Annons:
Etikettövrigt
Läst 4302 ggr
palsternackan
2009-10-04 16:39

vitbalans (canon 1000d)

Hallå!

Jag har haft kameran sen förra vintern nu (canon eos 1000d) men förstår inte hur man ställer in egen Vitbalans. Jag har kollat i boken men hittar inget om hur man ställer in själv.När man trycker på wb på kameran så finns det ju ett alternativ med 'egen', men när jag trycker där så återgår den bara till fotoläget.

Hjälp?

Annons:
Inkanyezi
2009-10-04 16:57
#1

Kameran tillhör de som är lite klumpiga när man ska ställa in en egen Vitbalans.

Titta ordentligt i bruksanvisningen så ser du hur det går till.

  1. Man börjar med att ta en rätt exponerad bild på det vita objektet, gråkort eller kaffelock eller vad man har som vitreferens. Vitreferensen ska allra minst täcka mitten av sökarbilden, det inre runda fältet.

  2. Under menyfliken som ser ut som en kamera med två prickar väljer man Custom WB och trycker SET.

  3. Välj bilden där du tog ditt vita objekt och tryck SET.

  4. Det kommer upp en dialog, där du väljer OK.

  5. Inställningen är klar, och du kan lämna menyn med MENU.

  6. Den egna vitblansen sparas tills du ändrar den. Du kan använda den genom att välja symbolen som ser ut som två kilar med en boll emellan, och ända tills du ställer in en ny Vitbalans kommer den att ligga kvar.

  7. Det kan vara praktiskt att ha ett par referensbilder för olika Vitbalans liggande på kortet om man ofta behöver växla Vitbalans för vissa belysningar.

palsternackan
2009-10-08 21:55
#2

åh gud, tack så OTROLIGT mycket! wow.. tack!

Upp till toppen
Annons: