Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 803 ggr
Jessicahagstrom94
0

Någon som har koll?

Jag har en nikon d3100 och ett 8 GB:s minneskort, är det någon som vet på ett ungefär hur många bilder jag kan ha i kameran på samma gång? Fotar endast i Jpeg/jpg. 

Ska till grekland i en vecka i sommar.. det är därför jag undrar, lär ju bli en himla massa foton därifrån! Funderar om det är värt att kanske köpa ett till minneskort eller kolla om minneskortet till min lilla dåliga kamera funkar..?

vill slippa testa genom att fota tills kameran säger stopp.. ;)

felixhaljeskog
0

Beror ju helt på vilken kvalité du har valt på bilderna, och om du fotar i RAW så tar det ju också mer plats.
Men hade jag vart du så hade jag antingen tagit med en dator eller ett till minneskort för säkerhetens skull! :)

Inkanyezi
0

Det står i din bruksanvisning hur många bilder kortet rymmer vid olika kvalité. Om du tar i fullt format "JPG Fine" så är det ungefär femhundra.
Minneskort är billiga.

Ett kort som rymmer ett par tusen bilder får du för mindre än 250 kr.

JNN
0

Står det inget på kamerans skärm? På min kamera visas hur många bilder som det går ta med de aktuella inställningarna. Antalet bilder beror ju på inställningar också, hur högt ISO man har mm.

Jessicahagstrom94
0

Jaha, är det så mycket som spelar roll.. då får jag titta om det står nånstans i kameran hur många bilder jag kan ta med inställningarna jag har nu :) tror bestämt att jag tar med ett till minneskort, minst.

Tack för era svar!

Jessicahagstrom94
0

Det står [938] längst ned på skärmen, kan det vara antalet bilder?

JNN
0

Det bör det vara. Ta en bild så ser du om siffran blir 937. Då har du hittat rätt!

JNN
0

Sen kan det vara bra att ha med sig extra minneskort även om man inte fyller dom på utlandsresor och liknande. Om det mot förmodan skulle hända nåt med nåt av minneskorten så har man kvar en del av sina bilder i alla fall.

Så gjorde jag förra året i Kroatien, när jag fotat ett större antal bilder bytte jag kort och fotade vidare ett tag med det andra. Så gjorde jag ett par gånger under dom två veckor vi var där.

Har själv aldrig råkat ut för något haveri av minneskort förutom nåt skitkort som satt i en mobil för flera år sen, men man har ju hör att dom faktiskt kan gå sönder.

Just bilder tagna från såna ställen dit man kanske aldrig återvänder till, åtminstone inte så ofta, vill man ju inte förlora. På detta sätt har man i alla fall kvar en del av dom, förhoppningsvis alla!🙂

Jessicahagstrom94
0

#6 Jag hade hittat rätt!

#7 Kommer absolut köpa med mig ett till, för det är så sant det du säger.🙂 

vi ska på två utflykter och på båda kommer vi åka förbi massa coola, fina och häftiga ställen.. fotograf som man är kan man ju bara tänka hur mycket man vill fotografera bara där.. :)

JNN
0

Låter kul, då kanske vi får se fram emot lite bilder framöver då!🙂

Jessicahagstrom94
3

#9 Jag kommer inte kunna låta bli att lägga upp bilder här! :) så någon gång ca. en vecka efter 18 juni får ni se.

Stewal
0

När det gäller minneskort så är mitt tips, ta med så mycket du tror du behöver + lite till 🙂 Själv skall jag på safari i Kenya till sensommaren/hösten och tar då med mig 4 minneskort (totalt 144 Gb) till mina 2 kameror.

Det skall väl räcka!!

Jessicahagstrom94
0

#11 hellre för mycket än för lite plats till bilder! :D