Utmaningen - Omgång 37
Vi fortsätter med nästa tema av de fyra elementen - ELD. Ta en så bra bild som du kan på temat och lägg upp den här, så är du med i denna utmaning. 
Obs! Var försiktig då du handskas med eld. All hantering av eld vid fotografering inför det här temat görs på egen risk.
Reglerna är:
En bild per person
Bilden ska vara tagen efter att det här inlägget postats
Om redigering: Man får redigera och manipulera sitt bidrag relativt fritt, men manipulering som grovt förändrar bildens innehåll, liksom att lägga till detaljer i bilden som inte fanns med från början, t.ex. att lägga in en ny himmel eller ett djur på bilden är inte tillåten. Bortkloning av störande detaljer är ok, men inte att lägga till nya bildelement. Bilden får bestå av flera exponeringar (t.ex. HDR, panorama) så länge de ovannämnda kriterierna uppfylls.
Bilden ska inte ha någon beskrivning, men gärna en bra titel
När tiden för uppladdning av bilder gått ut (se nedan), startas kommenteringen. Alla deltagare ger då en kommentar till alla andra deltagares bilder, och delar ut 10p till de bilder man tycker är bäst. Max 3p till en och samma bild, men i övrigt får man fördela poängen hur man vill. (Är det totala bildantalet 6 eller mindre är det dock 6p totalt som delas ut).
Den som laddar upp en bild förbinder sig att också kommentera de andras bilder. Det är den viktigaste delen i Utmaningen. Om någon inte kommenterar räknas inte dennes poäng ihop i slutet.
Din bild ska vara uppladdad här i tråden senast tisdagen den 7.5, eller om 10 bilder redan laddats upp i god tid före det; senast kl 7 morgonen efter att det antalet uppåtts.
Alla är varmt välkomna att delta, men innan deltagande, var beredd på att följa reglerna och kommentera (i tid) när det är dags, så blir det roligast och mest givande för alla att vara med.
Lycka till! 
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Spännande
**MVH Cerrolyn
MM, spännande!
Blir det en kamp om bästa majbrasebilden måntro? :P
// Paltfan
Snyggt
**MVH Cerrolyn
#4 - Tackar! :)

Oj, kom ihåg fel datum när den här skulle gå ut, men bättre sent än aldrig så vi slår igång kommenteringen nu direkt. Kommentarer och poäng ska vara postade i tråden senast onsd 15.5 nästa vecka (men förstås gärna så snabbt som möjligt). :-)
Då kör vi!
JNN – Min bild.
Cerrolyn – 2p
Det här ser verkligen ut som rubriken antyder, ett ”Hot ghost”. Skärpan är på rätt ställe och det är inte lätt att få en eldflamma skarp när man fotar såna här bilder, och den flamman blir lite spöklik. Bilden känns dock en aning överexponerad, men det är ändå en snygg bild. Kanske hade den blivit skarpare med kortare slutartid?
Jessika – 3p
Kampen om den bästa majbrasebilden blev en kamp av endast av två Jessikor, och den här bilden ser verkligen trevlig ut. Verkar dock som om brasan nästan brunnit ut.. Gillar färgerna i denna bild, brasans gul-röda färger och himlens blåa toner kompletterar varandra mycket fint. Bra exponerat, och kompositionen tycker jag också är fin.
Nicollan –1p
Här vankas det grillning, och man blir nästan hungrig, fastän det bara än så länge är kol som brinner.. Skarp och fin bild med bra exponering, dom två sakerna i överkant stör dock lite, dom är så små så jag ser inte vad det är, ser ut som stolpar eller nåt men dom hade man kunnat få bort med en annorlunda komposition. Grillen är också placerad lite för centralt i bilden, men annars hade den kunnat vara med i en grillreklam. Fina och klara färger med riktig sommarkänsla!
