Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 850 ggr
natha-mjau
0

Seg autofokus

Köpte en nikon d7000 för ett tag sen som jag inte kan säga att jag är riktigt nöjd med… Autofokusen är riktigt seg och det gör att jag missar många fototillfällen. Beror det på själva kameran eller är det minneskoret som inte orkar med? Hade samma minneskort till min d5000 där funkade det perfekt. Hjälp någon ?

Inkanyezi
1

Autofokus har inte ett dugg med minneskortet att göra och påverkas inte alls av vilket kort du har eller om det ens sitter ett kort i. Däremot är det en samverkan mellan AF i kameran och i objektivet, och det kan bero på vilket objektiv du har.

Objektiv som heter AF-S är i regel snabbare än AF, eftersom de som heter AF har en skruvmekanism som dras av en liten motor i kamerahuset. Det finns också andra objektiv med inbyggd motor som inte är lika snabba som AF-S, som exempelvis vissa objektiv från Tamron.

Men också det du vill fokusera på inverkar på hur fort AF kan gå. Om du vill ta någonting som är väldigt nära, så tar det längre tid för kameran att komma till fokus, och om du efter att ha fotograferat något på mycket nära håll ska ta något som är längre bort, kan det ta lite längre tid. Det finns också många tillfällen då kameran har svårt att hitta fokus, om det exempelvis är dålig kontrast i fokuspunkten, eller om ljuset är svagt. Ljusstarka objektiv kan ofta komma till fokus snabbare.

Det finns några inställningar för fokuseringen, och du kan prova om det är någon som funkar bättre. Läs i instruktionsboken vad de olika inställningarna är till för. Ofta när man tar sådant som rör sig är det bäst att använda kontinuerlig fokus, men för det mesta vid vanlig fotografering bör man använda enbildsfokusering (Single AF).

natha-mjau
0

#1 jag fotar med nikon af-s 18-105 som följde med kameran.
spelar ingen roll om jag fotar nära eller långt bort så tar det ca 10 sekunder för kameran att få fokus

JazzBass
0

Ju kontrastfattigare motiv man siktar på, desto svårare är det för kameran att fokusera. Man kan inte fokusera på en slät vägg utan det behövs kanter som kameran kan "se". Prova att alltid sikta på någon kant med fokuspunkten du valt, så kanske det går bättre.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus