Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 979 ggr
resuupeekkaa
0

problem med fokus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hejsan svejsan!

jag har fotat i 5 år med systemkamera, (likadan hela tiden)
förr hade jag aldrig något problem med att fixa fokusen när jag använde manuell fokus.
men efter jag köpt en ny kamera, (likadan som min förra) så hamnar den alltid på fel ställe eller så är det inte fokus alls.

vad kan de bero på? försämrad syn på mig eller är det något tokigt med kameran.
jag köpte den begagnad men den var pedantskött och fungerar annars hur bra som helst!

skickar med ett bild exempel

JazzBass
0

Fokuserar den rätt med autofokus? Om den gör det kan det hända att du behöver kalibrera sökaren, närmare bestämt flytta mattskivan uppåt eller neråt med hjälp av s.k. skimskivor. Det lönar sig också att byta mattskiva till en som är gjord för manuell fokusering. Jag har gjort både och på min Nikon D700 då jag hade samma problem att fokusen i sökaren inte stämde med fokusen mot sensorn samt autofokusen. Byte av mattskiva är enkelt om man hittar en mattskiva som är gjord för ens egna kameramodell. Skimningen är lite knepigare, man behöver göra ganska noggranna mätningar och luska fram en formel på nätet för att räkna ut hur mycket man måste flytta mattskivan. Är man inte tekniskt lagd och intresserad av lite DIY (do it yourself) är det säkert lättare att skicka in kameran på sökarkalibrering. Diopterinställningen vid sökaren verkar inte av min erfarenhet kunna lösa problemet.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JNN
0

Apropå byta mattskiva, så har jag en liten skada på min mattskiva längst ut på höger sida när jag tittar i sökaren. Ringde till Visual Service som är auktoriserad serviceverkstad för bl a Canon och kollade, men dom kunde inte ge någon prisuppgift för att byta mattskiva. Det jag fick veta var att felsökningsavgiften är 700 kr som dras av från slutsumman vid ev åtgärd.

Jag ville kolla detta därför att enligt Canons egna uppgifter skulle det inte kunna gå att byta på egen hand på vissa modeller, bl a min EOS 550D. Man är tydligen tvungen att skruva i sär kameran, medan det på vissa andra modeller är lätt att byta själv utan större ingrepp. Tycker själv att det verkar konstigt att konstruktionen skulle skilja sig åt så pass mycket på olika modeller.

Nu är skadan så pass liten så jag orkar för närvarande inte bry mig, då det inte blir något på själva bilden.

Så, tydligen är det inte så enkelt att byta eller justera mattskivan på alla kameror.

Inkanyezi
0

Jag tycker närmast att det är underligt om du har lyckats fokusera manuellt tidigare, eftersom det är nästan omöjligt på moderna kameror, åtminstone så som man gjorde det förr, helt visuellt i sökaren. Jag utgår att det hela tiden rör sig om samma kameramodell, Canon EOS 1000D, som din andra bild är tagen med, den på sonen med din mamma. Bilden här är en .png och sådana saknar Exif, så det syns inte några data om kamera eller inställningar.

Det finns ett sätt att komma runt problemet, och det är att inte bestämma visuellt när man har fått fokus rätt, utan att lita på kamerans AF-sensor och titta på den lilla lampan längst ut till höger i raden under sökarbilden, den som bekräftar att man har träffat rätt med skärpan. För att veta vad man gör, förutsätter jag att man har bara en fokuspunkt aktiv, den i mitten.

Om man inte får skärpa när man gör så, beror det troligen på att spegeln inte ligger i rätt läge. Den kan ha hamnat så av flera olika skäl, slitage eller stötskada eller rentav slarv i tillverkningen.

Ett annat sätt, och långsammare, men användbart när man tar motiv som är helt stilla, är att använda kamerans direktvisning på bildskärmen för att ställa skärpan. När man ställer in där, är det kamerans bildsensor man får bilden ifrån, och skärpan kan inte hamna fel om man har ställt skarpt där. Den metoden är inte praktisk när man ska ta bilder av folk, porträtt och så.

resuupeekkaa
0

Tack för hjälpen ska kolla och testa :)