Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 676 ggr
Tregly
0

Överexponerade bilder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Har skaffat ett nytt macroobjektiv till min canon eos 1000D. Problemet är att bilderna blir överexponerade i solljus. I skugga går det bra. Har varit inne på inställningarna och kollat men vågar inte pilla på något eftersom jag inte är säker på vad det är jag ändrar. Det är säkert lätt att åtgärda kan jag tänka mig. Någon som kan? Vore jättetacksam.

Här är ett exempel! En bild jag tog igår i solljus. Var även en del skuggiga partier i och med det höga gräset.

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

Inkanyezi
0

Det är helt enkelt väldigt hög kontrast i direkt solljus när man är ibland vegetationen och är pälsen vit kommer den nästan säkert att bli delvis urfrätt.

Man kan kompensera med minus, genom att dra ner kompensationen, men det är inte säkert att det behövs om du spar råfilen och behandlar bilden med omvandlaren som du fick med kameran. De mörka partierna blir ännu mörkare när man kompenserar ner, men det kan man påverka med kontrasten när man jobbar från råfilen.

Om du inte startar från råfil (.CR2), måste du in och pilla i kamerans inställningar för bildstil, skärpa och sånt och dra ner både mättnad och kontrast lite grann. Hur mycket är ganska svårt att avgöra, och om du tycker att inställningarna den har stämmer bra för andra bilder, kanske det till och med är enklare att börja använda råfilen.

Så om man ska göra det redan i kameran, minskar man mättnad och kontrast och kanske man drar ner kompensation till -1/3 eller -2/3. Mer är antagligen för mycket. Om man gör det från råfilen bör man först kolla om det blir urfrätt då också, och om det blir det där också drar man ner exponeringen med kompensation i kameran på samma sätt.

LFCFredda
0

I detta fall borde du kunna använda centrumvägd ljusmätning.

Det innebär att kameran inte mäter ljuset i hela bilden utan mestadels i centrum. Då hade den märkt att hunden blivit för ljus och justerat exponeringstiden. Det som hade hänt då är att hunden hade blivit bra exponerad och för och bakgrund hade blivit underexponerad eller mörkare. Men eftersom hunden är motivet kanske inte det gjort något?

Är du osäker på kamerans inställningar bör du kolla i instruktionsboken. Och glöm inte för allt i världen att ställa tillbaka ljusmätningen till det den stod på innan du bytte. Jag har sabbat en hel serie med bilder på grund av detta.