Foto iFokus

Foto

Etikett: övrigt
Läst 1635 ggr
MoaL
0

Ett företag använder min bild utan lov

Hej!
Jag har nyligen upptäckt att Sveriges största butik inom sin genre använder en av mina bilder i sin webshop för att visa upp vad de har till salu (på ett ungefär, de visar ju inte upp vad DE har till salu utan en av MINA bilder).

Jag kanske är småsint, men det stör mig att de säljer varor med hjälp av min bild, utan att ens ha haft hyfset att be mig om lov att använda den. Antagligen är majoriteten av de andra bilderna inte heller deras. 

Finns det något som säger att det är tillåtet för dem att använda andras bilder utan att be om lov? Mina bilder är postade på några olika forum, som exempelvis just iFokus. Innebär det på något sätt att det är fritt fram för företag eller dylikt att använda dem?

Tack på förhand.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

hydman
1

Nej och nej.

MonisN
1

Skicka en faktura till företaget.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

MoaL
0

Tack för era svar. :)

Hur går jag då tillväga?

Mvh,
Moa

Po A
1

Ta en titt här.

papa-bear
1

ja, och uteblir betalningen kan du begära dem i konkurs, eller kanske inte, men åtminstone skicka till inkasso, och då får de ju anmärkningar hos upplysningscentralen eller motsvarande för företag, vilket inte är så kul, varken som privatperson eller företag, om man är ett seriöst företag, vill säga.

MoaL
0

Tack för era svar. :) Tyvärr vet jag inte riktigt hur jag ska tolka sidan eller vad bilden alls kan vara värd. Jag är ingen fotograf i någon annan bemärkelse än att jag tar kort på mina djur med min skräpiga gamla digitalkamera för skojs skull och för att kunna visa upp dem för andra medlemmar på olika forum. ^^

Jag är alltså inte alls insatt i bildkostnader eller dylikt, och definitivt inte i hur man skickar en faktura till någon.

Om någon skulle kunna vara så vänlig att mer ingående beskriva hur jag borde gå tillväga så vore det guld värt. :)

Tack på förhand.

Mvh,
Moa

Inkanyezi
6
  1. Nej, du är inte småsint. Rätt ska vara rätt, och ett företag ska inte åka snålskjuts, utan de ska både fråga om lov och betala för sig.

2. När de har tagit bilden utan lov innebär det att man dubblar beloppet som faktureras. Om du sätter ett visst pris på din bild, ska det alltså dubblas på fakturan.

3. Om de dessutom har ändrat bilden på något sätt, kan man fakturera det också med ett tillägg. Det är lite flummigt hur såna tillägg brukar göras, men en riktlinje kan vara att ta ungefär lika mycket som bildarvodet. Höga belopp faktureras ibland när en bild har ändrats, i stynnerhet om ändringen innebär att information om upphovsmannen har tagits bort.

4. Att utelämna upphovsmannens namn debiteras inte när det gäller reklam, eftersom det inte ingår i "god sed" i sådana sammanhang att ange vem som har tagit bilden. Vid nyhetsbilder (tidningar eller teve) debiterar man om namnet inte finns med, med motsvarande bildarvodet.

Priserna som du kan ta ur SFF-listan är de här:

w e b b pl ats e r

1 mån    6 mån      1 år   

kommersiellt        2 000     2 500       3 000   

Men prissättningen är fri, och du kan sätta ett annat belopp. När sådana här saker har gått till domstol har såna här prislistor ofta varit vägledande, så om man undviker rena fantasipriser kan man gott fakturera efter den här listan.

Jag skulle om det var jag som utsattes för det fakturera det lägsta beloppet i listan, 2000 kronor för bilden, och 2000 kronor för att den tagits utan lov. Om den har ändrats ytterligare 2000 kronor, men om ändringen innebär att upphovsmärkning togs bort, dubbelt så mycket alltså 4000. På det beloppet lägger man också 25% mervärdesskatt, som man själv ska betala in till skatteverket.

Om de vill fortsätta använda bilden kan man använda prislistan som ledning  och komma överens om ett rimligt pris, men de ska betala också om man begär att bilden tas bort från webbplatsen. Fortsatt olovlig användning blir så klart dyrare.

Dokumentera intrånget med hjälp av skärmdump, kopia på webbplatsen där bilden ligger och se till att du har minst ett vittne som helst inte ska vara i din familj, som kan intyga att bilden fanns på den webblatsen.

Om du har svårt att få företaget att samarbeta, så hör av dig igen. Det går alltid att lösa såna här saker. Och jo, du är fotograf i det här fallet, spelar ingen roll om du har det till yrke eller inte.

skuttis88
1

De får inte använda bilden om de inte har tillstånd av dig som äger bilden eller om du har satt Creative Commons Licens på den. Det vill säga att alla får använda bilden fritt utan att fråga dig. Du kan också ha något som kallas Dela-Lika Licens. Det betyder att man får använda verk, så länge man berättar var de kommer ifrån.

Lycka till!

MVH Celina