Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1733 ggr
linda-98
2013-05-17 18:18
0

Tips på bra systemkameror???

Hej! Jag ska snart köpa en systemkamera, men jag velar mellan massa olika så mycket! Kraven från mig är att den INTE får vara för svårhanterlig med tanke på att det är min första systemkamera (förutom den jag har nu som är en gammal som heter "Lumix DZ7") 

Jag vill också att den såklart ska vara bra (haha) och ha en bra fokusering och skärpa! Ej kosta mer än 3000:- 

Har någon ett eller flera förslag och kanske tips? Jättetacksam för svar :)

Xx Linda  

leemland
2013-05-17 20:25
0

Canon eos  1100 D är en nybörjarkamera :) Och den kan du få under 3tusen .. 

Jag har inte den modellen själv men de ska vara en bra första kamera, i alla fall enligt min syster som köpte den förra året :P 

Fokus och skärpa har oftast med fotografen att göra ;P

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

ru4real
2013-05-17 20:47
0

Istället för att fokusera (!) på modeller och märken så tycker jag du skall dels sätta en budget på hur mycket du vill och kan betala. Sen skall du fundera på vad du vill fotografera, hur ofta du tror att du kommer att använda kameran och i vilka situationer.

Alla kameror idag är bra, hur "bra" hänger ihop med priset. Och med "bra" menar jag i detta sammanhang hur pass avancerad kameran är. Dyrare kameror har oftast fler finesser och funktioner, eftersom man har tänkt sig att de kommer att köpas av personer som använder dem och som är mer än normalt intresserade av fotografering, de vill utvecklas och är beredda att satsa tid och pengar på sin hobby.

Och dyrare kameror har funktioner som man som nybörjare oftast kan bli lite skrämd av, det är för mycket pill och inställningar helt enkelt. De "billigare" nybörjarkamerorna är oftast enklare, har inte lika många funktioner, de förlitar sig på att nybörjaren vill ta bilder, fort.

Så, kort sagt, modeller och märken är ganska ointressant idag. Alla kameror är bra, du får vad du betalar för. Avancerad elektronik kostar helt enkelt.

linda-98
2013-05-17 21:51
0

#1 okej, men blir det som "systemkamera-bilder" , alltså att bilderna ser färgstarka ut osv, eller är bilderna ungefär som en digitalkameras kvalité på bilderna?

Finns det många objektiv till den kameran? :)

Xx Linda  

linda-98
2013-05-17 21:54
0

#2 Tänkte mest ta kort på naturen (blommor, träd, kryp haha allt möjligt) men framförallt mina djur.

Xx Linda  

felixhaljeskog
2013-05-17 21:54
4

#3 "systemkamera bilder", tänk på att det är du som kommer fram till resultatet av bilden! bara för att en person har fått till en riktigt snygg bild, behöver ju inte du lyckas med det, eftersom att de hänger på fotografen (och efterbehandlingen för dom som gör det).

linda-98
2013-05-17 22:02
1

#5 Jo precis.. det har du rätt i.

Xx Linda  

linda-98
2013-05-18 09:40
0

Men då borde ju Canon Eos 1100D vara bra om man är nybörjare, och inte vill ha så komplicerade inställningar. För fina bilder kan man ju få, det handlar väl säkert om att "öva" och testa inställningarna.

Xx Linda  

felixhaljeskog
2013-05-18 11:46
2

#7 Japp, och både Canon Eos 1100D och Nikon D3100 ligger ju under 3000 kr nu :) och båda är ju instegsmodeller, jag började själv med D3100 och jag har provat Eos 1100D och den e bra och lätthanterlig! :)

leemland
2013-05-18 19:24
0

Kan inte mer än hålla med #8
Jag tycker du ska gå till en butik och känna på kameran också innan du köper den. 

Lycka till! :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

linda-98
2013-05-18 22:21
0

#9 Har gjort det, men har nog bestämt mig för Canon eos 1100D, och köpa med ett objektiv som har ett så bra pris som 890:- !

Xx Linda  

leemland
2013-05-18 22:22
0

#10 Okej, lycka till! :)

/ J 

linda-98
2013-05-18 22:31
0

#11 Tack så mycket! :)

Xx Linda  

Paltn
2013-05-18 23:37
0

Tänk efter vad du köper för objektiv också, STOR del av bildens kvalitet hänger på objektivet också.

Samt att du väljer rätt brännvidd etc.

Ett mycket billigt objektiv saknar troligen något bra också, t.ex fokusmotor? Nu vet jag inte om canons billiga instegsmodeller har egen motor eller kräver motor i objektivet, vet iaf att nikons billigare instegsmodeller saknar motor i huset.

Det är viktigt att du kollar upp alla detaljer innan du köper, fråga mer än du tror dig behöva fråga så att du inte blir missnöjd sen då du väl börjar använda utrustningen.

// Paltfan