IPS Panel
Hejsan!
Jag har precis uppgraderat mig med en IPS panel till min bildbehandling. Frågan är nu i vilket bildläge jag ska redigera i? Vet så klart att jag inte ska redigera i spel läget eller i movie läget. Men ska jag ha standard läger, Secenery läget eller RGB läget? Förklara gärna varför om du/ni kan.
Panelen är en Asus MX279H om det underlättar något.
Mvh Amel
Kör skärmen i standardläge (default) och se till att kalibrera den också. En fin skärm är värd en kalibrator så om du inte har nån ännu så skaffa en sån direkt. Lycka till med köpet!
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Enligt säljaren så ska skärmen vara fabrikskalibrerad?

Skärmar är alltid "fabrikskalibrerade", men för att du ska få rätt färger ska du kalibrera den i ditt system. Det hänger inte bara på skärmen, utan också på grafikkortet.
Och så ändrar sig kalibreringen med tiden, så att man behöver göra om den lite då och då. Det kan vara lagom att kolla några gånger om året.
ok där ser man. Grafikkortet jag har är mycket kraftigt och jag kan även kalibrera digitalt. Det får jag göra. Ska titta lite på kalibrerings maskin grejjer också och skaffa en sådan med.
Ni ska ha ett stort tack för hjälpen.
Sen har väl kalibrering med omgivande ljus/miljö att göra oxå?

#5 Sant, men man brukar se det tvärtom; man anpassar omgivningens ljus för arbetet på bildskärmen. Man bör ha belysning av dagsljuskaraktär på arbetsplatsen när man jobbar med bilder. Hur viktigt det är råder olika uppfattningar om, och det finns väldigt rigida föreställningar om hurdant ljus man "måste" ha.
Indirekt ljus på högst 300 lux och färgtemperatur 6500 K rekommenderas ofta. Jag tycker att 5400 K är bättre, men sånt tvistar man alltså om.
Vad man däremot inte tvistar om är att bakgrunden, det man ser vid sidan om skärmen, helst ska vara neutral och inte ljusare än bildskärmen. Man kan också behöva skärma av så att ljuset inte träffar bildskärmen, till exempel med "mösskärm", för att man ska se de mörkaste tonerna bra. Det finns fotografer som föredrar att ha helt mörkt kring själva skärmen.
Bakgrunden är faktiskt ganska viktig tycker jag. mer viktig än vad man kanske inte tänker på alla ggr.
Tex så har vi belysning bakom tv i vardagsrummet. ögonen tycker det är behagligt och man orkar följa bilden på ett helt annat sätt.