Bra fotoskrivare
Nu är det såhär att jag letar efter en bra fotoskrivare, vet inte så mycket om vad det är man ska kika på och vad som är bra eller dåligt.
Ni får gärna ge tips om olika fotoskrivare, vilka som är bra eller dåliga =)
Jag har en Epson Stylus Photo R1900 A3+ skrivare. Den är riktigt bra speciellt för blanka/halvblanka färgutskrifter, och den använder sig av pigmentbläck som har väldigt lång livslängd. Problemet är att den är lite väl stor, så om man inte har riktigt gott om skrivbordsutrymme är den svår att placera. Men det finns ju mindre varianter som ger lika bra utskrifter och är billigare.
Det viktigaste tror jag ändå är att man har skärmen rätt inställd och kalibrerad, och jobbar i rätt belysning. Annars är det nästan omöjligt att få till utskrifterna så de matchar skärmen. Själv jobbade jag i början på alltför ljus skärm och med en för kall färgkalibrering för det omgivande ljuset i rummet och färgen på väggarna. Det resulterade i utskrifter som blev alltför mörka och med för varma färger, men det har jag nu justerat så det blir bättre. Sen gäller det också att använda rätt profiler för den skrivar- och papperkombination man använder. Själv använder jag ilfords papper och har laddat ner profiler från deras hemsida. Bättre skulle vara att ha en lite bättre kalibrator som klarar mer än min nuvarande, en Spyder 3 Pro, som bara klarar skärmkalibrering. Colormunki (eller vad märket nu hette) har kalibratorer som också fungerar för skrivarkalibrering. Har funderat på att skaffa en sån istället, men har inte ännu gjort slag i saken.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus