Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 837 ggr
gottne
0

Mörkare bilder önskas

Jag fotar med Nikon D 7000. Jag tycker att bilderna blir onödigt bleka om jag fotar med inställningen auto. Går den saken att reglera på något sätt? Det är ju praktiskt med auto, men jag tycker bilderna blir mustigare i färgerna på manuella inställningar.

felixhaljeskog
0

Auto gör ju så bilden ska bli så perfekt som möjligt, i kamerans synvinkel.
Kör du manuellt så ändrar du ju själv hur ljusa och mörka bilderna ska vara.

[Amadina]
0

Annars finns ju alltid alternativet att i efterhand redigera sådana saker, om du exempelvis lägger in RAW-filerna i typ Lightroom eller liknande. Men det är kanske trevligare att få bilderna mindre bleka direkt i kameran, så klart. Tyvärr är jag dåligt insatt i hur Nikon fungerar. :)

JazzBass
0

Skulle vara bra om du också demonstrerade problemet med nåt exempel, men då jag hade D90 tyckte jag också att den ofta exponerade onödigt ljust. I den gick det att ändra på den allmänna ljusheten i bilderna så den alltid exponerade t.ex. ett tredjedels steg svagare. Tror jag inte har det i min D700, men D90 är en nyare modell och jag tror det går att göra samma justering också i D7000 som ju är efterföljaren till D90. Sök i manualen på finjustering av optimal exponering. Går att ställa olika värden för matris-, spot-, och centrumvägd mätning.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

gottne
0

Tack för tipsen som jag ska experimentera med. Jag återkommer i frågan.

gottne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag experimenterat. Rådet som JazzBazz gav var precis vad jag efterlyste. Genom finjustering av optimal exponering som jag ställde på max, altså minus 1, fick jag mörkare och mustigare bilder, motsvaran-de åtminstone 1 bländarsteg. Nu slipper jag hålla på med att mörka ner alla bilder i Photoshop. Tack JazzBazz.

Bifogar bild helt oredigerad.

JazzBass
1

Bra att du hittade funktionen! Surfan nu visserligen på en iphone, men det ser ut som att du kanske tog i lite för kraftigt. Jag skulle inte dra ner den så mycket utan kanske max 1/2 steg, och istället exponeringskompensera extra då det behövs. Testa fota många olika typer av motiv (natur, porträtt, med blixt oh utan) i varierande ljushetsgrad, på auto/halvauto och med olika mängd exponeringskompensation, och granska resultatet kritiskt. Då ser du om det är rätt att sänka inställningen konstant som du nu gjort eller om du bara inte ännu lärt dig använda exponeringskompensationen rätt. Tillägg: Olika motiv kräver olika exponering, så om bakgrunden t.ex. är väldigt mörk måste man kompensera mot minus, annars tror kameran den ska vara medelljus och exponerar därefter.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

gottne
1

Jag delar nog din åsikt och fortsätter att experimentera. Huvudsaken är att man lär sej vad som kan göras, och vilka möjligheter som finns.

Janne64
0

Ett av problemen om du upplever bilderna för ljusa kan vara om din datorskärm visar det ljust. Det bästa vore förstås att kalibrera skärmen men det kräver ofta dyr utrustning.