Raketer
Vilken fin bild, jag kan tyvärr inget om foton.. Det måste vara svårt att få något som rör sig på bild, handlar nog en del om tajming:)
Ja det har du rätt i, är nog till mestadels om tajming. :) #1
En tråd med massa bra tips!: http://foto.ifokus.se/discussions/5181735f8e0e740408000f3b-fyrverkeri-fotografering Man kan kort sagt säga att använd stativ och manuellt läge och fokus.:) lycka till!
Hälsningar från mig, ponnyn och kaninerna :)
Tack det ska jag försöka med :) #3

Eftersom det genomsnittligt var ganska mörkt, så valde din kamera ändå en lång slutartid, trots att du hade ställt den på sportläget. Dessutom höjde den ISO kraftigt. Det är inte den rätta metoden att fånga fyrverkeri.
Det du vill ha är spåren av ljuset, som faktiskt är ganska starkt, mot en mörk himmel. Och för att himlen ska bli mörk med lång slutartid måste man ha mindre bländare och lägre ISO. Då kan man ha betydligt längre tid. Ofta tas fyrverkeriblider med flera sekunders exponeringstid, men man kan som riktmärke ha att det ska vara åtminstone en sekund, och kanske inte gärna längre än fem sekunder. Ju fler sekunder man tar, desto fler fyrverkeripjäser kan komma med på bilden om de fyras av i rask följd.
Och som sagt, man bör absolut ha stattiv för de här långa tiderna. Man kan också lägga kameran på marken eller på en stubbe eller annat stadigt underlag med en bönpåse under.
Det som kan vara svårt är att ställa skärpan. Man ställer den lämpligen på någonting som är lagom långt bort och slår sedan över fokuseringen till manuell, så att fokus stannar låst där man har satt skärpan. Det går förmodligen inte att fokusera på fyrverkerierna. Men man försöker få kameran inställd på ungefär så långt håll som de kommer att vara.
Så det är manuell inställning som gäller, och lägre ISO.
Mitt tips är : låg ISO, typ 100 för å slippa få så mycket brus i bilden,Sen köra med Fjärrutlösare/fjärrkontroll samt stativ och manuellt läge på kameran sen ställa slutartiden på BURB. Det läget hittar du normalt efter 30 sekunder slutartid, då är nästa steg BURB.
Sen Trycker du ner knappen när pjäsen är på väg upp och släpper precis efter den exploderat så kommer du rätt nära ett bra resultat. Sen är det bara att öva och öva tills det sitter perfekt.
Men finns säkert många sätt å fånga rakterer på.
Som folk säger, manuella inställningar, kameran på stativ och fjärrutlösare brukar/borde vara ett rätt säkert kort. Jag har själv bara provat att fotografera fyrverkerier/raketer en gång med min systemkamera och detta är ett av mina resultat!
f/11
ISO 100
Slutartid 13s
Ska testa det nästa gång :) #5 #6 Väldigt snygg bild! #7
Fotografi är ju att måla med ljus, och just vid fotografering av fyrverkeri är det värt att tänka på vad det innebär. Fyrverkerifoto handlar väldigt lite om timing, snarare gäller det att öppna slutaren i god tid före raketen smäller av, och låta den vara så länge öppen att man säkert hinner fånga smällen och hela ljusspelet av raketen, eller kanske rentav flera raketer på samma exponering som i det utmärkta exemplet i #7 ovan. Gissningsvis har hon haft slutaren öppen en ganska god stund, kanske en halvminut.
För att inte de väldigt ljusa fyrverkerierna ska bli utfrätt vita på bild, måste man både använda lågt iso - basiso är det som gäller, se till att ha autoiso avstängt - och mycket liten bländare, helst inte över f/11, gärna f/16. Slutartiden kan vara nästan hur lång som helst. Risken att man fräter ut nånting annat än raketerna med liten bländare och lågt iso är i praktiken helt obefintlig även med riktigt lång slutartid, om man inte får andra ljuskällor med på bild. Finns det inget ljus utom raketernas kan man välja slutartid helt fritt. Som sagt, det handlar om att måla med ljus, och i det här fallet att fånga raketernas ljus på kamerans bildsensor. Experimentera med de här inställningarna som utgångspunkt så lär du få koll på det här ganska snart. 🙂
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Riktigt bra förklarat #9 ,för att vara exakt så tryckte jag bara av och hade slutaren öppen 13 sekunder, mer behövdes inte. Inte just då, på nyår. Allt beror ju också på om man vet att det kommer vara mycket fyrverkerier osv, då kanske inte en halv minut behövs :)
@#7Caaassiiie
Snygg bild.
Bästa hälsningar,
Bertil