Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 2831 ggr
[Yoe-Yoe]
0

Kedjekritik

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!
Tänkte nu skapa en diskussion där man ger kritik på föregående bilder. Det finns säkert en sådan diskussion någonstans men har inte hittat någon så därför gör jag en nu.

Regler
# Du får bara lägga in en bild åt gången.
# Du måste kritisera bilden i föregående inlägg.
# Försök att inte hoppa över någon, alla bilder ska
få kommentarer.

Övrigt
# Vill du ha kritik på nån speciell sak så skriv det i
ditt medelande.

-----------------------------------------

Min bild föreställer ett träd. Jag har här lutat
kameran mot trädet och fotat det uppåt.

sumpen
0

fin bild! ser rättså "målad" ut om man säger.. som dom gjorde på gamla foton förr i tiden =) riktig sommarkänsla tycker jag det är i bilden :)

här är en av mina bilder:

Lisa_
0

Väldigt fin och svårfångad bild. Jag får en lugn känsla av bilden.

Denna har jag tagit rakt mot solen.

Katter3
0

Jag får en mystiskt känsla av din bild, och den gillas mycket.

Här är en av mina.

Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

nattsyrran
0

Solnedgångar är alltid vackra. Ett tips är att få upp horisonten en bit och inte ta med så mycket himmel. Kämpa vidare.

Här kommer min bild som jag kallar "Bekräftad blick"…

Kattapult
0

I denna bilden har du verkligen lyckats fånga kattens uttryck! "Kom inte hit. Detta är min mat"

Tycker bilden nästan är lite läskig :P

Här kommer min bild.

[Yoe-Yoe]
0

Gillade den jättemycket. En lugn och fin bakgrund. Det är svårt att fota så snabba djur men du har lyckats fånga ekorren på bild. Men jag tycker dock att du kunde väntat lite så att du kunde fått med mer kropp av ekorren och kanske till och med den fina svansen.

Här kommer min andra bild ^^

IdaFredriksson
0

Härlig bild, den ger en känsla av frihet.
Tycker även att du har fotat ett svårfångat objekt men samtidigt fått en snygg bild. Jag är imponerad.

Det enda jag tänkte på när jag såg bilden var att huvudet på fågeln smälter in lite för mycket med bakgrunden.

Här kommer min bild.

Fallande
0

Väldigt vacker bild på en väldigt vacker katt :) Jag gillar den busiga blicken i kattens ögon och tycker bilden är underbar. Man får en lung men endå vild kännsla från den.

Här är min bild :) En poträttbild.

Sarawibron
0

Fin poträttbild, dock helt vanlig och inget men blir specielt intresserad av. Men fin.

Här kommer min bild (:

[Yoe-Yoe]
0

Tycker det är en jättefin bild på en fin blomma. Jag tycker dock att det skulle vara finare om du förstärkte färgerna lite i bilden. Skulle bli ännu finare i så fall.

Här komer min tredje bild ^^

bildochfoto
0

KerstinP
0

Fin silhuettbild saknar något i bilden, kanske en människa eller djur.

Mitt bidrag blir en prästkrage.

Gertb
0

Annorlunda vinkel. Lite spretigt och oskarpt första-intryck, dessutom retar jag mig på den ljusa fläcken längst ned till vänster. Ögonen dras ditåt hela tiden, beskär bort den delen så kommer helhetsintrycket att bli bättre. Annars bra.

Här kommer också en blomma, petunia tror jag om jag inte är helt ute och cyklar.

paronskrutten
0

Fin bild, men blomman kanske skulle ha varit mer i mitten =)

Min bild

Helena

[Yoe-Yoe]
0

Jag tycker det var en mycket fin bild. Gillar kontrasten mellan den vackra blomman och den grå stenen. Kan dock se liite små störande grejer i bakgrunden men det är nog svårt att undvika dom. Det var till exempel gångvägen. Mycket bra bild från mitt tycke annars.

[Yoe-Yoe]
0

Ups… Kommernterar #14 också då! XD

Jag gillar bilden, den ser ganska sorgsen ut på nåt sätt. Skulle dock vilja kommer närmare blommar och lite mer skärpa kanske, men annars gillar jag bilden.

paronskrutten
0

Tack =) Denna då?

Jag tänker mig en kyrkogård när jag ser kedjan, fin bild, kanske att den skulle h tagits lite mer från vänster =)

Helena

paronskrutten
0

Men vad dåliga alla bilder blev här på iFokus :/

Helena

bildochfoto
0

Du kanske ska läsa Eddies inlägg om bildstorlek

[Yoe-Yoe]
0

#17 Du måste ge min bild kommerntar innan.

Cydonia
0

#15 Jag gillar den här bilden! Du har fått till en bra skärpa, och kompositionen är bra också. Ett kortare skärpedjup skulle vara att föredra, så bakgrunden blivit ännu mer suddig. Det var snyggt och stilrent med en svart ram omkring också. :)

Lägger upp en bild då för kedjekritik.

paronskrutten
0

Jag kommenterade den ju

Helena

[Yoe-Yoe]
0

#22 förlåt ^^ Såg nog på fel! :(

Alberta
0

#21 Spännande bild som jag inte riktigt förstår. Den är bruntonad, men är det naglarna hon ska visa så skulle det väl vara färg? Kompositionen är bra, fast klockarmbandet drar tyvärr blickarna till sig. Eller visar hon 'klorna' för att hon är en rivig tjej?