Jessicahagstrom94 – 1p
Andra kombatanten i slaget om bästa majbrasan.. Majkase är ett uttryck som jag inte hört vad jag vet, men antar att det och majbrasa är samma sak! Pratar vi storlek på dessa så vinner denna i den här tävlingen, ser ut som om den har ett tag kvar att brinna. Ett riktigt inferno som lika gärna hade kunnat vara en lada eller nåt som brinner. Så det enda jag kan anmärka på är väl kompositionen, att man inte ser så mycket annat som man kan få ett intryck av. Man ser kanske inte att det är en majbrasa om man inte vet om det. Men i övrigt välexponerat och skarpa flammor!
Paltn –2p
Det här är en läcker bild! Fick mig nästan att undra om den är ett montage.. Men den är i alla fall annorlunda och jag gillar att den är ställd på diagonalen lite grann, och glöden på kanten av papperet i underkanten är skitsnyggt.
JazzBass –1p
En ren och rofylld bild på ett ”kärlekspar”, kan det vara änder månne? Det eldliknande skenet i vattnet är pricken över i:et i denna bild! Har inte så mycket annan konstruktiv kritik att ge, möjligen att fåglarna är lite små. Dom hade gärna fått vara lite närmare, men det är ju inte så enkelt att ändra på, annat än att då beskära lite hårdare.. Vacker bild som hade fått toppbetyg om kategorin varit nåt annat, då jag tycker att det saknas lite eld i bilden, även om ljusskenet som speglas så snyggt i vattnet påminner om eld.
Inxcam-
Cool bildidé, påminner lite om min.. Kompositonen här är bra, snyggt att du fotat lite snett från sidan. Det negativa som jag ser det är väl att den är lite mörk och även brusig. Panoramaformatet passar bra för den bilden.
Sotarn76 –
Tanken var god, men jag har lite svårt att se vad det föreställer. Med lite halvsnuskig fantasi skulle det kunnat vara nåt helt annat. Hade nog velat att du stod lite närmare för att på så sätt göra det tydligare vad det är. Men å andra sidan kanske det inte sett ut som eld då..
Det här var en omgång som hade många fina bidrag, hade kunnat ge mer till allihop om det var möjligt.. 🙂
😞
nu när du säger det ser jag det med, med det snuskigare 🤐
Hade inget stativ nästa år ska det bli bättre 🤓
JNN – 3p
Jätte snygg bild gillar verkligen färgerna och sättet du har fångat elden på. (Du får gärna tala om hur du gjorde).
Cerrolyn – Min bild.
Jessika – 2p
Det ser jätte mysigt ut och det ser ut som att det var en bra dag dvs inget regn. 😉Gillar färgerna och sättet du har skapat bilden.
Nicollan –
Vi hade visst samma idé, men jag valde att bara ta en låga. Irreterar mig på de små strecken i överkant samt det som är i vänstra hörnet. Annas gillar jag verkligen bilden.
Jessicahagstrom94 – 1p
Jag gillar färgerna men om temat inte varit eld så hade jag inte haft en aning om vad det var. Men jag tycker att bilden är super häftig.
Paltn – 3p
Super cool bild, gillar att man verkligen ser texten och at den är så tydlig att jag kan läsa den.
JazzBass –
Detta är mer romantik för mig, men i romantiken så behövs eld. 😉Gillar bilden skarpt men för mig så hamnar den inte under temat.
Inxcam -
Jag hade velat se mer eld (!) och inte så mycket av den blåa lågan. Sedan så är bilden väldigt grynig. Men gillar verkligen idén med denna bilden.
Sotarn76 –
Jag kan inte se att det är en fontän tyvärr, men visst ser det ut som att det brinner och hade inte JNN sagt något så hade jag inte sett det snuskiga i den.
