Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-hård
Läst 1316 ggr
Trongutten
2014-10-12 19:24
1

(H) Ros

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag häromdagen gick ut till min hunds grav såg jag att denna fina ros fortfarande blommade så jag var snabb in efter kameran och fick en hel del bra bilder. Jag skulle gärna vilja veta vad jag hade kunnat göra bättre så all kritik välkomnas med öppna armar :)

Canon EOS 7D, Canon EF 50mm f/1,8 II

1/60   f/4,0   ISO 100

/ Josefin
Följ mig gärna på min blogg, htt://josefintimmes.blogg.se

Inkanyezi
2014-10-12 19:39
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det som främst skulle kunna förbättra bilden av den röda rosen är att få bättre teckning i dess kronblad. Min erfarenhet säger mig att det inte skulle räcka att göra en annan råomvandling, utan att man troligen behöver minska exponeringen för att slippa att röd kanal klipper.

Om du tittar på histogrammet för röd kanal, så ser du att det är en spik längst till höger, där ett mycket stort antal pixlar har nått värdet 255, och det ger ett platt intryck i de röda kronbladen.

Om man spar RAW i kameran kan det räcka med ungefär ett stegs minuskompensation för att vara säker på att det röda inte går över klippning, medan man kan behöva ännu mer minus om man använder kamerans jpeg. Ett exempel på liknande klippning och kompensering med minus finns i tråden Miniros

"Klippning" kallas det när man har delar av bilden som skulle ha haft ett högre digitalt värde än 255, som är det högsta möjliga. I stället för att visa den ton som det skulle ha varit, klipper AD/DA-omvandlingen abrupt där, och allt som skulle ha haft högre värden återges "platt". 

Bilden du har lagt upp har ungefär 2,3 megapixel, och en knappt en halv megapixel, dvs ungefär en femtedel av bildytan har det allra högsta värdet för rött. En femtedel av bilden har alltså klippt i rött.

Trongutten
2014-10-13 15:34
0

Tack så mycket, det ska jag definitivt prova göra!

/ Josefin
Följ mig gärna på min blogg, htt://josefintimmes.blogg.se