Köpa ny kamera?
Hej allihopa! đ
Jag har lÀnge haft min kÀra systemkamera Canon EOS 350D. Men tyvÀrr sÄ börjar den bli dÄlig och gammal sÄ jag funderar pÄ att köpa ny systemkamera. Jag fotar mest i natur, hÀstsport, nÀrbilder & portrÀtt.
SĂ„ jag Ă€r helt vilse i kameradjungeln.. SĂ„ vad för kamera ska jag kolla pĂ„? Vilka hemsidor rekommenderar ni? Vill helst ha Canon.đ
Tacksam för svar!
de flesta elekronikkedjor har bra priser pÄ dagens instegsmodeller ifall det Àr en sÄdan du intresserar dig utav. Vilken av kedjorna du vÀljer Àr upp till dig, de brukar konkurera med varandra om bÀsta pris oftast sÄ hittar du bÀttre pris pÄ en annan kedja Àn din favoritkedja sÄ Àre bara sÀga det sÄ fÄr du troligen priset sÀnkt till samma.
// Paltfan
Vad Àr det du tycker Àr dÄligt med nuvarande kameran som du önskar en förbÀttring av?
Vad har du för objektiv? Kanske Àr sÄ att du ska satsa pÄ bÀttre objektiv i stÀllet?
Canon Eos 350D kom vÀl 2005 eller nÄgot liknande och det har ju hÀnt mycket sedan dess, sÄ jag förstÄr att du kÀnner för en ny kamera och visst Àr objektiven i mÄnga fall viktigare Àn sjÀlva kameran. Men, lite beroende pÄ vad du fotograferar osv sÄ tycker jag nog att det kan vara vÀrt med en uppgradering av kamerahuset ocksÄ.
Ăr du i stort nöjd med funktionerna i den kameran du har nu sĂ„ tror jag att Canon Eos 700D eller nĂ„gon av dess föregĂ„ngare (600D eller 650D) Ă€r det bĂ€sta valet. Jag har inte testat den sjĂ€lv, men det Ă€r den senaste modellen av 350:an (om man nu kan sĂ€ga sĂ„). Canon har likt mĂ„nga andra tillverkare lite olika klasser och man kan vĂ€l slarvigt sĂ€ga att de med fyra siffror (Canon Eos 1000D, Canon Eos 1100D osv) Ă€r de enklaste.
DÀrefter kommer serien med 3 siffror (likt din 350D, men efter den har det i samma serie slÀppts Canon Eos 400D, 450D, 500D, 550D, 600D, 650D och den sista har nyss slÀppts; 700D).
Vill man ha "lite mer" kamera Àr det serien med 2 siffror dÀr jag sjÀlv har Canon Eos 60D.
Canons "Flaggskepp" hittar man sÄledes i serien med 1 siffra, Canon Eos 1xD Àr vÀl det vassaste de har men i de lÀgre prisklasserna (men inte billigt) hittar man Canon Eos 7D mfl).
Det du skall fundera över Àr om du saknar nÄgra funktioner i den kameran du har idag. Om du gör det - kolla ifall nÄgon av de senare i samma serie (dvs 3 siffror) klarar de krav du vill ha/de funktioner du saknar - i sÄ fall behöver du kanske inte lÀgga mer pengar Àn runt 4.500 för ett nytt hus (objektiv antar jag att du har sedan innan sÄ det mÄste du inte köpa nytt).
Men kanske vill du ha möjlighet till snabbare seriebildtagning/möjlighet till fler bilder osv, dÄ kanske du mÄste uppgradera dig mellan kameraklasserna.
OvanstÄende Àr bara ledtrÄdar till vad du skall kolla pÄ - alla fotografer har sin stil och sina preferenser pÄ kameror.
mvh Martin
Bra sagt Martin .
Tummen upp !!!
Hade sjÀlv 350D sÄlde allt och byte till Nikon och Àr sÄ himla nöjd :D
LÀnken i #3 uppdaterad, den lÀnkade fel. Nu Àr den rÀtt.
#4 Tack!
mvh Martin
Tror ni att Canon EOS 7D skulle vara nÄgot..?
#7 Canon Eos 7D Àr en mycket bra kamera Àven om den har nÄgra Är pÄ nacken. Jag Ängrar idag att jag inte köpte den nÀr jag köpte kamera 2011, inte jÀttestora skillnader mot min 60D men lite bÀttre AF, ISO och snabbare seriebildtagning Àr nÄgra av grejorna (dubbla processorer ocksÄ har jag för mig, inte helt sÀker).
Det Àr en kamera som du sÀkert kommer vara nöjd med och som Àr nÄgot helt annat Àn den 350D du har idag.
Sen Àr frÄgan om du behöver byta upp dig ett sÄ stort steg. Det Àr en mycket större kamera ocksÄ.
mvh Martin
Fotograferade idag med en 7D, min kompis som har den kameran. SÄ jag fick testa lite. JÀtte fina bilder tog jag med den & det kÀndes sÄ lÀtt och enkelt att fotografera med den jÀmfört med 350D. KÀnns som jag inte kommer sÄ lÄngt med 350D jÀmfört med 7D som jag testade idag.
Jag fotograferade min kompis nÀr hon red hÀst idag, bilderna blev sÄ fina och skarpa! SÄ stor skillnad mellan 7D och 350D! Om jag anvÀnder 350D sÄ blir bilderna oskarpa & suddiga. SÄ jag funderar faktiskt nÄgot pÄ 7D.
Eller vet ni nÄgot annat förslag motsvarande 7D?
#8 AnvĂ€nde du likvĂ€rdiga objektiv? För de spelar ocksĂ„ stor roll för hur bilderna blir. 7D Ă€r i mĂ„nga avseenden en klart bĂ€ttre (och modernare) kamera Ă€n 350D. Liknande 7Dn inom CanonvĂ€rlden Ă€r vĂ€l antingen Canon Eos 60D som Ă€r steget under eller sĂ„ Ă€r det vĂ€l att gĂ„ upp ett steg till fullformatarna (nĂ„gon av Canon Eos 5D Mark-kamerorna, Mark III Ă€r den senaste). Ăven Canon Eos 6D som Ă€r en "bantad 5d Mark III eller en pĂ„kostad 60D" enligt Cyperphotos test, dvs mitt mellan 60D och 5D Mark III.
Nu vet jag inte vad du skall anvÀnda fotografierna till eller vad du har för budget att röra dig med men jag tror att du fÄr ut mer av att vÀlja 7D och lÀgga resten av pengarna pÄ optik (om du har pengar till en Mark III) Àn att köpa en Mark III och behÄlla kitoptiken som du har till 350D'n (har för mig du hade kitoptiken)?
Ett tips kan vara att pÄ Cyberphoto eller annan fotosajt jÀmföra kameror (nÀstan alla försÀljningssajter har den funktionen), sÄ kan man jÀmföra flera kameror bredvid varande gÀllande t.ex. sekvenstagning, ISO, fokussystem mm mm.
Sen fÄr man fundera pÄ vad man behöver (ofta vill man ha mer Àn man behöver) och dÀrefter vÀlja det man tror passar ens behov bÀst.
mvh Martin
#8 - HÄller med Martin, objektiven Àr nog sÄ viktiga. LikasÄ, om inte Ànnu viktigare för hur du upplever bilderna, Àr vilka bildprofilinstÀllningar du anvÀnder. Kanske du kör med standard och din kompis med vivid?
Sen en annan sak som jag inte tror sÄ mÄnga systemkameraÀgare tÀnker pÄ sÄ ofta. NÀr hade du sist din 350D pÄ sensorrengöring? Jag börjar mÀrka redan efter ett par tre mÄnader efter en rengöring att sensorn börjar bli dammig och full med fettflÀckar. Min kamera, en Nikon D700, har visserligen automatisk dammborttagning, men den funkar inte sÄ bra som de vill pÄstÄ i reklamen. Ingen automatisk sensorrengöring Àr sÄ effektiv att man inte behöver rengöra dem ordentligt emellanÄt. Skillnaden Àr ungefÀr som mellan att dammsuga lÀtt hemma jÀmfört med en storstÀdning.
Byter man objektiv ofta blir sensorn skitig snabbare Àn annars, och fotar man pÄ smÄ blÀndare och mot en jÀmnfÀrgad bakgrund syns skiten vÀldigt lÀtt pÄ bilderna. Jag vet dock inte hur mycket det pÄverkar fÀrger och kontraster efter nÄgra Är om man fotar mest pÄ större blÀndare, men det borde det rimligtvis göra i viss mÄn i alla fall. Kanske vÀrt att skicka den pÄ en rengöring?
Medarbetare pÄ foto, sÄng och matlust iFokus
#9 & #10
Ja jag anvÀnde till kompisens 7D samma objektiv som jag har till 350D:an & det var verkligen stor skillnad. Och det kÀnns inte sÄ roligt lÀngre med 350D. Den har sÄ dÄliga batterier, kan inte fota sÄ lÀnge tills batterierna tar slut. KÀnns ovÀrt att köpa nya batterier nÀr kameran Àr gammal :) SÄ jag tycker att jag lÀgger hellre pengarna pÄ en ny kamera.
Har ju fÄtt en del pengar i studentpresent sÄ jag funderar pÄ att köpa kamera med just dom pengarna. SÄ det Àr bara just kamerahuset jag vill köpa, har redan objektiv hemma som jag kan anvÀnda mig av.
Det Àr bara just kamerahuset som jag velar mellan.. Har lÀst pÄ om 7D & 60D. Men jag vet inte riktigt vilken jag vill köpa & vilket som passar mig bÀst.
Eftersom jag fotar rÀtt sÄ mycket pÄ fritiden. Mest fotografering sker i natur, hÀstsport, nÀrbilder & portrÀtt.
Tips pÄ hemsidor som man kan lÀsa vidare pÄ kameror & prisklass o sÄ? Undrar om att just dessa hemsidor Àr bra? http://www.japanphoto.se/ & http://www.scandinavianphoto.se/ & http://www.cyberphoto.se/ ?
Alla de sidorna Àr bra och dÀr fÄr man nog mer information om dem Àn pÄ t.ex. Mediamarkt, Elgiganten och vad nu alla elektronikkedjor heter. Men de sÀljer ocksÄ samma kameror, men man fÄr nog inte sÄ mycket info pÄ dem.
PÄ t.ex. Cyberphoto (och sÀkert de andra sidorna ocksÄ) kan du jÀmföra tvÄ kameror sida vid sida. DÀr kan du enkelt vÀlja t.ex. bÄde 60D och 7D och sedan gÄ igenom alla funktioner och se vad som skiljer.
7D Àr den "bÀttre" kameran av dem bÄda, helt klart. Dubbla processorer gör den snabbare, snabbare seriebildtagning, bÀttre AF-system mm.
Sen Àr frÄgan om du behöver en 7D eller nöjer dig med 60D och Àven andra faktorer, som t.ex. grepp osv spelar in; 7D Àr nÄgot större.
PÄ t.ex. Fotosidan.se kan du lÀsa recensioner om kamerorna frÄn folk som anvÀnt dem;
Recensioner om Canon Eos 60D pÄ Fotosidan.se
Recensioner om Canon Eos 7D pÄ Fotosidan.se
Vill man lÀsa pÄ engelska Àr Dpreview.com en utmÀrkt kÀlla;
De har Àven en, som jag tycker ganska bra (och förvisso grundlÀggande) köpguide till Digitala Systemkameror.
mvh Martin
Tack för all tips!
Vad skulle du rekommendera för kamera förutom 60D & 7D? :)
#13 Det finns mÄnga bra kameror. Jag har en 60D som jag Àr ganska nöjd med, hade jag valt idag hade jag valt en 7D istÀllet, det Àr nog det enda jag Ängrar med mitt köp. Men jag fotograferar mycket djur och fÄglar sÄ den dÀr lite snabbare AF:en samt lite snabbare seriebildstagning hade varit bra för mig.
Sen finns ju Canon Eos 1Dx, men den lirar i en annan liga och den fÄr jag nog fortsÀtta drömma om :)
Canon Eos 5D Mark III Àr ju ocksÄ en trevlig kamera sÄvitt jag kunnat lÀsa mig till, men den har jag inte sjÀlv testat.
mvh Martin
Okej :) 7D Ă€r ju lite mer dyrare Ă€n 60D. Hur lĂ€nge har du haft 60D? Ăr du nöjd med 60D?
Har du bilder som du har tagit med 60D? FÄr jag se nÄgra bilder? :) Vill gÀrna se lite bilder innan jag kan ta ett beslut.. :)
Köpte min 60D hösten 2011 nÀr min dotter föddes.
Hur fotona blir har ju lika mycket med vilket objektiv man anvÀnder att göra osv. Skall lÀgga upp lite foton hÀr senare, nu mÄste jag skynda till jobb.PÄminn mig om jag glömmer det :)
mvh Martin