Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 3136 ggr
Ellensandahl
0

Vad är ett gråkort?

Undrar just vad ett "gråkort" är.. Håller på att lära in mig min blixt och det står att man ska använda ett grå kort och ställa på motivets plats, 18 %.. Haha jag är säkert fett efter!

MagArne
0

Gråkort används för att ställa in rätt Vitbalans vid fotograferingstillfället.

Nu vet jag inte vilken kamera du har men läs i din manual hur du ställer in vitbalansen efter ett gårkort.

Oftast går det till på liknande sätt. Sätt vitbalansen i Pre-läge (möjligt att du ska hålla WB-knappen nedtryck efter du valt Pre så Pre blinkar)

Sikta på gråkortet och tryck av en bild. Kamera tänker lite och justerar in rätt Vitbalans efter gällande ljusförhållande. Denna kalibrering är endast för detta fototillfälle och du måste göra om denna procedur om du fotografera någon helt annan stans.

Värt att tänka lite på när du fotograferar med blixt och har lite längre slutartid är att du kan behöva sätta färgfilter på din blixt för att matcha omgivningens belysning. Finns det gått om glödlampor med varmt ljus så sätt gult tungstensfilter på blixten. Glödlampor har en färgtemperatur på ca 2700k och blixten kallt ljus på ca 5500k. Hade du bara haft blixt eller glödlampor som ljuskälla hade det varit lätt att justera färgtemperaturen i datorn i efterhand om du kör RAW. Blandar man olika färgtemperaturer blir det lite knepigare. Därav färgfilter på blixten. Kör du med tungstensfilter på blixten så sätt vitbalansen på "glödlampa/tungsten" om du inte har något gråkort att justera efter.

Inkanyezi
0

Gråkort är inte riktigt samma sak som vitbalanskort. De är avsedda för olika saker, och därav kommer det där med 18 %, som egentligen inte stämmer riktigt.

De första gråkorten togs fram av Kodak, för att man med hjälp av dem skulle kunna bestämma exponeringen, och det var då korten gjordes med 18 % reflektion, eftersom det var ett bra värde för att representera zon V i zonsystemet, medelgrått. Kodaks gråkort är inte neutralgrå, och de duger inte för att ställa in Vitbalans. Det finns också mycket skräp i fotobranschen som inte håller måttet, så man får se upp med vad man skaffar sig för vitbalanseringen.

Man mätte på motivets plats mot gråkortet och använde värdet som mätaren visade, så blev bilden rätt exponerad.

Digitalkamerorna är lite annorlunda än de med film, och nu är mätarna kalibrerade för en reflektion av 12 %, så om man ska använda gråkort för exponeringen ska det alltså vara mörkare än 18 % reflektion, och det finns tillverkare som lägger sig någonstans mittemellan med kalibreringen av ljusmätaren.

Men som sagt gråkort är för exponeringen, inte för vitbalansen.

Vitbalanskort är en annan sak, och när man vill ha en referens för Vitbalans är det av värde att ha mycket data i alla tre färgkanalerna, för att få god precision i mätningen. Därför är vitbalanskort mycket ljusare än gråkort. WhiBal till exempel har ungefär 70 % reflektion och är inte avsett för att mäta exponeringen utan för att ställa in vitbalansen. Kortet placeras på motivets plats, och man tar en bild med rätt exponering och använder sedan pipetten i råkonverteraren för att hämta den neutrala ljusgrå från WhiBal-kortet. Alla WhiBal-kort utom nyckelringsmodellen har också fält för att ställa svart- och vitpunkt.
http://michaeltapesdesign.com/whibal.html

När man balanserar med WhiBal har man alltså mycket data i alla färgkanalerna, så att råkonverteraren kan balansera rätt. Om man i stället hade använt ett gråkort, blev balansen mer osäker, dels för att gråkortet kanske inte är helt neutralt, men också för att bilden av gråkortet har mycket mindre data i de tre kanalerna.

När man vill balansera för jpeg, för att få bilderna direkt ur kameran, behöver man en vitreferens som är ganska stor. Det är olika för olika kameror. På en del kameror ska man fylla hela sökaren med vitreferensen, medan andra har ett mindre fält markerat i sökaren.

Små elektronblixtar. som kamerans inbyggda, eller Speedlight och liknande, har för det mesta inte alls särskilt ren vit färg och kan avvika ganska mycket, medan studioblixtar oftast håller omkring 5500 K. Det är bra att mäta upp blixtens färg med ett vitbalanskort och ställa in rätt Vitbalans om man spar jpeg, för då får man mycket bättre färger när man tar med blixt. Blixtarna som är inbyggda har ofta nära 7000 K färgtemperatur, så att bilderna blir blåaktiga med fula hudtoner.

Ellensandahl
0

Jag har en canon 600d

Inkanyezi
0

Canon har ett mycket bra system för att ställa in egen Vitbalans om man vill göra det med blixt, eftersom man gör det i två steg. Först tar man en bild av vitreferensen, och sedan använder man den bilden för att ställa in en egen Vitbalans. Regndansen är lite mer komplicerad än när man ställer direkt, som i de flesta andra kameror, men den direkta metoden fungerar inte med blixt, utan bara med fast ljus. Hos Canon ska man se till att vitreferensen täcker cirkeln mitt i sökaren när man vill ställa balansen i kameran. Om man däremot spar RAW och ställer balansen i råkonverteringen, räcker det med att kortet är så stort att det tar upp tillräcklig yta i bilden för att plocka med pipetten. Jag brukar sikta på minst 32x32 pixlar. En beskrivning av hur man ställer in egen Vitbalans på Canon finns i den här länken: http://foto.ifokus.se/discussions/4d71449cb9cb462244059b0c-vitbalans-canon-1000d#1