Foto iFokus

Foto

Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 2045 ggr
texasmamma
0

Hjälp med stillbild önskas

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har nu kommit så långt i mitt fotande att jag börjat tänka efter före. Tog mina första finskor och ställde dem i soffan och de är fr om nu mitt experimentmotiv…

Eftersom det finns så många duktiga fotografer här så hoppas jag att ni hjälper mig med råd och tips. Hur ska jag göra för att få den optimala bilden med skorna som motiv? Vad ska jag tänka på? osv

Inkanyezi
0

Skojar du?

Jag har faktiskt inte mycket att tillägga. Jag tycker om den asymmetriska kompositionen och diagonallinjen. Skärpan och tonerna suveräna. 

Självklart handlar det om hur man vill gestalta motivet. Det som jag tänker på när jag ser skorna så här är en balettposition, och det är inte direkt vad man gjorde med de första skorna. Kanske man kan göra en bild som gestaltar det lite osäkra, klumpiga (?) hos ett litet barn som ganska nyligen har lärt sig gå? Den här bilden speglar elegans, en elegans som jag inte riktigt förknippar med en ettåring. 

Men jag vet inte hur man ska göra för att komma dit. 

Någonting som jag har lagt märke till med små barn och skor är att vuxna alltid vill ställa skorna "rätt", dvs höger sko till höger om vänster sko. När man sedan kommer och ska ta på sig skorna så ställer man sig till exempel till vänster och sä sticker man ner höger fot i den närmsta skon, dvs vänsterskon. Sedan tar man på sig den andra, och det händer nästan jämt. Jag ställde skorna tvärtom, höger sko till vänster och vänster sko till höger, och barnen tog på sig dem rätt. 

Fin bild förresten ;-)

texasmamma
0

Roligt att höra att du tycker om den.

Vaddå skojar? Jag bara gör och sen blir det som det blir.

Det där med ballerina tycker jag är suveränt och stämmer inte alls på mig då jag var rätt rultig som liten. Försökte mig på en som passar bättre men gillar den inte lika mycke

texasmamma
0

och en variant på den, här syns inte storleken men den känns iaf bättre än nummer två

Martin
0

Jag håller med Inkanyezi, första bilden är helt kanon. Gillar precis som han säger kanten mellan vägg/golv som bildar en diagonal och ger djup i bilden.

Tycker att skorna ser inklistrade ut på bild 2-3, beror nog på att den främre skon kommer så "högt" upp och att kontrasten mot väggen blir för stor - det "stämmer" inte riktigt för mig. I första bilden däremot funkar det kanon.

mvh Martin

texasmamma
0

Ja, jag känner också så. Det är så bra att få ord på vad det är som gör att det blir bra, medvetandegraden höjs. Skulle den här kunna funka? Brorsans sandaler och den är ju helt olik, tog den samtidigt med den första så det är fortf balettposition…

Inkanyezi
0

Kompositionen funkar, men jag gillar inte riktigt färgerna. Toningen på den första är mer diskret, här stör de två färgerna (med den rena svartvita som kontrast), kanske främst den blå. Kanske också att mystiken är lyft lite när man ser mer av omgivningen. Jag tycker mycket om den fina bruntoningen i den första bilden som lyfter fram motivet men samtidigt döljer lagom mycket av bakgrunden. Jag misstänker att den skulle kännas bättre om den ginge helt i färg med den första. Trots asymmetrin känns den annorlunda, kanske för att skorna har placerats symmetriskt i hörnet.

Bilden är bra, men i den här tråden kan man inte undgå att jämföra med den första som är helt suverän. Liknar ett bromoljetryck. 

Kanske det är att den första vinner i längden. Det finns mer att se när man har tittat på den ett tag, och det känns skönt att vila ögonen på den och plötsligt hitta något mer som man inte såg först.

