Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-nybörjare
Läst 1686 ggr
tlover
1

(N) Tebilder ute

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom jag inte kunde bättra på mina förra tebilder eftersom jag inte har ett stativ tog jag och gjorde så att jag inte behövde stativ helt enkelt.

Men jag är fortfarande inte alls bra än men dom här blev bättre

taget med Canon EOS 40D fortfarande

samma iste ur två olika vinklar

Tea flower blommande vitt te med riktig teblomma i och extra tillsatt pepparmynta

l'm back

tlover
3

en annan vinkel

l'm back

tlover
0

Det lilla jag ser är att båda bilderna känns "tung" till vänster

l'm back

tlover
0

Jag gissar jag är proffs redan 😉

l'm back

Inkanyezi
0

Jag gissar att det kanske går lite över huvudet på många av oss att kommentera dina bilder.

För min del vet jag ju inte hur du egentligen vill visa ditt te, eller hur man mer eller mindre traditionellt ser just sådana bilder. Däremot har jag ett avsevärt bagage av allmänt bildseende, efter över ett halvt sekel av att fotografera och bedöma bilder.

Jag tycker inte att någon av bilderna riktigt slår an som bild. Båda har kort skärpedjup med oskarp bakgrund, som ändå har viss textur. Bakgrunden hjälper inte i någon av dem till för att skapa formkänsla i själva bilden, och inte heller ljusets riktning eller någon skuggning ger känsla av form. Det är bara erfarenheten av motivets huvudelement, glaset, som gör att man vet att det har en viss form. Jag tror att man behöver leka lite med spegling och brytning i glaset och vinklar på ljuset, kanske också bakgrunden, för att ge känslan av glasets form i bilden.

Skärpedjupet täcker inte själva huvudmotivet, glaset med te. Om jag ville ha en lugn bakgrund, skulle jag försöka välja en som är tillräckligt lugn i sig, och försöka få skärpedjupet att täcka hela glaset. Jag skulle vara mer uppmärksam på jpeg-artefakter, som det verkar finnas i båda bilderna. Kanske de behöver exponeras lite mindre för att ge mer gradation i högdagrarna, medan ljusheten skulle kunna regleras vid råfilsomvandlingen för att få precis den färgton man vill ha på teet. Det kan funka lite bättre att visa bilden i mindre format, för att få lite högre bildkvalité i jpeg. En datorskärm kan ändå inte visa mer än ungefär 2 megapixel, så allt över 1600x1200 är för hög Upplösning, men man kan välja mindre ändå.

Själva motivet då? Jag störs av att det förefaller vara ett vinglas, sådant man serverar vitt vin i, där foten inte finns med i den första bilden. Mjukt formade teglas som jag har sett brukar oftast inte vara så stora, och de har ofta en yttre dekor, ibland skuren, som kan vara knepig att få bra på bild, och samtidigt kanske man inte ser det som är inuti så bra. Det finns också andra glas som ofta används till te, men som kanske är lättare att komponera in harmoniskt i en bild. Jag skulle hellre se ett glas som inte har fot, eller om man väljer ett med fot, att man placerar det i bilden så att foten finns med. Jag har svårt för ett "avhuggen" fot från ett vinglas.

Helt klart är det upplagt för mer experimenterande med allmän komposition, ljus och vinklar för att ge känslan av färg och form och bygga upp bilden så att den ser intressant ut och ögat dras till teet.

tlover
1

Jag menade ju inte att jag var ett proffs det var ett skämt, därför använde jag smilyn.

Anledningen till att det är ett vinglas och inte teglas är för att jag dricker iste ur vinglas (känns lyxigare) och jag har en tendens att vara klumpig så teglas har en tendens att gå sönder ganska snabbt.

Jag valde bilen utan fot för att jag tycker inte man dras till teet lika bra på bilderna där man tar med foten (jag vet inte hur man får bilder att stå här på forumet så jag kunde inte vända bilden heller)

Resten var ganska mkt grekiska för mig tyvärr (kan inte så mkt än) ska jag ha en skugga med i bilden eller har jag förstått fel?

en bild med hela foten med

l'm back

Inkanyezi
0

Skugga är inte fel, men det enda som kan kasta skugga här är ju bladen. Men en tydligt riktning på ljuset syns ändå i ett glas, och här är solen kanske väl kraftigt slöjad och står ganska högt.

Man kan få ljuset mer från sidan om man använder ett ljusinsläpp som ger mindre ljus uppifrån, som om man är under ett skärmtak eller en parasoll. Man kan också ta tidigt eller sent på dagen, då solen står mycket lägre, också när man har slöjad sol. Om solen står riktigt lågt, kanske man vill justera vitbalansen lite mot lägre färgtemperatur.

Jpeg-artefakter är kanske lite svårt att förstå, men det är hur ljusfläckar och övergångar mellan ljusa och mörkare ytor gestaltas i bilden. I den första bilden verkar det finnas ganska många sådana i den grå bakgrunden, och i bilden uppifrån syns de främst i glansdagrarna där ytspänningen får ytan att bukta sig.

Om man placerar sitt huvudmotiv lite åt sidan i bilden, kan det ge en mer dynamisk känsla. Om du tittar på de tre bilderna här, så har de alla glaset nästan precis i mitten, vilket ofta ses som "tråkig" komposition, centralkomposition. Den kan funka för många bilder, men ofta får man ett mer dynamiskt uttryck i bilden om man bygger upp den med en mindre symmetrisk komposition. Asymmetri kan skapas på olika sätt, och den behöver inte dra intresset åt skiftande håll, utan den kan användas för att förstärka motivets verkan på intresset hos betraktaren.

Sedan undrar jag lite över teblomman, jag ser den inte i bilderna, men jag ser myntan ganska väl. Det enda i själva bilden som kanske anger blomma kanske är färgen på teet. Jag tror att te är rätt svårt i bild, just med tanke på att man inte gärna har med tebladen i koppen eller glaset när man ska dricka, men blomma kanske kan vara ett undantag?

tlover
2

Alltså enligt gyllene snittet? jag känner mig främst inte duktig nog för att få det bra, hade jag haft teet vid sidan om så skulle det antingen kännas för övertungt där teet var eller så skulle jag försöka överkompensera det med nått annat som säkert skulle få teet att komma mer i bakgrunden då det på bild ofta bara är "färgat vatten" men jag får väl testa mig på lite mer åt gyllene snittet hållet nästan gång (att jag fegade ur gör nog att det blir ännu sämre att teet inte är exakt centrerat)

teblomman är i själva teet som teet bryggts av, det käntes onödigt av samma anledning du sa (man dricker ju sällan te med tebladen kvar i)

Jag hade den i ett annat glas för att kunna visa variation i artikeln däremot men den är mkt sämre enligt mig och jag har inte nog med självförtroende för att visa upp "dåliga" bilder här för kritik än.

Myntan var mest för att man skulle få mer att se på än färgat vatten.

l'm back

Inkanyezi
1

Jag tror inte att man ska binda sig till gyllene snittet, utan man tittar på bilden och känner efter om man tycker att det ser bra ut.

Jag lägger ett exempel här, som kanske skulle passa teblomman om man fyller den med någon slags innehåll.

Min bild är tagen på ganska nära håll, vilket gör bildvinkeln kanske lite för bred och gör att grejerna pekar isär lite på bilden. Kanske den också är för mycket uppifrån. Men bakgrunden är i det här fallet mycket lugn, helt utan detaljer, och ljuset faller in baktifrån, vilket ger urfrätta högdagrar i bland annat grepen på kannan. Det kan godtas om högdagrarna ändå inte har någon detaljering, men för att övergången mot högdagern ska bli utan för mycket trappsteg, jpeg-artefakter, väljer man en hög jpeg-kvalité.

Det skulle kanske vara bättre att ta från längre håll, men mer inzoomat, och kanske med en lite lägre placerad kamera och lite tätare mellan glaset och kannan, men jag tänker mig att blomman skulle kunna komma fram ganska fint inne i kannan, och att man kan sätta en kvist i glaset om man vill ha det så.

Nu tänker jag mest i termer av fotografi, och jag föreställer mig att du hade hällt upp ditt te för att faktiskt dricka det. Då ser dina bilder ganska mycket ut som bilderna som ofta tas med telefonen av maten man har framför sig, och det är ju lite annorlunda mot att försöka framställa rätten på sitt allra bästa sätt, och på ett sätt som gör iakttagaren mer intresserad, en bild som mera berättar historien.

tlover
2

Mina bilder var tagna för artikeln jag skrev om iste 😊

Tyvärr så har jag ingen kanna som passar så jag tog kort ur glas som jag dricker ur (annars hade ett högt smalt glas antagligen passat bättre men jag har inget sånt) och mina glastekannor tyckte jag inte passade eftersom det är kallt te jag hade inte varmt.

