Nya fotoutmaningen. Nr 7.
Välkomna till nya fotoutmaningen nr 7.
Regler: Varje deltagare får lägga in en eller 2 bilder eller bildcollage som överensstämmer med temat.
Bilden eller bilderna ska vara en jpeg-bild eller jpeg-bilder, bara redigerade utefter kamerans inställningar.
Alla typer av digitalkameror får användas, även mobilkameror.
Antal deltagare är obegränsat, och man får använda upp till ett år gamla bilder.
Det är tillåtet att beskära bilden/bilderna t,ex i photoshop eller något annat program.
Bilderna poängsätts genom att klicka på bra inlägg-ikonen. Alla får ge poäng, även de som inte är med i tävlingen.
Nya fotoutmaningen nr 7 börjar i dag fredag den 10 maj och pågår sedan i 9 dagar.
Den som har den bilden som fått mest röster på söndag den 19 maj, preliminärt kl 18,00 vinner tävlingen.
Lägg gärna till information om var när och hur bilden är tagen, samt vilken kamera som har använts m,m.
Det har kommit in några förslag på teman, bl,a kvällssol och natur, tar mej friheten att välja ett av de förslagen själv.
Temat den här omgången är Natur.
Valde natur, för i natur kan även kvällssol vara med och mycket annat, så det blir enklare att hitta motiv då.
Nikon D7000, ute i skogen
Titta gärna in på:
Felix Häljeskogs foton - Dayviews
Felix Häljeskog - 500px
Nikon D7000, också ute i skogen :)
EDIT: Bilden följer ej tävlingreglerna, se inlägg #34, och faller således utanför röstningen. /JazzBass
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
Undrar lite varför vi har 2 utmaningar ? Bara så 🤔
Inte att jag stör mig på ☝️ då är chansen större 😃
Får väl skriva en första gång här på foto iFokus och bidra med en bild från det otroligt vackra Gotland på min (självklart) otroligt vackra syster. 😉
Jag tycker att alla ska lägga in stora bilder, för lägger man in en miniatyrbild som man måste klicka på för att den ska bli stor kan det nog vara risk att man sätter poäng mer på kommentaren än på bilden.
😞
antar den gällde mig.
ska försöker ändra det.
😕
går inte att hantera den så långt efter inläggningen
, sorry
😢
#13 Håller med. :)
#14 Fast om man klickar upp din bild ser man att den är värd många "bra inlägg"!! :)
#14 Det är egentliigen mitt fel för det står ju inte i reglerna.
😮
Nu är den stort
Tack 😞
Underbara bilder.
**MVH Cerrolyn
Vi kanske skulle kunna ha en individuell röstning också? Om vi avslutar bra inläggsröstningen på lördag, så skulle var och en som vill kunna rösta indivduellt och fördela 10 poäng på den eller de bilderna man tycker är bäst fram till söndag kväll.
Eller tycker ni vi ska låta röstningen vara som den är nu?
#21 tycker det är ett bra förslag! Roligare med röstning än att bara trycka på bra inlägg. Tycker det är tråkigt när man kan rösta på var enda bild, och även sig själv.
Ett annat kan vara att ge lägre poäng, kanske 2 poäng? med tanke på hur många det är som röstar så lär det bli väldigt höga poäng om man ska sätta 10 poäng.
För om man tänker på den som leder just nu så skulle de bli 820 poäng till den 🤪 känns lite väl mycket hehe 😃
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
Då tycker jag att man ska ge 10 poäng totalt, men att man inte får ge mer än högst 3 poäng på en bild.
Och då kan var och en som vill rösta på det sättet skriva den poängsättningen (på de bilderna man tycker är bäst) i ett eget inlägg fr,o,m lördagen den 18 maj kl 16.01 till söndagen den 19 maj kl 18.00.
Vilket då innebär att man inte kan lägga in tävlingsbilder längre än till på lördag den 18 maj kl 16.00.
Eller om man ha samma poäng system som i melodifestivalen, men det blir mycke räknande då.
**MVH Cerrolyn
För det första skulle jag börja att sätter ett startdatum.
där alla samtidig eller på samma dag ladda upp sina kort.
