarenhet hos manufrog & Loopia?

Tacksam för svar!

dijete
0

Om du vill göra en enkel första hemsida utan att betala (om du för all förmodan skulle ångra dig) testa www.webs.com.

Fråga på Datorn iFokus eller använd vår sökfunktion.

MartinO
0

Man brukar säga att man får vad man betalar för. Detta gäller även webbhotell.

Manufrog är så billigt, att jag skulle dra öronen åt mig. Jag har låtit Loopia sköta allt till mig. Har aldrig haft problem med deras webbhotell och supporten är suverän.

Flera bredbandsleverantörer accepterar inte att man försöke nå egen domäns mail. Detta har Loopia fixat bra, så min mail fungerar på fast lina, mobilt bredband och telefon. Alla med olika operatörer.

Om man inte vill knacka kod, rekommenderar jag Xoda gallery som är ett fritt script.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Rorosjons
0

#1 Jag har just nu freewebs. Därför vill jag ändra iaf en av dem. Vill kunna jobba själv och koda själv, men samtidigt inte använda r.ex freewebs.com.

#2 Så du har alltså både dommän och webbhotel från Loopia?

MartinO
0

#3 Jepp

Sajtvärd för Foto

Rorosjons
0

#4 Låter ganska bra med Loopia. Hur mycket betalar du per år?

Eostra
0

#3 Du kan koda allt själv och ladda upp på freewebs (webs.com), det gör jag.

MartinO
0

#4 Kolla på Loopias hemsida. Jag vet inte vad jag betalar, då jag har ett privathotell och ett företagshotell.

Sajtvärd för Foto

IdaL
0

Jag har manufrog och loopia. Det är super duper, inget att klaga på. Du kodar allt själv och kurser kan du ju hitta på t.ex. webbdesignskolan eller andra bra kurser. Jag har varit i kontakt med Manufrog's support 1 gång och fick svar på 10 minuter och då var klockan ändå 20.00 på kvällen så supporten är super bra. Som sagt inget att klaga på. Det är också väldigt enkelt att koppla samman webbhotell och domän som du gör via dina koder du får när du tecknar webbhotell hos manufrog.

Fråga gärna om du vill veta något så ska jag besvara det bäst jag kan! Det går föresten att få cpanelen på svenska också men jag föredrar den engelska. Det är mycket enkelt att förstå sig på den.

Jag säger nog dock som de andra. Om du inte kan något om koder så kanske det är en bra början att testa på ett gratis webbhotell och bygga lite eller också kontakta en webbdesigner som kan hjälpa dig bygga upp koderna.

Utgår ifrån att du är nybörjare inom kodning men är du inte det så säger jag bara, go for it!

Rorosjons
0

#8 Tack för ditt svar =D. Ja, hehe, är nybörjare ^^,

dijete
0

Då är det enda bra idé som Ida säger att testa att koda hos www.webs.com, Samma som jag formulerade lite dåligt i början.

Rorosjons
0

#10 Ska prova där, går det bra så byter jag nog till det =)

Rorosjons
0

Skulle någon kunna slänga in en bild på hur det ser ut i cpanel när man kodar =)?

dijete
0

Cpanel kodar man inte i. Det är systemet som man visar filer i. När man KODAR skriver man koden själv i ett dokument.

Rorosjons
0

#13 En del kodar i dokument en del kodar i program.
Jag vet inte vad det är för program det där cpanel. Därför vill jag ha information samt bilder på hur det ser ut osv.
Kanske är bara jag, men du behöver inte blir sur och skriva kodar med fet och stor text.

dijete
0

Jag skrev för att göra det tydligt.

C-panel = Kontrollpanel.

Rorosjons
0

#15 Jag förstår det, men endel tar stora bokstäver som irriterande eller skrikande då det är internetspråket.
Okej, tack =)

IdaL
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här ser du en framsidan och var man klickar och sen självaste filhanteraren. Jag har blurrat över några sidor pga. det är mina "dolda" filer som jag använder för att koda med.

Jag har den engelska standarveriasionen av manufrog.

Detta är cpanelen's startsida när du loggar in!

IdaL
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

och här är sjävla filhanteraren.

Rorosjons
0

#17-18 tack för att du visar med bilder =)

seitoho
0

One.com funkar bra och är billigt. Dom hanterar även .se domäner.

//TH

Rorosjons
0

#20 Okej, har kollat lite där också. Ska fundera =)

Janne64
0

Rekomenderar också web10.se. är iof dansk och lite knölig support men för 15:-/mån och 5Gb med program för att göra en hemsida och inbyggt webalbum så får man mycket för pengarna. Dom reggar också domännamn. Har detta själv och åt en förening jag är webmaster hos.

Rorosjons
0

#22 Skulle du kunna skicka en länk till din hemsida?
Har du både hotel och domän där?

DesK
0

Web10 funkar bra tycker jag och de är prisvärda. Jag har haft egen hemsida där + att jag har hjälpt några andra med deras hemsidor hos web10.  Glad

/Désirée

Rorosjons
0

#24 Vet du någon som har hemsida hos web10?

När dem säger på web10 att i ett webbhotell ingår 10 domäner, vadå 10 domäner? Domän, är inte det t.ex www.******.se?

