Nikon-kurs?
Någon som gått 2,5-timmeskursen som man får biljett till när man köper en del av deras kameror?
Har precis anmält mig till en i höst, så jag är lite nyfiken om vad ni tyckte om den…
Den var ju gratis, så varför inte jag tänkte, varför inte! 
Jag har gått den. Jag tyckte den var ganska bra. Den är intensiv och ger mycket info på kort tid så ta med dig papper och penna. Jag antecknade i alla fall massor. Det finns inte så mycket tid till frågor, men fundera ändå innan på om det är något du undrar över för han svarade ändå på frågor.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
*följer tråden*
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Jag har. Ett tips är att ha med sig papper och penna, det är mycket info på en gång. Dock kände jag att jag kunde det de sa, så det blev lite repetition för min del. Är man dock inte insatt i sin kamera eller fototgrafering över huvudtaget så lär man sig nog enormt mycket.
Var finns kurserna? Eller det står på den där biljetten som man får?
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
Man kan kolla på Nikons hemsida tror jag det var..
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Nikonschool.se tror jag hemsidan var, man bokar där
Var iväg på kursen igår!
2,5 timmars skummande igenom vad en systemkamera är och en genomgång av vad bländare, slutartid, iso, Vitbalans exponeringskompensation, skärpedjup mm var… Lite kort om hur blixten funkar.
Väldigt basic, men alltid kul att lyssna på en kunnig föreläsare!
Det kändes verkligen att det här är en introduktion för de som i princip aldrig hållt i en systemkamera förut, så är man helt nybörjare så tror jag man ändå får ut mest av den.
Anser fortfarande att jag är VÄLDIGT mycket nybörjare, men insåg att jag faktiskt har koll på en hel del vad gäller grunderna
så nu är det bara ut och göra som kursledaren sa: "Ut och tänk och fota!"

Jag gick en gratiskurs när jag köpte min D5000.
"Den är ju gratis så varför inte ? "
Så långt är vi eniga ! Man blir inte blåst så länge det är gratis. Men jag skulle knapast råda någon att betala för kursen !
"Besvikelse" är bara förnamnet på min uplevelse av kursen.
För det första så sades det intetet som inte stod att läsa i bruksanvisningen. Programmet genomfördes inövat, och mekaniskt, i ett rasande tempo !
Det var sagt att det skulle finnas utrymme för frågor, men det var under förutsättning at man närmast avbröt föredragshållaren,och alla svar kändes mekaniska, och gav straka associationer till papegojor, och bandspelare…..
Inte mycket av det som sades var nytt för mig.
Det kan visserligen bero på att jag är gammal analog amatörfotograf sedan många år, som nu övergått till digitalfoto, och redan hunnit använda en del digitalkameror i förväg.
Och om man inte har minsta aning om vad bländare, eller tid är för något, så kan det kanske vara något att hämta på kursen.
Min föreställning är dock att de flesta som köper en systemkamera har en förest¨llning om hur bländare, och slutare samverkara. Och har man inte det skall man givetvis ha rätt att skaffa sig en systemkamera ändå, och lära sig på den.
Men problemet är då ändå niuvån, och farten. Man lär sig ju inte att fatta hur en systemkamera funkar på nån timmes tid riktigt.
Min gissning är att om man inte känner till bländare och tid i förväg, så blir föredaraget bara till en lång rad förvirrande informationer, som man inte riktigt förmår att sortera. Det är i så fall bättre att fråga en polare till råds om hur man kommer igång, köpa någon bra nybörjarbok, eller gå nån kurs i nån förening, eller nåt. Kanske helt enkelt läsa sig till det nöpdvändigaste här inne på forumet….
Så sammanfattningsvis; Kan man intet, så är kursen för svår, och kan man litegrand, så har den inte något att ge, för at den är för graundläggande.
Anledningen är väl antagligen att Nikon gärna vill att !alla ska få ut något av kursen" i stället tror jag dom missar målet med hälstlängder lixom.
Det var min upplevelse här i Köpenhamn. Förhoppningsvis är kursen bättre andra ställen.
Men om den är gratis - ta den !
Men ge dig inte till att betala för den - det finns bättre kyurser - både för nyborjare, och mer garvade fotografer !
Har inte gått kursen.
Jag gissar att en orsak att de erbjuder dessa kurser är att man inte ska genast börja klaga på kameran om man inte får till såna bilder som man vill. Jag skulle gissa att majoriteten av dem som köper sin första systemkamera faktiskt inte är direkt insatta i ens det mest grundläggande, jag visste till exempel inte vad bländare var då jag skaffade min första systemkamera, en D60, för snart tre år sedan. Jag visste bara att jag ville uppnå nåt som jag inte kunde med min lilla kompakt som jag köpte året innan; kortare skärpedjup. Hur man kunde uppnå det visste jag inte, visste bara att det skulle gå bättre med systemkamera än med en kompakt.
Så för mig kanske skolningen hade varit helt bra, men även utan den hade jag ganska snabbt ändå på egen hand läst på så jag förstod grunderna, även om det var lite hebreiska i början. För mindre teknikintresserade än jag själv tror jag kursen kunde vara bra som en inledning till systemkameravärlden. Den kunde fungera som en ögonöppnare för vad man kan uppnå med en systemkamera, genom att visa att det går att ta full kontroll över bildresultaten om man har lite koll på inställningarna. Som med all ny information tar det lite tid att ta in allt så det sitter i ryggmärgen, men en sån här kurs kan vara en bra puff i rätt riktning för dem som kanske inte är jätteintresserade att läsa på på egen hand men ändå vill börja ta kontrollen över hur bilderna blir, och inte bara lämna över det tekniska till kameran.
Tror dock inte kursen är speciellt givande för dem som redan har använt nån form av systemkamera tidigare.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Han vi hade i Linköping var väldigt tydlig med att det här var en snabb och ytlig översikt av systemkamror. Ville man ha lite djupare kunskaper och "knappologi" så finns det en annan kurs som Nikon annordnar - som dock inte är gratis.
jag har inte gått någon kurs eller så, men av det ni sagt så låter det ju inte överdrivet lovande.
Instruktionsböckerna till kamerorna brukar ju faktiskt vara väldigt bra att läsa. Både det tekniska om kameran och teknik hur allt hänger ihop. Då kan man ju ta det lilla lugna och fota med kameran i ena handen och boken i andra. Så tar det nog inte längre tid än kursen (några timmar) att fatta sambandet.
Kanske borde ni som gått kursen framföra era åsikter till tillverkarna? Att det blir för intensivt för nybörjare och för enkelt för de som redan kan lite. Att ta det lugnare och för absolut nybörjare, eller gå in mer på detaljer för de som kan det som är absolut basic?
Hakuna matata!
Jag har gått gratiskursen hos Nikon och var supernöjd när jag kom ut där ifrån (dock var det ett år sen), men tack vara den så är jag där jag är idag inom fotograferandet! Och jag var verkligen supernybörjare då! Tycker han var superduktig (http://arleklint.wordpress.com/) och pratade i bra tempo, hann skriva ner allt, fick även papper och penna där! Så kan inte hålla med vissa om att den skulle vara en besvikelse, men de är nog en smaksak 
/Amanda
Blogg: http://megapixeln.se/
Sajtvärd på avengedsevenfold.ifokus
säger som #12, gick också gratiskursen och vart riktigt nöjd. Kom däremot 10min sent (pga. att jag och min kompis inte är speciellt duktiga när det gäller det där med att passa tider) så vi fick en plats ganska långt bak och jag som har ganska dålig syn såg inte så mycket men jag hörde och det gick i ett bra tempo så jag hann faktiskt skriva ner det viktigaste. Det han sa stod i manualen, men vissa lär sig bättre genom att läsa medan andra genom att lyssna.. det är helt olika. Men jag var nybörjare när jag gick kursen, kunde ingenting men när jag gick därifrån kunde jag iallafall tillräckligt mycket för att kunna fortsätta arbeta med det. 
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Det är möjligt att det finns en annan typ av mäniskor som har lättare för att lära sig på det sätt kurserna undervisar, och att det bara inte är ett sätt jag kan ta det till mig på….
En annan möjlighet är kanse att föredragshållarna är olika bra eller nåt - vad vet jag…..
Det är givetvis enbart glädjande att se att det finns några mäniskor som fått ettbetydligt positivare intryck av kursen än jag fick ! 🙂
Jag frånråder ingen att gå kursen gratis. Men jag tycker fortfarande man ska tänka sig om innan man betalar. Därför att jag är övertygad om att många kurser därute är betydægt bättre än den jag gick, till samma pris. Jag har själv också lätt att ta till mig just auditiv information. Men det beror lite på hur den presenteras också….
Jag har vänt mig till Nikon och framfört min kritik av kursen.
Men när jag svarade som jag gjorde så var det för att jag ville inte någon skulle betala och känna sig lurad - aldra minst en nybörjare, eftersom det är i just det stadiet man har som mest behov av användbar, överskådlig information som leder vidare.