Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 419 ggr
JeEss
0

Tips & Råd vid førstagångskøp

Hej alla och tack før ett toppenforum. Har dom senaste dagarna læst artiklar, diskussionsinlægg och såklart kollat på massor av fina bilder. Det børjar sakta men sækert klarna før mig om saker som iso, brænnvidd, Vitbalans och annat nyttigt. Tack før det!

Har bestæmt mig før att køpa mig min førsta systemkamera och æven fast jag många gånger læst hær på forumet att det ær hugget som stucket mellan kameror och att den personliga preferensen ær det som spelar roll hoppas jag ændå på lite tips/råd då jag anser att det ær en någorlunda stor investering.

Varfør jag vill køpa en systemkamera ær før att jag ær inne i period i livet dær jag resor hyffsat mycket just nu. Tyværr så har jag uppdagat att jag igentligen inte har några kort som jag kan visa før familj/vænner eller før mitt eget korta minnes skull pg.a att de bilder jag har ær halvsuddiga bilder som ær så utzoomade att det ær svårt att igentligen se vad som fotats. Sen ær jag i en ålder dær brøllop, 30-års fester, dop och kræftskivor avløser varandra och æven det skulle vara roligt att få med sig minnen ifrån.

Så vad ska kameran anvændas till? Ja i førsta hand ær det utsiktbilder, jag har en førkærlek att knalla upp på bergstoppar eller kyrktorn eller annat sånt och se vackra utsikter (Viktoriafallen och Rio inplanerat till høsten woohoo), solnedgånger och fin arkitektur. Gællande såna bilder så ser jag mig sjælv kunna ta god tid att pilla med manuella instællningar før att få till mina bilder, oavsett om det tar mig ett par timmar. Teknikintresset finns dær.

Å andra sidan vill jag ha en kamera dær autofuktionerna ær så pass bra att jag mer eller mindre kan "skjuta från høften" i bra eller dåligt ljus på festen eller grillkvællen och få med mig några hyffsade bilder nær jag dagen efter kollar igenom bilderna som togs kvællen innan.

Och såhær har jag tænkt sjælv gællande køp. Jag har tænkt mig cirka 6000:- i runda slængar, gærna mindre,  men då ska också ett teleobjektiv ingå.

Min primæra tanke ær:

Canon EOS 600D + EF-S 18-55 IS II

Men jag har också sneglat på Nikon D3200 + 18-55 VR før en lite mindre peng och Nikon D5200 + 18-55 VR før en lite større peng.

Jag har också primært tænkt mig Canon EF-S 55-250MM IS II som teleobjektiv, till Nikon har jag inte riktigt hittat nån med bildstabilisering som passar min budget.

Jag gillar Canons menyer, vridbara skærm och vitbalanssystem och den passar mitt pristænk bæst. Fast Nikon kænns bæst i handen.

Lite kluven och skulle uppskatta alla råd ni vill ge.

Jag ær før øvrigt inte sæker på om jag behøver extern blixt och om jag i det hela taget behøver ett teleobjektiv men dæri kommer er expertis fram.

Tack på førhand før svar och ursækta før ett långt inlægg och dessa førfærliga tecken som våra grannar i væst har på sina tangentbord.

Mvh

J