Känns lite orättvis om nån ladda upp sitt 2-3 dagar innan avslutningen,
då är det ju ganska klart att den knappast får många rösta.
Så sätter man ett datum och efter det får man börja rösta och inga fler kort tycker jag är det mest rättvis.
/ Sotarn
#25 håller helt med!
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
Bättre sent än aldrig.
Denna bild tog jag i norra Norge nu i söndags kväll, fototillfället fann sig av ren slump under en avstickare från färdvägen av helt annan anledning.
Fotat med Nikon D5100 och ett fast Nikon 35mm påskruvat.
Hade en örn cirkulerandes en bit bort också men den hade inte gått få fast med 35mm tyvärr =)
EDIT: Bilden följer ej tävlingreglerna, se inlägg #33, och faller således utanför röstningen. /JazzBass
// Paltfan
#24, 25
Enligt mitt förslag i #23 så ska alla bilderna vara inne på lördag kl 16.00, sen får alla som vill rösta på de bilderna som kommit in, och fördela 10 poäng på dem bilderna man tycker är bäst, men man får högst ge 3 poäng per bild, till på söndag kväll preliminärt kl 18,00. Och den som har mest poäng då vinner den tävlingen.
Och tävlingen där vi ger bilderna poäng med att klicka på bra inläggs-ikonen kan avslutas på lördag kl 16.00.
Jag tycker vi börjar så och ser hur det går.
Och bilderna får ju bara vara redigerade utefter kamerans inställningar.
Om den här tävlingen håller på minst 1 år tycker jag alla vinnarbilderna från det gångna året ska vara med i en speciell tävling där vi röstar på årets bästa bild.
#28 - För att lite förenkla tror jag det i den här nya utmaningen kunde funka tillräckligt bra om alla deltagare ger guld-, silver- och bronsmedaljer till bilderna (alltså 3p, 2p och 1p) till de tre bilderna man tycker är bäst. Eller vad tror du?
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
"Bilden eller bilderna ska vara en jpeg-bild eller jpeg-bilder, bara redigerade utefter kamerans inställningar."
Vad exakt menas med detta? Är det tillåtet att manipulera rawbilden genom t.ex en raw-editor och ändra ljusbalans, färgbalans skärpa, exponering osv?
Eller vad exakt är tillåtet och inte tillåtet?
// Paltfan
#30 - Såvitt jag förstått diskussionerna som föranledde de nya utmaningarna rätt är det det här som avses: Bilden ska vara en jpeg skapad av kameran. Den får beskäras i efterhand men inget mer. Med "kamerans inställningar" avses såvitt jag förstått allt rätt bl.a. Vitbalans och bildprofil, där man ställer in kontrast, skärpa, färgton med mera t.ex. genom att välja nån av profilerna neutral, vivid, landscape, standard, portrait, monochrome osv.
Grejen är alltså att bilden ska vara klar direkt när man knäpper av, bortsett från en eventuell beskärning efteråt.
#29 Ja, vi kan prova med den poängsättningen att man ger 3 poäng till den bilden man tycker är bäst, 2 poäng till den man tycker är nästbäst och 1 poäng till den man tycker är tredje bäst, så man fördelar 6 poäng på det sättet.
#30 Det menas att man får ta bilden med kameran och redigera den bara utefter kamerans inställningar inställt på jpeg (ej raw) och ändra t,ex på skärpa, kontrast, färgmättnad och färgton i kameran, och överföra bilden till datorn. Och när den är överförd till datorn får man inte gå in i något redigeringsprogram som t,ex Lightroom eller photoshop och redigera den där, med undantag av att man får beskära den.
Hehe då är jag nog också diskad!
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
#33 - Rätt uppfattat. Denna utmaning kom till som motvikt till den som jag håller i trådarna för. Personligen anser jag att manuell redigering är en naturlig del av bildskapandet, men jag förstår att vissa föredrar att få bilderna färdiga direkt i kameran vid fotoögonblicket, och att alla är inte heller så bra på redigering.
Då avslutas första delen av nya fotutmaningen nr 7 (där man ger bilderna poäng genom att klicka på bra inläggsikonerna) i morgon mellan 16.00-16.30. Och den som har fått mest röster då vinner den här första delen av tävlingen.
Den andra delen av nya fotoutmaningen nr 7 börjar i morgon den 18 maj kl 16.35 och avslutas på söndag den 19 maj kl 18.00.
Man får då ge 3 poäng till den bilden man tycker är bäst, 2 poäng till den man tycker är nästbäst och 1 poäng till den man tycker är tredje bäst.
Alla får skriva och rösta på detta sättet, även de som inte är med i tävlingen.
Lägg gärna in fler bilder nu till i morgon.
Ska det fortsätter här i samma tråd ???
kan bli lite förvirrande tror jag 🤔
#37 Ja jag tycker även den här röstningen ska vara i den här tråden i och med att att det är samma fotoutmaning och samma bilder.
OK .
Tänkte bara för att du skrev
"Lägg gärna in fler bilder nu till i morgon"
men då missförstod jag bara.
#39 Ja, man får gärna lägga in fler bilder fram till kl 16.00 i dag. Alla bilderna som kommer in till dess får vara med i den andra delen av nya fotoutmaningens röstning (som börjar i dag kl 16.35 och avslutas i morgon kl 18.00), där man får ge poäng till de 3 bästa bilderna, (se inlägg #36).
Men vadå, om man lagt in 2 bilder redan som det står att man får högst upp, får man då lägga in en till bild till den här röstningen? det här är så himla förvirrande..
Jag tror det är inte bara jag som tappar tråden här 🤔
Plus att jag ser att det röstas fortfarande på de första inlägg……
#42 Nä, det får man inte, för detta är samma omgång (nr 7).
Det är bara det att från kl 16.35 i dag till kl 18.00 i morgon kan man rösta på samma bilder genom att skriva egna inlägg och rösta på de 3 bilderna man tycker är bäst. (Se inlägg #36)
Men alla som inte redan lagt in 2 bilder kan lägga in bilder fram till 16.00 i dag, även de som inte lagt in bilder tidigare i den här omgången.
#44 Man får rösta på alla bilderna genom att klicka på brainläggs-ikonerna fram till 16.00 i dag. Och den som har mest röster då vinner den första delen av nya fotoutmaningen nr 7.
Och från kl 16.35 i dag börjar den andra delen av nya fotoutmaningen nr 7 och då får man rösta på de 3 bilderna man tycker är bäst. Och det gör man genom att skriva ett inlägg där man får ge 3 poäng till den bilden man tycker är bäst, 2 poäng till den man tycker är nästbäst och 1 poäng till den man tycker är tredje bäst.
Och den bilden som fått mest poäng i morgon kl 18.00 vinner den andra delen av nya fotoutmaningen nr 7.
Har ändrat lite på det den här omgången för att vi ska hinna med även andra delen av röstningen tills i morgon kl 18.00.
Hoppas ni förstår nu.
Så, nu är är första delen av Nya fotutmaningen nr 7 slut.
Kl 16.00 fördelade sig poängen för respektive bild så här:
1. Sotarn 76 (Vitsippor) 106 poäng.
2. EverybodyLies (Gotland) 65 poäng
3. Nicollan (Efter regn kommer solsken) 63 poäng
4. Pysslan (Skogsväg) 26 poäng
5. felixhaljeskog (Hund) 23 poäng
5. Jessicahagstrom94 (Vackert) 23 poäng
5. Nini (3 blommor) 23 poäng
5. Jnn (Sommarn är på g…) 23 poäng
5. Jnn (Honungsjakt) 23 poäng
5. Texasmamma (Sumpig natur) 23 poäng
5. prallepralin (Silhuettbild) 23 poäng
6. Min bild (I maskrosornas tid) 0 poäng
Jag tackar för bilderna som ni har lagt in denna omgången, och gratulerar Sotarn76 till första platsen i första delen av Nya fotoutmaningen nr 7.
Nu börjar andra delen av Nya fotoutmaningen nr 7.