**MVH Cerrolyn
#17- ska försöka förklara lite kort: Jag hade ställt upp ett par bockar i garaget och lagt en masonitskiva på dom. Bakom hängde jag en bakgrund bestående av ett svart tyg, velour tror jag att det heter. Nästan som plysch. Den vek jag fram så att den la sig på masoniten. Sen la jag en glasskiva på tyget, hällde en liten skvätt thinner på glaset släckte ljuset och tände på. Hade ett värmeljus som lös hela tiden där jag även tog eld i från pp en trästicka för att tända lågan med. . Kameran på stativ och trådutlösare. Sen är det bara till att prova sig fram med exponeringen, där jag hade manuellt läge. Man får inte elda så länge, en eller två bilder så inte glaset spricker. Det blev några försök så i slutet var det nog inte så hälsosamt att vara i garaget, det osar en del… :)
Tack 😃
**MVH Cerrolyn
Angående min bild och temat så tänkte jag att solen ju brinner och dess ljus reflekterades i vattnet. Men det kanske var lite långsökt. 😛 Till mina kommentarer:
JNN - 2p
Stilrent och snyggt! Skulle dock gärna se en beskärning i vänsterkanten och upptill för att få motivet lite mer centrerat, annars bra komposition också.
Cerrolyn
Välexponerad bild, och bra med den diagonala lågan för kompositionens skull. Tyvärr känns den dock lite smårörig och något oskarp.
Jessika - 1p
Snyggt exponerad bild med två dominerande färger som höjer bildens estetiska värde. Det enda jag skulle ha önskat ytterligare är lite mer djup i bildens komposition. Det skulle ha kunnat åstadkommas genom att placera t.ex. en människa i den direkta förgrunden. Men mycket bra fotat ändå!
Nicollan
Trevlig bild på grillen och härligt grönskande gräs i bakgrunden. Här lite norrut har vi inga grönskande gräsmattor ännu… Men till bilden igen.. jag skulle gärna se en beskärning ovantill och till höger, det är en del detaljer i bakgrunden som gärna skulle få försvinna från bilden tycker jag. Beskärningen skulle också placera motivet mer i gyllene snittet och lyfta fram grillen ännu bättre.
Jessicahagstrom94 - 3p
Oj, ser ut som du fotograferat helvetet. 😉 Den sparsamma exponeringen gör att veden/kvistarna avbildats som silhouetter och det höjer mystiken i bilden. Snyggt fotat!
Paltn - 2p
Kreativt jobbat med ett snyggt slutresultat! Det här är en bild som jag gärna stannar upp vid lite extra, den triggar igång tankeverksamheten.
inxcam - 2p
Snyggt komponerat, kanske den bästa kompositionen i den här utmaningen. Bra titel också. Skulle gärna ha sett den lite mindre brusig, men ser på Exif att det skulle ha varit rätt svårt att undvika utan mycket ljusstarkare objektiv. Kanske går att jobba lite extra med brusreduceringen?
sotarn76
Bra exponerad bild men kompositionen känns inte helt lyckad. Fontänlågan blir lite väl liten på bild i jämförelse med underdelen, och så är det ganska mycket tomt utrymme upptill. Har tyvärr också lite onödigt livlig fantasi ang. motivet.. 😇
#20- Håller med dig om kompet på min bild, har gjort liknande förr och fått bättre resultat, men nu kände jag att det tog tid, kände att det blev ohälsosamt med alla gaser…!🙂
JNN - 3p. Tycker bilden är sjukt cool och det har jag tyckt sedan du la upp den, kan helt enkelt inte hitta något negativt att säga.. helt klockren bild.
Cerrolyn - den är fin, men jag tycker den är lite sne och bakgrunden hade gärna fått vara helt svart, nu stör den lite. det är något med elden som jag inte tycker om också..
Jessika - 3p, otroligt vacker bild, välexponerad & komponerad och jag gillar hur skärpan är på brasan.
Nicollan - 1p tycker bilden är jättefin, men det tycker jag alltid när det är eld med. Jag gillar hur elden har formats men jag vet inte om jag gillar hur bilden är tagen, jag hade velat ha bilden i höjd med grillen och elden, men då hade du fått med den röriga bakgrunden ännu mer, men den hade man kunnat klona bort. - detta eller att du hade gått/zoomat närmre.
