(N) Katt
Jag tycker det blev riktigt bra med fokus på katten. Kanske att katten hade kunnat vara lite skarpare, men överlag tycker jag det är en mycket lyckad bild!
Håller med! Katten skulle kunna va lite mer i fokus! (men en jättefin bild ändå!)
Jag tycker att det ser mystiskt ut vilket gör det till en väldigt spännande bild som är värd att titta på, jag tycker att det är en jättefin bild!
Du tog den i kattens höjd vilket är bra! 🌺
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
Tycker också att det är en lyckad bild, även om katten kunde fått vara skarpare. Det höga ISO-t (4000) kan bidra lite till att man upplever en oskarp, det blir lite brus i bilden.
Men löven runt omkring utgör en perfekt inramning av katten som ser ut att vara på jaktstigen..🙂
Kompositionsmässigt tycker jag den här bilden är jättefin!
Du har superbra kontakt med katten, man käner sig verkligen iaktagen där katten ligger och kanske på språng. ;)
kvalitetsmässigt är den något mörk, för min smak. Du har ett rätt högt ISO, vilket ger bilden väldigt mycket brus. Var det jättemörkt när du tog bilden?
Jättebra jobbat! :D
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||

Nja, inte blir det mycket brus med den sensorn, men det enda som når upp till vitt i bilden är dropparna på stråna, och sedan är det tomt en lång bit. Man kan göra mer kontrast i bildbehandlingen, vilket ger mer skärpeintryck, och bilden har enligt min mening inget störande brus. Om den hade exponerats ett eller kanske rentav två steg mer, så hade den så klart blivit mindre brusig, men den där kameran har en otroligt bra sensor, så det funkar också när bilden är så svagt exponerad som här.
Men den ser en aning grådaskig ut, och den kan få mer snärt om man joxar lite med kurvan, men det kräver finkänslighet, för att inte göra för mycket. Regnvädret ger väldigt mjukt ljus, och då ska nog de gröna tonerna vara en aning dämpade. Hur mycket man ska öka kontrasten för att ge mer intryck av skärpa är en smaksak, och de måste göras med känsla för hur ljuset egentligen var, hur man vill visa det.
Och när det är knepigt som här, är det bäst att jobba från RAW.