Landskap och skrattmåsar
Var ut igår kväll och knäppte lite bilder, man måste passa på då man har tid och vädret ser ut att bli lovande. 🙂
Landskapsbilderna tog jag med ett polfilter och ND64-filter (6 steg mörkare), för att få tillräckligt långa slutartider för att kunna dämpa himlen med handen. Det är mer flexibelt än graduerade gråfilter, och ger ibland snyggare resultat, men är också mer oförutsägbart och svårare att få till bra. Fågelbilden är tagen med lång (5s) slutartid den också. Kan börja med den, då jag kanske är mest nöjd med den av alla fyra (den sista är också en favorit). Bilderna är alla tagna i RAW, redigerade i LR4 och omanipulerade så när som på färgerna som jag har lekt lite grann med m.h.a. split toning-verktyget, och så har jag skitig sensor (vilket syns bra då man använder riktigt små bländare som här) så jag har klonat bort smutsen så gott jag kunnat.
Skrattmåsar
(Exif: 5s, f/16, ISO 200, 200mm)
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
WOW!
// Paltfan
#4 - Tack! 🙂
Riktigt fina foton, min favorit är #3 👍
#6 - Tackar! 🙂 Jo det är den och den första som är mina favoriter med.
Jag gillar faktiskt nr 2 och 4 bäst
Oj va sugen jag blev åh införskaffa filter till mitt nikon 35mm…gjorde misstaget att inhandla det till det sämre 70-300 som jag knappt använder efter jag skaffade det fasta 35mm
// Paltfan
Här har du verkligen lyckats!! Riktiga wowbilder, rofyllt och lugnt. Och bra exempel på nyttan av ett ND filter
Gillar den första bäst.
Värd för Pensionärer
Gud så vackra och skarpa bilder!!
Stämmer in i hyllningskören, mycket fina och trevliga bilder. Skärpedjupet är helt perfekt, gillar nog bilden i #1 och 3 bäst jag också!🙂
Tackar och bockar för alla kommentarer! 😃
#8 - Ja, det är bra med ett starkt ND-filter då man vill ha långa exponeringstider. Dock ser jag inte så stor nytta med vanliga ND8, tre steg är ofta för lite för att ge nån väsentlig skillnad. Mitt N64 (motsvarar två stycken ND8) är rätt lagom då det ger möjlighet till ganska långa slutartider i dagsljus, och autofokusen funkar faktiskt genom det också. Men ibland skulle jag vilja ha ännu mindre ljusinsläpp men då slutar nog autofokusen fungera. Tyvärr är filtren jag har Ø77mm, så det är bara på första bilden här som de är påskruvade, då jag använde mitt 70-200/2,8. På de andra bilderna med 35mm objektivet fick de hänga på motljusskyddets framkant. Hade ingen tejp i kameraväskan vilket jag normalt har. Tur att det inte blåste… 😉
#9 - Jo, havet blir alltid annorlunda med långa slutartider och den första hade jag aldrig fått till utan starkt filter. Handen var dock ändå nödvändig som ersättare för ett graduerat gråfilter på de senare bilderna. Utan att skugga ungefär halva bilden med handen hade solen frätt ut avsevärt mer på bilderna, eller så hade jag fått underexponera väldigt kraftigt. Jag hade också mitt 14-24/2,8 med, men det passar inga vanliga filter på så det gick inte att få till liknande bilder med det objektivet i det här fallet. De här blev bättre då jag hade möjlighet att använda filter.