Paltn - 1p, gillar eldens färger, ljushet och oskärpa men stör mig på all text som enligt mig bara är ivägen för den vackra elden.
Jazzbazz - visst är det en vacker bild, men det är ju inte eld i bilden även om det kanske ser ut som om vattnet brinner tack vare den brinnande solen :)
Inxcam - 2p, tycker din bild är otroligt snyggt fotad även om den är brusig, riktigt vacker bild helt enkelt.
Sotarn76 - kan inte se det snuskiga som de andra skriver om, men jag tycker att du skulle ha varit närmre det som liknar eld - har svårt att se vad bilden föreställer… det är för mycket luft runt omkring.
JNN - 3p.
Väldigt snygg och häftig bild! Taget på ett snyggt och proffsigt sätt, man får verkligen känslan av att vara "nära" elden och känner nästan värmen i bilden :)
Cerrolyn -
Bilden är fin, och lite mystisk på något sätt. Dock lite för rörig och jag skulle också velat ha bakgrunden ännu mörkare..
Jessika - 3 p
Snyggt och bra fokus. Gillar färgerna och känslan! Du har fångat en väldigt vacker majbrasa, ser så mysigt ut när elden lyser upp marken runt omkring, den blåa himlen och så människorna som står runt om.. klockren bild helt enkelt.
Jessicahagstrom94 - 2 p
Riktigt eldig bild! Ser nästan ut som om elden brinner. Och gnistorna blir väldigt fint till. Hade dock velat ha den lite mer utzoomad, så man ser mer runt omkring.
Paltn -
Cool bild. Får en känsla av att någon eldar upp något hemligt brev ;) man blir intresserad av texten.. gillar idén.
Jazzbazz - 2 p
Romantisk och vacker bild. Gillar att den sticker ut från resten av bilderna, och för mig funkar det verkligen med "nästan som eld".. visst att den kanske inte passar till temat egentligen, men den fångar absolut mitt intresse. De eldiga färgerna, kompositionen och skärpan är jättebra.
inxcam -
Denna bild såg cool ut innan jag klickade upp den så den förstorades, då blev det tyvärr alldeles för brusigt och hade man inte vetat temat så hade jag nog inte vetat att det var eld.. men gillar att du fångat det blåa och inte bara de gul/orange tonerna och annars så är kompositionen bra.
sotarn76 -
Har också lite svårt att se vad det föreställer tyvärr och kanske blir lite tjatigt men ser det snuskiga även jag, :P lite närmare elden så hade det nog blivit bättre.
_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺
Puffar upp den här, fyra som ännu ska kommentera senast på onsdag.

JNN – 1p
Gillar motivet, snyggt fångat. Fin skärpa och färger. Skulle önskat att man fick se hela speglingen av lågorna.
Cerrolyn –
Håller med om att det ser ut som ett spöke, eller en figur! tycker att det är lite oskarp.
Jessika – min bild
Nicollan – 2p
Trevligt med grillning, kan får positiva känslor av bilden. känns som att bilden är klippt på lite fel ställe, skulle velat ha med mer av grillen
Jessicahagstrom94 – 2p
Jag tycker att du har fångat elden fint! enda kritiken är att jag är nyfiken på omgivningen :)
Paltn – 2p
Jag gillar din bild! känns som att den kunde vara inledningen till en deckarfilm eller liknande. Mycket känsla i bilden.
JazzBass –2p
Jättefin bild över vattnet, du har fått med färgerna på ett så härligt sätt. Det hade varit trevligt om man såg lite av himlen/solen oxå.
Inxcam- 1p
Häftig bild! lite synd att den är så grynig men man kan se det som artistiskt oxå tycker jag.
Sotarn76 –
tyvärr är det lite mycket bild och lite motiv, kanske skulle varit snyggt att fota närmare men lite uppifrån?