DesK
0

Tyvärr inte just nu!

Min hemsida handlade om en stuga som jag hyrde ut, men den är såld och jag har flyttat.

Med upp till 10 domäner menas www.*****.se  www.*****.com och så vidare

Skulle jag skapa en ny hemsida så skulle jag nog använda web10 igen.

Just nu har jag egen server så nu kan jag ha hemsida där också.

/Désirée

Rorosjons
0

#26 Så dem menar alltså att man kan välja mellan 10 olika domäner vilken man vill ha? Eller har jag misstagit mej?

Egen server, va är det? Hur bygger du en hemsida då, i vilket program?
Ursäkta mina dumma frågor men jag är absolut inte haj på allt inom data =P. Vill gärna lära genom att höra hur och vad andra gör =).

DesK
0

De menar att du kan ha .se och .com och så vidare, alltså en och samma hemsida med olika ändelser. Exempelvis iFokus har ju .se men killarna bakom kan mycket väl även äga .com .nu med flera andra ändelser.

Inga frågor är för dumma att ställaGlad

Egen server ska man bara ha och syssla med om man kan en hel del om datorer. Jag bor tillsammans med en IT-konsult som testar alla möjliga och omöjliga  Flört olika datorlösningar. Hemsidor har jag bara kodat med html för hand men det finns en uppsjö av olika sådana program. Ska du bara göra en enkel sida så duger säkert det program som webbhotellet har.

/Désirée

Rorosjons
0

#28 Jaha, då förstår jag ^^,

Haha, då har du ju värsta data snubben där ju ;). Vilket program använder du då =)?

DesK
0

He he det var faktiskt så att vi lärde känna varandra, genom vårt gemensamma intresse för datorer och Linux operativssytem Glad

När man kodar sidor för hand använder man bara en så kallad texteditor i Windows kan man använda anteckningar till exempel.

/Désirée

Rorosjons
0

#30 Haha, kul =D.

Okej då vet jag =D
Tack så jätte mycket för dina svar =)

Janne64
0

Gå dit och kolla in: http://web10.se/

Jag har allt samlat där. Den ena sidan är [http://www.glasriketsrc.nu](min löparklubb)

och mitt företag som ligger lite vilande http://www.webakrobaten.se

Webalbumet ser ut så här som följer med

Janne64
0
[Fibbe]
0

Manufrog är helt okej. Dock ganska segt, men för 100kr året är det väldigt värt det.

Jag har kodat en sida åt min mormor som ligger på en av manufrogs servrar. Här är adressen till den: http://yvonnestridsberg.com du kan ju gå in där och surfa runt lite så du får en känsla för hur fort bilderna laddar och så där.

IdaL
0

#34 Hur snabbt det går beror ganska mycket på din data. För mig tar det inte ens sekunder att öpnna bilder, sidor och annat.

AndreasS
0

#35 Instämmer fullt ut med dig i det du skriver.

Använder själv manufrog till min hemsida och har en massa bilder och det laddar på bra, t.om större filer.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Rorosjons
0

Tack för alla svar =D. Ska kolla lite med Manufrog ^^,
Vart har ni beställt era dommän ifrån?

AndreasS
0

#37 Jag beställde min domän från Crystone, jag hade webbhotell där innan jag bytte till manufrog. Men skulle jag rekomendera en ombud för domäner så är det Loopia.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Rorosjons
0

#38 Okej, då vet jag =)

IdaL
0

#37 Jag har Loopia, enkelt och billigt! Rekomenderar det, har inte haft några problem med det.

Rorosjons
0

#40 Okej, är nämligen väldigt inne på Manufrog och Loopia =)

dijete
0

Men testa som sagt att koda med egen html hos webs först. För om du inte pallar det är det ingen riktig idé vad jag kan se med .se domän. Jag körde på webs & webb.se i ett och ett halvt år innan jag skaffade min, Då har jag alltid kodat själv. Gillar inte dom klara mallarna ;)

Rorosjons
0

#42 Okej, ska kolla där först och främst =). På webb.se alltså =P

dijete
0

#43 Webb.se är dom loopia,  Du kan alltid skaffa gratis .tk domän också om det är lättare.

Rorosjons
0

#44 Har PM:at dej

IdaL
0

Om du inte känner att du orkar koda så säljer jag hemsidor Oskyldig Jag lär dig även grunderna för kodning och då får lättare att bygga en egen layout sen eftersom du redan har grundstenarna!

Rorosjons
0

#46 Haha, tvungen att smyga in lite reklam ;)? Hehe, det är bra =D.
Jag ska fundera =). Är en del som frågat så jag måst fundera lite innan jag bestämmer mig =P

IdaL
0

#47 Exakt, kände det var perfekt tillfälle där FlörtOskyldig

Rorosjons
0

#48 Hehe ;)

dijete
0

Ida Annie Lundahl, asså.. Cool

[Fibbe]
0

#35, går enbart segt på manufrog och ingen annan sida. Det ska inte ta en sekund att hämta en bild. Det ska inte ens synas att den laddar när den bara är 200kb.

IdaL
0

#51 Det gör det inte för mig heller… Obestämd

#0 För övrigt kan jag rekomendera dig, www.hemsidor.ifokus.se om du har fler frågor om webbhotell, kodning och annat.