Här är min bild. Himlen är blå och sen ….

Gertb
0

Jag ser ett moln, en gavel och ett staket. Men bilden säger mig just ingenting? Kanske den skulle göra sig lite bättre med en tunn ram omkring. Testa!

Jag slänger in en bild så att den här roliga och i många avseenden ganska nyttiga tråden inte dör ut.

[Yoe-Yoe]
0

Ett jättefint foto, det ser nästan ut som om Getingen inte är riktig. Väldigt fin skärpa på Getingen och fina färger. Kanske lite mer luft ovanför blomman skulle kunne göra det ännu bättre.

Jag gillar att fota i naturen som ni kanske märk. Här är ännu ett träd.

Gertb
0

#26 Tack för kommentaren! Du har helt rätt när du skriver: det ser nästan ut som om Getingen inte är riktig Det är ingen geting! Insekten på bilden är en slags blomfluga, det är vanliga flugor som härmar en getings utseende för att få skydd. På den här sidan finns fler bilder på blomflugor.

Kokoskorven
0

Härlig bild på en härlig björk! Man får riktigt lust att klättra!

Här kommer några träd till, jag vet tyvärr inte vad det är för sort.

Kristall
0

#28 - fin bild, lite mörk dock. Intresserar mej inte så mkt, men den var ändå ganska fin.

Jag har också en trädbild, konstigt nog x) Jag är så förtjust i björkar.. :D Vill beskära denna bild (gillar inte de gröna kvistarna i nedre vänstra hörnet).. vet dock inte hur.. Några tips?

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

The-Photo
0

Jag tycker inte skärpan är den allra bästa och sen är löven avkapade

Min bild

neonrosa
0

Ovanligt motiv, men känns lite mörk och tråkig.

Min bild =)

[Yoe-Yoe]
0

#27 Okej! Haha, jag är inte speciellt duktig på insekter men nu vet jag i alla fall hur en blomfluga kan se ut, Tackar för det. :)

Noa-Nisse
0

#31, en fin bild och fina färger, det ser höstigt och härligt ut. kanske att du skulle gå ner ytterligare i svampens höjd ? men jag vet inte, för jag inte så haj på det här med foto och ge kritik! =)

men här är iaf en bild på ett spindelnär, som jag sedan lagt en mjuk glöd över!

Medarbetare på Hundar.ifokus

arzu
0

#33 spindelnät är alltid spännande, men det känns som om färgerna är lite bleka och då blir bilden livlös.

här är ett självporträtt…

siipikarja
0

#34 Det skulle kunna vara en lyckad bild, det är fina färger och kontraster men som självporträtt räcker det inte. För mig blir självporträtt intressanta först när de innehåller något personligt. Den här bilden känns mer som de flesta foton folk tar på sig själva när de bara sträcker ut armen så långt de kan och knäpper.

Min bild är från 2006, tagen under en resa till Kyoto. Vänddia.

Noa-Nisse
0

#35, vilka fina färger på trädet! och bänken gör att bilden blir mer intressant, tycker jag, men det känns som om den är lite sne ? kanske bara jag.. det tog ett tag innan jag såg att där var en människa med på bilden med, lite roligt faktiskt.

Bild på en gammal målarbänk!

Viktoria-
0

Bilden ger en lite dyster känsla, men den är ändå snygg. Synd att färgerna är lite tråkiga bara - men det är ju en gammal målarbänk, så det kanske är ganska självklart?

Här kommer mitt bidrag - min kompis lillasyster i en siluett vid solnedgången på Gotland :)

Noa-Nisse
0

(denna tråden är jätte rolig och lärorik måste jag bara säga!)

#37, jag tycker att själva solnedgången är hur fin som helst, fina mjuka färger, solen speglar sig en lång väg på vattnet, vilket jag tycker är fint! men jag tycker att personen förstör något, den ser lite inklistrad ut likosm.

Klasselover
0

#38 - Bilden är jättefin med fokus på dom röda och vita hallonen och bladen omkring, och bakrunden suddig.

Den här bilden är tagen på balkongen med min katt som modell :)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Lakrits
0

Riktigt bra bild, katten är det som drar till sig ögat inga konstigheter! Lite aningens sned bara, kanske skulle ha haft brädan som nederkant istället för det mellanrum som är där nu där du kapat svansen lite.

Lägger upp ett lite höstigt porträtt på resten av hushållet.

/Mattias

Carolalover
0

Fin bild. Lite gråa färger bara men ingen som stör väldigt mycket. Det är lite tråkigt att hennes ansikte är lite oskarp, detta kan dock bero på ifokus…

Här kommer mitt bidrag, fotat på skansen i år.