JNN - 2p
Snyggt fångat, sett tekniken förut så pluspoäng till engagemang
Hade kanske föredragit lite annan placering av flammorna.
Cerrolyn - 2p
Fin ide och snyggt objekt att fota. Hade velat ha mer skärpa dock.
Jessika - 1p
Snygg brasa! Ser verkligen varmt ut! =)
Nicollan -
Vill ha mer, bilden är snyggt tagen men som den är känns den lite för "enkel" för en fototävling
Jessicahagstrom94 - 3p
Favoriten, bilden ser ut att vara målad. Varm och häftig, grymt!
Min egen -
Eldade upp texten till In Flames låt "ropes", Fotat i vardagsrummet (rekommenderas inte för eld-oerfarna)
Kan försäkra dig JNN att det är inget montage. =)
Blev dock ett par stycken papper som fick brinna innan jag var nöjd…brinner nämligen upp jävligt fort.
Att den eh på sniskan lite beror också pga att papperet viker sig då det brinner upp.
Jazzbazz - 2p
Snygg och egen tolkning av ämnet eld, snyggt
inxcam -
Snyggt med blå flammor, men gillar inte att bilden är så kornig.
sotarn76 -
Lustig bild, som jag håller med en tidigare talare att det kan mycket väl påminna om något annat =)
Kortet i sig tycker jag skulle behövt bättre bakgrund samtidigt som det under fontänen skulle ha behövt försvinna.
// Paltfan
Puff! Sista dagen att kommentera, summerar ihop poängen i morgon bitti.
JNN – Snygg bild, gillar motivet och färgerna. Jag skulle vilja se liten beskärning från uppe. 2p
Cerrolyn – Fin idee; gillar det mystisk eld (spök). Bakgrund – de gröna linjer störer mig och på foreground skulle vilja se mer skärpa. 2p
Jessika – Gillar färgerna i denna bild men skulle vilja se liten mer samlad plan. 1p
Nicollan –
Gillar bild och starka färgena. Om komposition - kanske du måste flytta grill till vänster eller höger.
Jessicahagstrom94 – Fint och mystisk bild. Ochså bra färgena. Och samma som Jessika - skulle vilja se mer stora plan. 2p
Paltn – Jätte fint idee. Kanske liten oskärpa. 3p
JazzBass – Detta är vackert och romantik bild. Bra ide att visa "eld". För mig är fågel lite små. Jag tycker att bild skulle bli bättre om du gör en beskärning.
Inxcam- min bild
Sotarn76 – Samma som JNN - Tanken var god, men lite svårt att se vad det föreställer. kan du flytta eld till högre eller vänster?. Och kanske ljusa lite?
Märkte att Cerrolyn kunde ge ett poäng till, blev bara 9p sammanlagt. Men oberoende vem den sista poängen går till så blev JNN korad till vinnare i denna omgång. Grattis! med Jessika och Jessicahagstrom94 kort efter på delad andra plats, tätt följd av Paltn på tredje plats. Poängen för de som kommenterat:
JNN - 16 🏆
Cerrolyn - 6
Jessika - 14
Nicollan - 4
Jessicahagstrom94 - 14
Paltn - 13
JazzBass - 7
Inxcam - 5
Trevligt med en vettig placering för en gångs skull, tack för det! :)
🥵 Oj räknade jag så fel. 🌺 till er alla då.
Grattis till er alla,
**MVH Cerrolyn
Grattis! 🌺
_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺
Ja, man tackar så mycket!! :)

Grattis! Det var en bra omgång tycker jag, med variation på bilderna men alla med bra kvalité!
Tack, jag håller med det var en bra omgång med många bra bidrag!🙂
Ja, det var inte lätt.
Vi har haft vatten och eld. Blir det jord eller vind som nästa?
Jag röstar för jord, för där har jag en idé.
**MVH Cerrolyn
#37 Jazzbass har redan kört i gång nästa omgång med ämnet vind..!🙂
Obs såg inte det.
**MVH Cerrolyn