Och det går till så att alla som vill skriver ett inlägg och ger 3 poäng till den bilden ni vill ska vinna, 2 poäng till den bilden ni vill ska komma tvåa och 1 poäng till den bilden ni vill ska komma trea.
Och den bilden som fått mest röster i morgon kl 18.00 vinner andra delen av Nya fotoutmaningen nr 7.
Och man får givetvis inte rösta på sin egen bild.
Jag börjar och rösta i andra delen av Nya fotoutmaningen nr 7.
Har tittat på bilderna lite nu och så här röstar jag:
Texasmamma. Sumpig natur. 3 poäng
Jessicahagstrom94. Vackert. 2 poäng
JNN. Honungsjakt. 1 poäng
JNN Honungsjakt 3 poäng
Texasmamma Sumpig natur 2 poäng
Sotarn76 Vitsippor 1 poäng
🙂
Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga 🌺
Niini 3 poäng
Nicollan 2 poäng
Sotarn76 1 poäng
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
Tror jag sett för mycket eurovision nu ikväll, tänkte liksom i engelska "3 Points goes to…" 😂
felixhaljeskog (ute i skogen) 3 poäng
JNN 2 poäng
Paltn 1 poäng
_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺
#51 Nicollan. felixhaljeskogs "ute i skogen", och paltn:s bild blev inte godkända.
Och vilken av JNN:s två bilder har du gett 2 poäng?
felixhaljeskog - Ute i skogen (#2) 3p
JNN - Honungsjakt 2p
prallepralin (#19) 1p
felixhaljeskogs "ute i skogen (#3)" och paltn:s bild blev inte godkända så dom faller utanför röstningen.
#54 Enligt texten som admin gjort är det bara den andra bilden av felixhaljeskog som inte är godkänd. Jag röstade som du ser på den första.
#55 Ok. Såg nu att det var den med hunden du röstade på.
Men däremot har inte Nicollan skrivit vilken av felixhaljeskogs ute i skogen-bilder hon har röstat på.
Alla får rösta, även ni som inte har lagt in bilder.
Och tänk på att den här röstningen avslutas kl 18.00 i dag.
felixhaljeskog , den med hunden röstade jag på.
Och så JNN "Honungsjakt"
Krångligt allt blev ..:)
_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺
#58 därför det skulle vara bra att starta en helt ny tävling ;)
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
#58 Och så får du ge 1 poäng till någon annan än paltns bild, för den blev ju inte heller godkänd för den här tävlingen.
#59 Eftersom det är samma bilder i båda röstningarna tycker jag det är bäst och ha allt i den här tråden.
Nu har ni inte mer än knappt en timme på er att rösta, för röstningen avslutas ju kl 18.00.
#60 tänkte mest en ny tävling med nya bilder, eftersom att den förra tävlingens röstning redan var klar ;)
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
Vem är det som vann???
Inte så många som röstade, så här blev det:
1. JNN. Honungsjakt 8 poäng.
2. felixhaljeskog. (Hund) ute i naturen 6 poäng
3. Texasmamma. Sumpig natur 5 poäng
4. Nini. (3 blommor) 3 poäng
5. Jessicahagstrom. Vackert 2 poäng
5. Nicollan. Efter regn kommer solsken 2 poäng
5. Sotarn76. (Vitsippor) 2 poäng
6. pallepralin. (Silhuettbild) 1 poäng
Gratulerar JNN för första platsen!
Nu får ni lämna förslag på teman till nr 8 av nya fotoutmaningen som börjar på fredag den 24 maj.
Då tackar jag så mycket för det, ove555!🙂
Inga förslag ännu till nästa omgång. Då börjar jag.
Bäckar & åar. Sjöar & öar. Insekter.
I dag kl 18.00 börjar nya fotoutmaningen nr 8. Någon som vill välja ett tema? Om det inte är det, väljer jag själv ett tema.
Bäckar och åar!! :)
för det är väl det som är smala vattenledande saker? bäckar?
Tack Jessica för att du håller liv i den här tävlingen!
Ja, en bäck är som en å men mycket smalare, en bäck brukar nog vara ca 1½ meter bred på sommaren skulle jag tro.