Foto iFokus

Foto

Etikettwebbplatser
Läst 734 ggr
Achatina
0

Utformning av fotohemsida

Jag går i funderingar om att skapa en fotohemsida. Men jag har ingen aning om hur jag ska utforma den på bästa möjliga sätt. Att det kommer bli en iframe sida är redan bestämt, men det krångliga är att hitta något lämpligt system för bilderna. Om det ska vara en slideshow med klickningsbara bilder på ett eller annat sätt. Eller om det ska vara en hel sida med små thumbnails som är klickbara och öppnas upp stort ett och ett. Eller hur man ska göra, sen att göra det förhand kan ta onödigt mycket tid (iofs har jag väldigt mkt tid över men ändå).. Fast det kanske finns några hjälpprogram eller liknande?! Hur löser ni andra de "problemen"?

Yeahsussu
0

Jag använder själv JAlbum som bildgalleri och tycker det funkar utmärkt! Finns en hel del olika stilar att välja mellan, så du kan kolla in det!

http://susannahansten.webb.se

Achatina
0

Lite häftigt med både slideshow och flash ^^
Har haft funderingar på att använda det men hur fungerar det rent praktiskt. Typ kan man lägga in stora bilder i det så skalas det ner automatiskt? Och får man en kod att lägga in i koden på sin sida eller är det något annat avancerat krångel som ska till?

Yeahsussu
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Du laddar först ner själva programmet JAlbum som är gratis. Det finns även på svenska. Du skapar helt enkelt olika mappar (t.ex. Natur, Djur, Blommor etc) som finns under en s.k. huvudmapp (t.ex. Mitt Galleri) som du skapar. I JAlbum kan du lätt växla mellan olika album och sätta in och ta bort bilder. Bifogar en bild hur det kan se ut.

Bilderna skalas ner automatiskt och blir mellan 30-50kb "stor", vilket ju gör att de laddas snabbt på hemsidan! :) När du sen vill lägga upp albumet på hemsidan så kopierar du bara index-filen och klistrar in den. Såhär ser koden ut på min sida: