Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1640 ggr
[Teddies matte]
0

Sigma EX 70/2,8 DG Macro 1:1

Funderar på ett  Sigma EX 70/2,8 DG Macro 1:1, någon som har erfarenhet av detta objektiv? Passar det även till porträtt?

JazzBass
0

Det jag hört om objektivet är att det är ett av de allra bästa makroobjektiven. Dock saknar det egen autofokusmotor så om du ska ha det till en Nikonkamera av instegsmodell är det nog inte det bästa valet. Det funkar garanterat helt utmärkt till porträtt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Teddies matte]
0

#1 Jag har Canon.

JazzBass
0

#2 - Då borde det inte vara några problem bara objektivet har canon EOS-fattning.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Teddies matte]
0

Kanske dum fråga, men hur funkar det med AF när objektivet inte har det inbyggt?

Stewal
0

Mycket bra glugg. Har en själv till mina Sony hus.

Inkanyezi
0

#4 Det funkar inte alls på vissa kameramodeller om det inte finns en AF-motor i objektivet. Nikon har två olika varianter, där den ena kräver att objektivet har en egen motor, medan den andra har en motor i kamerahuset. Om man har en sådan kamera, kan man använda ett AF-objektiv som inte har motor.

Nikons egna med inbyggd motor brukar heta AF-S, och alla de billigare modellerna saknar AF-motor i kamerahuset. Exempelvis Nikon D3100 och D5100 måste ha motor i objektivet för att AF ska funka, medan D90 och D7000 klarar sig utan.

Canon har inga kamerahus med motor för AF, utan den sitter alltid i objektivet.

[Teddies matte]
0

#6 Så AF-funktionen kommer inte funka eftersom jag har Canon då eller?

Inkanyezi
0

Jo, ett AF-objektiv till Canon funkar alltid.

[Teddies matte]
0

#7 Nej, alltså jag menar på detta Sigma objektiv, man kommer inte ha någon AF-funktion med detta objektiv på ett Canon-hus?

Inkanyezi
0

Om det är ett AF-objektiv, och det är gjort för Canon, så funkar det.

[Teddies matte]
0

#10 Nu blir jag alldeles yr, känner du till objektivet: Sigma EX 70/2,8 DG Macro 1:1 för Canon, en del säger att det inte har inbyggd autofokusmotor medan andra menar att detta objektiv visst funkar med AF på ett Canon-hus, någon som vet hur det är?

Inkanyezi
0

Du har angivit ett namn på ett objektiv som finns utan AF-motor till Nikon, innan du klämde ur dig att du har en Canon.

Alla AF-objektiv till Canon funkar på din kamera.

Om objektivet är det här, så funkar AF med din kamera:
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=123445

[Teddies matte]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är objektivet hemma, kommer nog bli mycket nöjd framöver! Sprang ut och tog några testbilder.