Bra kompaktkamera?
Jag ska sälja min systemkamera då den aldrig används, använder bara mobilen i stort sett! Men vill ha en riktig kamera för mobilen tar ju tyvärr inte lika bra bilder. Men en smidigare som är lätt att ta med = kompaktkamera. Däremot får den inte vara för dyr heller så någon prisvärd bra kompaktkamera men med maxpris på 2000 kr helst under?
jag har en Canon power shot SX150IS. Kostade 1995 kr. och har många systeminställningar. värd att kolla upp. Jag använder min mer än mobilkameran.. 🙂
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
#1 Ska kollas på :) Tack för tipset!
Den kostade bara 999 nu dock :P
ok. tja jag har nog haft min i 1 eller 2 år.. 12x zoom och 14.1 mpixel.. duger till mig 🙂
#4 Ja det låter onekligen som nåt som skulle funka för mig också! :)
Även kollat på denna http://www.netonnet.se/art/foto/kompaktkamera/langzoom/canon-powershotsx260red/170565.3270/
verkar suverän! snygg rosa färg oxå.. fast det är ju inte det viktiga.. min är tråkigt svart. Lite kul med fisköga-funktion, tycker jag..
#6 Ja, går främst på funktion men ett plus när de finns en snygg färg ;)
Den fick bra recensioner i test när den kom.
Som sagt så är den riktigt billig nu.
HÄR kan du läsa testet.
Personligen så gillar jag kameror där man kan ha vanliga AA-batterier som man kan i denna.
Alltid enkelt och bra att ha fulladdade sådana med sig.
Bästa hälsningar,
Bertil

Kan tipsa då om att IKEA har den senaste generationen laddbara NiMH AA-celler till ett väldigt bra pris, 49 kronor för fyra stycken. Det är den sorten som kan förvaras laddade länge utan att tappa för mycket. De säljs laddade, till skillnad från äldre typer som såldes oladdade.
ja, AA batterierna är ett stort + tycker jag med. har laddstation hemma med 5 st laddbara batterier, bara att lägga ner ett par extra i fickan när man ger sig ut på fototur…
för mig var det så självklart så jag glömde skriva till det… 😃
Kan fylla på #9 att IKEA har japanska celler i sina batterier så det är mkt bra kvalitet för pengarna. -ja de hade japanska celler förut iaf.
IKEAs batterier har vunnit tester mest batteri för peng mm.

IKEA gör ju sina grejer lite varstans, men de har alltid själva koll på vilken kvalité de får. Deras batterier är av god kvalité. Batterier som jag har köpt där tidigare har varit tillverkade i Tyskland och märkta Varta, och de här är tillverkade i Kina, vilket står ganska tydligt på dem.
Motsvarande batterier kostar ofta åtminstone dubbelt så mycket och i en del fall fyra gånger mer på andra ställen. Hittills har jag bara sett dem med lågt pris hos Clas Ohlson, Men de här från IKEA har halva priset mot Clas Ohlson. Kjell & Company har också den nya sorten och tar 99 kronor för fyra, medan GP ReCyko kostar 99 för två celler, Sanyo Eneloop kostar 219 för fyra och GP 99 för två. IKEA har det särklassigt lägsta priset, ungefär hälften av de billigaste från annat håll.
Okej IKEA kanske har flera leverantörer nu. Men oavsett vad så är det mkt prestanda för pengarna 🙂

En faktor som man kanske också ska räkna in när man ser till priset är att man faktiskt får med en laddare om man handlar hos Clas Ohlson. Den laddaren begränsar bara tiden, den har ingen elektronisk kontroll av laddningstillståndet hos cellerna man laddar. Man ska alltså ladda ur dem helt innan man kör en laddcykel i den laddaren.
Andra laddare med elektronisk kontroll är dyrare. IKEA har börjat sälja en, och de finns på annat håll också. Priserna varierar från en bit över hundralappen till flera hundra, beroende på hur många celler laddaren tar och vilka andra finesser den kan tänkas ha. En del sådana laddare är snabba, någon är rentav mycket snabb. En timme eller två räknas som snabbladdning, men det finns laddare som laddar på 15 minuter också. Jag har en sådan av märket Energizer.
Det bästa är en laddare med elektronisk kontroll, det brukar kallas deltavolt, eftersom de reagerar på en mycket karakteristisk ändring av spänningen när cellen är fulladdad. Sådana laddare känner av varje cell för sig.
@#14 Inkanyezi
Tackar för tipset om batterier på IKEA.
Min laddare, en POwerBase C513 köpte jag på Kjell&Co för en hel del år sedan och ser nu att den fortfarande finns i sortimentet.
(Skulle egentligen kanske behöva en bättre/snabbare men då får jag en laddare som är dyrare än kameran jag använder *skrattar*.)
Batterierna som jag har är köpte på Clas Ohlsson och heter Vanson 2000mAh. Hittar dem dock inte på Clas Ohlssons hemsida så de säljs kanske inte längre.
Tror att det är dags att byta ut batterierna så då blir det IKEA.
TACK för tipset.
Bästa hälsningar,
Bertil