AndersV
0

Vad kul jag som redan skrivit om din bild #41 tycker om budskapet i bilden men lite mycket sol vilket iof. passar till budskapet "vilken värld det ska bli" kommer solen bli sådan hmm lite skrämmande.

Här kommer en höstbild

Norrskenet
0

Två saker som stör mig i bilden är bladen i bakgrunden till höger och den avklippta blomman i nederkanten. Jag tror nog att bilden skulle bli bätttre om den inte skulle varit med. Den andra blomman är jättefin med mättade färger.

Jag sätter in en blombild från i somras

Mia-Marie
0

Oj då…spännande!

Mycket fin blomma, skuggningar och ljus, mycket bra men skulle gärna vilja se den mera ensammen, beskärd så bara den fina stora blomman är med. Eller att all bakgrund var svart, hoppas du förstår hur jag menar…

Sätter in en bild på höstlöven som var utanför…

Lakrits
0

Fin bild av höst löven, kanske de gula till vänster stör lite. Jag hade nog velat se lövet i mitten lite frilagt, annars är fäger och skärpa fint, lite diagonal genom bilden med lövet som gör den intressant.

Tänkte lägga ut en förbättrad bild av den jag la upp tidigare, tog åt mig av kritiken och fixade till en annan bild i samma serie som nog är lite bättre.

/Mattias

Fridoliin
0

Tycker denna bilden var bättre :D inte lika suddig :)

Tycker du verkligen har fångat färgerna och blicken hos hunden :) Mkt bra

Här är min, det är nog väldigt dålig kvalité men jag har ingen bättre på denna datorn =/

/Frida

Medarbetare på Sång.ifokus.

Stå på dig, annars gör någon annan det.

Fridoliin
0

Färgerna blev helt fel på denna datorn ser jag nu =/ fast skärmen kanske bara luras (?) sitter i skolan nu alltså =/

/Frida

Medarbetare på Sång.ifokus.

Stå på dig, annars gör någon annan det.

[Linsenhejhej]
0

Nja… Det var kostiga färger ^^ Och så tycker jag det var lite dumt att den ena svanen blev avhuggen.. Men du kunde fått ettt bra tillfälle att ta en bra bild.

En av mina bilder:

Noa-Nisse
0

fin bild på en fin människa, men kanske lite för "vanligt" alltså, ett helt vanligt porträtt, en aning störande bakrund!

här är min

Umbeh
0

Lite suddig/dålig kvalité, skulle kunna bli riktigt fint med mer skärpa på.

(förlåt om bilden tar ett tag att ladda, .jpg försämrar kvalitén så jag kör med .png)

Kokoskorven
0

det ända jag fick upp var ett par suddiga ögon…

min älskling…

Noa-Nisse
0

#51, jag tycker den är för tajt beskuren, speciellt vid vänster öra, och bilden är brusig. fin annars…

#50, fina färger, och fint motiv, jag tycker den är jätte bra! =)

min bild på ett äpple som legat på marken nedanför trädet ett tag!:

Ruterdam
0

#52, jag tycker att den är lite oskarp men. fin annars.

vad tyker ni om den här bilden?

[Yoe-Yoe]
0

Jag tycker tyvärr den är ganksa tråkig, grå. Men jag gillar ändå vattendropparna.

Ljus i Alingsås

Mandylion
0

Häftig effekt med de blåa ljusen men det känns som om det blåa skär sig jämte mot husfärgen. Lite mörkt upp till sen att det är finns ett bläcksvart fönster… men det kan du göra något åt. Om man vänder på det så blir det mystik… något man får sitta och klura på ett tag. Snygg bild - mystisk bild.

Glad

Här kommer mitt bidrag. En vanlig hundbild.

paronskrutten
0

Lite rörig i bakgrunden tycker jag, annars är det väldigt snyggt att dom sitter så snygg och tätt ihop =)

Min bild: Groa som bebis

Helena

AndersV
0

Det var en härlig bild lite mörk men mysig, han/hon ser bra trött ut "som jag känner mig just nu" Lägger in en bild jag också.

En bild från min damm :)

Olysios
0

vad härlig bild :D undrade först vad den föreställde men det var från din damm läste jag .. hälig skärpa du fått på dropparna har ingen direkt kritik

Bilden : en liten äcklig mygga :)

Therese Mattsson - Medarbetare på Djurfoto.ifokus.se
www.tmfoto.se

[Yoe-Yoe]
0

Ush vilken äcklig liten sak. Tyvärr ser jag inte att det är en mygga, nu kollar jag ju inte på muggor på nära håll men du kanske skulle fotat i nån annan vinkel så att man ser att det är en mygga.

Löv ^^

neonrosa
0

Gillar inte ramen men bilden ger en kylig känsla. Skulle vilja se den i större format, lättare att kommentera då (jag ska väl egentligen inte säga något om det eftersom min bild inte heller är särskilt stor ;))

Föreställer barr med snö på.

svanis75
0

Gillar bilden, fina färger och lyster! Lite mörkare bakgrund och mer kontrast och skärpa för min smak, men smaken är som baken ;)

Här kommer en bild på min dotters hand i mammas trygga hand.