Cygni
0

Roligt tema på dina bilder. Färgrymden är bäst på den första bilden men det känns som om den är på fel håll. Vi i västvärlden läser ju från vänster till höger. Även att skorna hade följt med linjen som blir i skarven dyna/rygg på soffan om du placerar skorna till vänster i bild istället. En sak du kan göra är att mörka ner bakgrunden lite så lyfts skorna fram mer.
Den här bilden kan man göra mycket med t.ex. göra den i s/v eller "vintage".

texasmamma
0

Sista paret ut… tog den här också samtidigt med den första, i samma ljus och placeringen ungefär densamma. Struntade i att ta bort skosnöret som inte är tidsenligt men som iofs stämmer i färg

texasmamma
0

#7 Har en hel del luckor när det gäller redigering men sitter och pillrar med Photoshop utan att egentligen veta vad jag gör. Vintage är det samma som sepia? Bilden med "promenadskorna" tog jag på lite längre avstånd så den gick att beskära så jag flyttade de till höger och tillförde sepia.

Bleenda
0

Vilka härliga bilder. Jag satt också och funderade på hur det skulle se ut i s/v eller sepia.

texasmamma
0

Här är en svartvit som jag precis blev klar med, stående format också. Är det något speciellt man ska tänka på när man tar bort färgen?

texasmamma
0

och sandalerna i seipa

Inkanyezi
0

På just dom här bilderna ät det nog inget särskilt att fundera över när man tar bort färgen.

För landskapsbilder framför allt kan det ibland vara idé att överdriva vissa färger för att få effekten av färgfilter. Om man exempelvis förstärker gult (minskar på blått) kommer den blå himlen att återges lite mörkare i förhållande till molnen. Man kan också ta fram effekten av ortokromatisk film genom att göra blått ljusare om man vill att till exempel svenska flaggan ska se ut som i gamla filmer, med ett mörkare kors på ljusare botten.

Den "sepia"-toning som man får fram i Photoshop liknar inte mycket den verkliga sepiatoning som man gjorde förr. Fotopapperet fick mindre tonomfång när det sepiatonades och det mörkaste blev ganska ljust. Toningen som man gör i Photoshop liknar mer vissa tryckförfaranden, exempelvis bromoljetryck eller när man gör djuptryck med brun tryckfärg. Resultatet blir ibland väldigt bra, som i din första bild. 

Begreppet "vintage" är lånat från engelskan, och har väl inte använts särskilt mycket när det gäller fotografier, men det betyder i stort sett "gammalt". Och den tonade bilden ser faktiskt ut som en gammal bild, och jag tror att det var meningen.

Det har förekommit flera andra varianter av toning, selentoning var ett tag mycket populär. Selen ger större djup, dvs mörkare svarta toner. Bileen får ibland en lätt lilaaktig ton med selen. Jag har aldrig riktigt gillat selentoning, tycker att resultatet blir bättre med ett silverrikt papper, exempelvis Ilford Galerie. Selentoningen gjorde bilderna lite mer hållbara för tidens tand.

Cygni
0

"Vintage" är just som Inkanyezi säger att man försöker få bilden att se gammal ut. Den behöver inte var i s/v eller sepia utan mycket väl vara i färg, men då brukar man bleka färgerna så bilden ser gammal ut eller kranar på med mycket färg så den ser colorerad ut. Sen är det populärt att lägga till "texturer" i form av repor och damm.

exempel sepia 

exempel färg 

Panthera
0

Läckra exempel Cygni!

Det känns som om fotointresset växer lavinartat. Först var det bara för att minnas allt man är med om, sedan kom kompositioner och då insåg jag vikten av att kunna teorin och tekniken i viss mån. (Det innebär inte att jag kan det!)

Efter att ha följt ett par av trådarna här bli man duktigt sugen på att utvecka bildbehandlingskunskaperna också.

Vart ska det sluta? Skrattande

texasmamma
0

Tack Inkanyezi och Cygni för att ni tar er tid och förklarar, det är så lärorikt. Testade att göra repor men det funkade inte. Lägger iaf in en bild så får ni se hur jag såg ut - ställde skorna på "tavlan" och fotade. (När fotot togs hade jag de skorna på mig).

Cygni
0

Här är några fria Texturer som man får använda. Kopiera in texturen i ett lager ovanför er egen bild och välj "täck över" i blandningsläget för lagret. Justera sen opasiteten som ni vill ha det.

texasmamma
0

Tack Cygni, gjorde ett tafatt försök…