Korkad fråga från ett blåbär!!!
Kan någon förklara övertydligt genom att pm:a mig hur jag gör för att "låsa" bilder som jag har på min hemsida från att andra använder dem????(dvs vill ej att någon ska kunna högerklicka och spara ned den)
Väldigt tacksam för hjälp med detta.
Detta är kanske mer en fråga får datorn.ifokus.se
Men svaret är: Det går inte. Dom skydden som finns är jättelätta att komma runt. Kan någon se bilden på din sida kan dom också sno den om dom.
det är bara scrn bilden så sånna skydd är totalt onödiga..
Therese Mattsson - Medarbetare på Djurfoto.ifokus.se
www.tmfoto.se

Det finns ett sätt och det är att inte ladda upp de på internet.
Begränsa storleken du lägger ut inte större än 800px. Du kan också göra ett vattenmärke på bilden…
Att skydda med kod mot högerklick är bara onödigt jobb…

Om du gör som jag o använder dig av program som tex JAlbum så kan man spärra hemladdning.
Det finns säkert på andra gratisprogram oxå.
Mvh Marcus
#4 Nej, det stämmer inte. Om det går att få upp bilden på skärmen så kan man också spara den, så enkelt är det. Även om bildfilen ligger bakom någon slags skript måste ju webläsaren tanka ner den, och det går att hitta adressen till den om man tittar på källkoden för sidan, eller helt enkelt spara bilden direkt från webläsaren.
Det går inte att hindra nedladdning av en bild som visas på en websida.

Men ett "inget högerklick-script" hindrar iaf många från att enkelt ladda hem bilderna.

Ok Tack för alla svar.
Endel tattuerings sidor har en grej framför sina bilder, en sorts rullande linjer eller vad man kan kalla det som täcker over bilderna lite. visserligen är det inte så snyggt o ha det så men det kanske hindrar folk att trycke på "Print screen" knappen.
Det är bara att stänga av javascript i webbläsaren så försvinner allt sådana skydd. Sedan är det bara att spara ner.
Eller plocka ur bilden ur webbläsarcachen (kallas temporary internet files om man använder IE) efter att ha sett på sidan, den hamnar där också.
Eller något av ett tiotal andra tekniker.
Det finns inget sätt att skydda bilder på nätet, kan man se dom kan man spara ner dom lätt, så enkelt är det.