Sen kan jag ju (har ju du och jag bestämt sen tidigare 😉) inte ta kort inne så jag tog på ett ställe med lugnast bakgrund jämfört med att ta mot gräs och div. (det var därför jag föredrog bilderna i dom första inläggen jämfört med bilden i #5#5 känns mycket mer plottrig även om det är samma motiv)

Så det mesta var det bästa jag kunde komma med för tillfället 😊

Men med det jag hade kanske jag i bild #0 inte skulle ha haft den ståendes på brickan? då blir det ju bara träbakgrunden (ungefär som i #1 är det bara brickan som syns). Hur ag kan få mer "action" med det jag har vet jag däremot inte hur man skulle kunna göra… kanske skulle jag ha haft större sats iste så att jag kunde ha haft ett till glas snett bakom?

Skugg och actionmässigt är den här bättre kanske? även om den inte passar till iste. (Det är Purple pagoda på bilden, grönt te med jasmin om jag minns rätt)

l'm back

Inkanyezi
0

En idé som jag tänkte mig när jag såg blomman är att man kan ta upp blomman när teet har dragit färdigt och lägga den i en skål med kallt vatten, så att bladen flyter ut. En lagom djup skål, mest för det bildmässiga, och bägaren man dricker ur placerad som när man ska dricka, kanske tillsammans med kannan, en dukning som är tänkbar när man dricker sitt te, och där blomman har placerats som dekoration på bordet.

Jag tänker på skogstossans bilder av tårtor, där hon dukar med diverse föremål som har anknytning, kaffeburk, gafflar, tårtspade, kaffekvarn och annat. Jag länkade till en sida som ger alla från i år, så den kan ta en stund att ladda, men det är värt väntan. Om du bläddrar neråt ser du hur hon kombinerar olika element i sina bilder. Ibland är färgerna vilda och beskärningen stämmer inte med uppsatta regler, men det går aldrig över till kitsch, och formmässigt följer det en linje. Hon har ett personligt och tydligt formspråk.

Eftersom bordet ändå kommer med på såna här bilder, tror jag att det är bättre att placera föremålen nära den hitre kanten av bordet, för att få själva bordet som bakgrund till föremålen man dukar. Med val av kameravinkel, avståd och zoom kan man isolera det som man vill avbilda, så att ingen annan bakgrund kommer med.

tlover
0

Jag har ingen glasskål och ingen kanna som passar tyvärr, det finns ju mycket bättre saker man kan göra om man har rätt saker men jag har inte dom grejerna 😕 och ett bord kan jag ju inte ha eftersom jag inte har ett stativ så det måste vara ute.

Jag har 15 tekannor men ändå inte nog för att ta bilder 🤪

Men jag ska kolla in hemsidan, då kanske jag kan komma på hur jag ska komponera bilder sen, kanske sånt som jag har mer av än grejer som passar till iste

l'm back

Inkanyezi
0

Oj, jag tänkte mig att det kanske var ett trädgårdsbord, med det där vackert grånade träet, men det kanske är lite som i historien om norrlänningen som inte var intresserad av att köpa trädgårdsmöbler - om det blir soligt och varmt någon dag, då sätter jag mig en stund på sparken…

Pappa föddes i Åsele, min farmor var från Vilhelmina, så lite rötter har jag väl där uppe i norr. ;-)

Jag tror att du kommer att behöva ett stativ. Om man kan rigga på något annat sätt, kan man ha en bönkudde som stöd för kameran, men det är mindre flexibelt, så det kräver mycket mer fantasi för att få ihop det. Bönkudden kan man lätt sy själv och fylla med något lagom kornigt material. Det ska vara en lite sladdrig påse fylld med bönor, grov sand eller annat som ger stadga när man lägger kameran på och där man kan justera in vinkeln. Man kan använda den när man håller i kameran också, som stöd mot något fast, en dörrpost, stolsrygg, stolpe eller liknande.

tlover
0

#12 det är ute på bron (har du rötter härikring vet du ju vad bron är) där sitter vi för en kopp te eller liknande på fina dagar men det är inte så jättefint om man zoomar ut tyvärr.

Stativ ska införskaffas när vi har råd men det är massa annat som går före ett stativ

l'm back

Inkanyezi
0

Jo, vid min systers stuga brukar vi också sitta på bron ibland när det är soligt. Jordgubbarna smakar allra bäst där, med bina surrande omkring. Kupan står alldeles intill, och kaprifolen nere vid grinden doftar underbart om kvällen.