Objektiv för konsert fotografering?
Jag tänkte om någon här kan ge mig lite råd kring objektiv.
Det är så att jag har börjat intressera mig för att fotografera artister på turné, konserter och festivaler.
Kameran jag har är Canon 1000d och kitobjektivet, sedan har jag Canons macro 100mm f/2,8 IS (vilket används i stort sätt alltid).
Jag har funderat på att skaffa ett till objektiv, ett som jag kan ha nytta av nära jag ska fota just på festivaler och liknande. Jag har kollat runt mycket och tänkt vad jag vill ha för objektiv och funderat på både fast och zoom. (Vill inte lägga så mycket pengar)
Canon EF 50mm 1,4 USM
Canon EF-S 17-85mm 4-5,6 IS
Canon EF-S 18-135mm 3,5-5,6 IS
Tamron AF SP 28-75/ 2,8 XR Di
Det jag inte vet är vad jag kommer ha för plats framför scenen. Det 100mm Macro jag har blir det ju väldigt fina foton i färg och allt, och det är ett bra objektiv att ha om jag står en bit ifrån, men om jag nu har en plats närmare så blir det ju för nära med 100mm.
Därför skulle det vara bra med ett objektiv som tex 17-85mm så jag har bra brännvidd om jag står nära men samtidigt kan zooma in om jag kommer längre bort från motivet.
Samtidigt som 50mm/1,4 kanske är bra om jag står ganska nära och jag kan ha mitt 100mm att byta till om jag kommer ännu längre ifrån…
Har velat mellan vad för bländare som är bäst att ha också…
Som sagt, det blir långt när man ska förklara, men hoppas någon har några råd :)
Hmm, det är klurigt och veta vad man kommer ha användning av.. lite beror det ju med på vilken typ av bilder man vill ha.
Personligen gillar jag då man får se mer än bara frontfiguren, att man får se en del av scenen och alla bandmedlemmar (om det är ett band som spelar) och skulle satsa på ett bra vidvinkelobjektiv och ha framme vid scenen. Typ 10-20mm eller något därikring för och få med mycket.
Prova med ditt kitzoom och ta reda på vad det är för sorts bilder du vill kunna ta som du inte kan få med det 🙂
Sett till ljusstyrka är det bara 50 mm 1,4 och möjligen Tamron-linsen som är gångbara. 50 mm kan vara väl långt om det är något mindre scener, tex klubbspelningar där man kan hamna tight in på scenen. Hamnar man längre ifrån, tex vid större scener eller i konserthus mm kan det dock funka bra.
Jag använder i princip tre alternativ
85 mm 1,2
24-70 mm 2,8
35 mm 1,4
Tack så mycket för svaren!
Det är som sagt svårt att veta när man inte vet exakt var man kommer stå. Jag fortsätter kolla runt på olika objektiv och har era tips i huvudet.
Tänkte åka och fota på rixfm festivalen och hoppas jag hittar något användbart tills det.
#1 Mitt kitobjektiv fungerar ju, men jag tycker att den inte tar så bra foton som jag vill ha från festivalen, kanske för att jag är bortskämd med bildkvalitén på mitt 100mm…men ja som sagt jag fortsätter kolla runt :)
#3 jo, det fattar jag med.. tänkte mest på att du kan testa brännvidderna och se vad du vill investera i :)
det låter lite som att Du fotar från publikplats. I så fall är nog tex 70-200 /2,8 gångbart.
Håller med #5 Hydman. Jag fotograferade många konserer på 60-70 talet med Olympus OM1/Om2 och 50mm f1.2 och 135mm f3.5, Bl a Hendrix, Chicago, 10cc, Zappa, var då tvungen att använda GAF 500 film ofta "pressad" till 1500-2000.
Det är ganska enkelt; tänk dig en scen, överför det till en allmän plats, t ex ett torg, och se vilka avstånd det rör sig om. "Provskjut" gärna sent på sommarkvällen så får du ett "worst-case"-senario. Tänk på att t ex trummisar sitter långt bak, liksom att om du står på ena sidan och en keyboard eller basist står lika långt från centerfiguren (oftast sångaren) på andra sidan så har du måtten.
Idag är det mycket enklare med bra zoomar med rimliga f-värden och dessutom inga svårigheter att "pressa" upp ISO:t högt - med vanlig ljussättning på scen. Att fånga rörelse på scen med lite långsammare slutartider ger också ofta bra slutresultat.
Anpassa alltså dina övningar till en tänkt scen, så vet du vilken/vilka gluggar du skall ta med!
Bagtjsen
Tack så mycket för svar!
Idag var jag iväg och köpte ett Canon 40mm och jag har provfotat med det på lite allt möjligt och hittills gillar jag kvalitén på bilderna och brännvidden och hoppas det ska fungera bra och vara användbart även till festivalfoto.
Intressant att höra vad andra använt sig av.
Jag ska provfota i helgen nu :)
När jag fotar konserter använder jag mig av mitt 70-300 Här kan du se några bilder jag tagit med det objektivet: http://heycruelworld.portfoliobox.me/concert-photos86
† Min portfolio: http://ebphotography.portfoliobox.me/ †